Menu Zavřít

Jasná sázka na slušnost

4. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Manažerům se více líbí volební kampaň ODS než ČSSD

Čí volební kampaň je podle vašeho názoru lepší?

MM25_AI

  • ČSSD 24,4 %
  • ODS 58,1 %
  • nevím 17,5 %

S čím vytáhly dvě nejsilnější politické strany do boje o přízeň voličů? ODS si zvolila modrou šipku a videoklipy s postavou archeologa Indiana Jonese, který se v posledním snímku vydá do úřadu vlády, z něhož vyhání duchy a nahrazuje je týmem ODS.Sociální demokraté rozdávali například bochníky chleba s nápisem ČSSD, oranžové růže nebo plyšové lvíčky. Zajímali jsme se o to, jak kampaň hodnotí manažeři. Více než 58 procentům respondentů Manažerského barometru se líbí to, jak se před parlamentními volbami prezentuje ODS.
Autor následující odpovědi je roztrpčen z toho, že stranám vlastně finančně přispívá na to špatné divadlo, které předvádějí: „Obě kampaně se vyznačují mimořádnou absencí kreativity, černé billboardy ODS s tvářemi ze záhrobí působí obdivuhodně odpudivě. V zásadě by mě to netížilo, pokud by si toto předvolební panoptikum financovaly samy strany z členských příspěvků. Poněkud mne však irituje, že tímto zavrženíhodným způsobem dokážou politické strany promrhat desítky až stovky milionů korun, které stát předtím vytahal z kapes daňových poplatníků. Poněkud se mi příčí ze svých daní přispívat na předvolební kabaret darmožroutů, jejichž jediným cílem je udržet se u koryta (respektive dostat se ke korytu) a pokračovat v páchání astronomických škod, jež jsou nejviditelnějším výsledkem činnosti našich takzvaných politických elit.“ Pravicoví představitelé by neměli voliče urážet lacinými sliby: „Jeden komentátor trefně poznamenal, že se nebojí nesplnění předvolebních slibů, ale naopak se bojí jejich splnění. A z tohoto pohledu jsou kampaně obou stran úděsné. Víc mě to mrzí od ODS, která by jako pravicová strana měla být odpovědnější než strana polokomunistická, a neměla by urážet voliče lacinými sliby, které slušná pravicová strana nemůže myslet vážně.“ Občanským demokratům to kazí Mirek Topolánek a sociálním demokratům zase Jaroslav Tvrdík se Stanislavem Grossem, myslí si tento dotazovaný: „Zatím se zdá lepší ODS. Je však nevýrazná. Přeci všichni dobře víme, že volební kampaň je pro nerozhodnuté voliče. To co vidíme od ODS i od ČSSD je žalostné. Není v tom vize, poselství a náboj. ODS musí Topolánka stáhnout, je nevýrazný. Přitom ten člověk, kdyby chtěl nebo pokud by měl kolem sebe schopnější image makery a poradce, by mohl být nejpopulárnějším politikem. Bohužel, zde se ukazuje neprofesionalita týmu ODS. Kampaň ČSSD je urážlivá, útočná. Také tam není nic, co by oslovilo. A navíc, zvolit si jako šéfa kampaně Tvrdíka, který odcházel neodcházel z ministerstva obrany a jehož výsledky v ČSA jsou takové, jaké jsou. Nevím, nevím. Navíc nový bezpečnostní poradce ČSSD Gross asi není úplným přínosem pro vzestup popularity strany.“ I velký řečník premiér je poněkud unavený: „ČSSD sází jen na televizní střety mezi Paroubkem a Topolánkem. Možná jí to vyjde, ale už i na Paroubkovi je vidět, že se vyčerpal, že nemá nic nového. Navíc, jeho slovník silně a nápadně připomíná papaláše předlistopadové éry.“ Lidé jsou si vědomi, že školství a zdravotnictví nelze donekonečna sanovat jen ze státních financí: „Ze začátku se mi zdálo, že ODS nevyužívá jasné nahrávky na smeč od CSSD a taky že kdykoliv vystoupí Ivan Langer, tak ODS ztratí pět procent preferenci… Ale pochopil jsem, že kampaň ODS je jasná sázka na slušnost . Každá kampaň musí hlavně získávat nové voliče a(a pokud možno neztrácet ty staré) a z tohoto pohledu je kampaň ODS dobře zaměřená. Naopak poslední negativní část kampaně ČSSD (ODS minus) je velkou chybou. V podstatě komunikuje konkurenční značku a tím ji posiluje. Navíc to, co ČSSD považuje za špatné - zrušení bezplatného školství a zdravotnictví, deregulaci nájmů a podobně může hodně lidí považovat za pozitivní kroky, protože si uvědomují, v jak špatném stavu tyto resorty jsou, jak drahé je platit je ze státního rozpočtu a jak efektivní by bylo, kdyby se do těchto resortů nalily i soukromé peníze. V podstatě jde o jedinou šanci, jak ještě zachránit společné systémy pro všechny občany: ty bohaté i chudší. Jinak se již brzy tyto systémy oddělí a to, co zůstane státní, se ještě více zhorší.“ Občanští demokraté zavrhli negaci, ale v konečném provedení kampaně mají značné mezery: „Kampaň ODS není moc dobrá, ale je lepší než to, co předvádí sociální demokracie. Tím, že není založená na negaci programu konkurenční strany a strašení nesofistikovaných voličů, jak to dělá ČSSD, což ji činí sympatičtější. Jenom to technické provedení zase pokulhává. Na bilbordech je moc informací a jsou nepřehledné a málo srozumitelné. ODS by udělala lépe, kdyby se držela pravidla méně je lépe.“

Odpovídalo 86 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?