Tak jako Praha a téměř celé Čechy vzpomínají na katastrofální povodně z roku 2002, východ republiky si svým očistcem prošel o pět let dříve. Velká voda v červenci 1997 ukončila i tradici výroby piva v Jarošově u Uherského Hradiště. Teď je ale všechno jinak.
Miroslav Harašta, který dřív pracoval rovněž ve skupině Heineken, zbudoval jen pár minut chůze od staré varny nový minipivovar. „Vrátit se sem, domů, bylo pro mě prestižní,“ popisuje Milan Esender, jeden ze zdejších sládků.
Předtím působil v Chotěboři, koválovickém Husarovi i pražském Sousedském pivovaru Bašta. I když se Zlínsko nemusí zdát jako kraj zaslíbený minipivovarům, podle sládka řada lidí v regionu vyhledává produkty menších výroben.
„Je tu strašně velký patriotismus, místní nám fandí,“ těší ho.
Nejvíc popularity prý sbírá světlá jedenáctka, která tvoří více než třetinu výstavu. Čísla se ale mohou rapidně změnit, až Jarošovský pivovar otevře svou první hospodu. Přesný termín a místo zatím nejsou dané, ale na vizi už se prý pracuje. Co se týče marketingu, pivovar zatím může sázet na cajdák kapely Argema, z něhož pochází rým na začátku textu, a především na originální etikety ze slováckých motivů. Za designem oceněným na loňské mezinárodní soutěži World Beer Awards stojí kreativní agentura Little Greta.
K pivům: světlá jedenáctka Jarošovský Jura (4,5 procenta alkoholu) voní po sladu, v chuti si nese výraznou chmelovou hořkost, kterou slaboučký říz rozhodně nepřebíjí. Jura je opravdu sytý a dobře pitelný. Silnější světlý speciál Jarošovský Šohaj si nese rovnou šest procent alkoholu a „masivnost“, která je znát i v nasládlé chuti. •
Jarošovský pivovar Pivovarská 303, Jarošov Sládek: Milan Esender