Na jídelní lístky v restauracích, které místo našich očí dokážou rozluštit pouze chytré telefony, jsme si už zvykli. Nyní to však vypadá, že papír čím dál rychleji ustupuje i z dalšího tradičního místa, a sice z regálů supermarketů. Dokládá to mimo jiné společnost Ahold, respektive síť jejích prodejen Albert.
Její lidé nainstalovali za posledních dvanáct kalendářních měsíců v těchto obchodech už více než půl milionu elektronických cenovek. Konkrétně jich zákazníci na území České republiky naleznou už téměř 600 tisíc, což znamená, že je využívá v průměru každá třetí prodejna.
Nejčastěji se s nimi pak setkají ti, kdo jdou do supermarketu kvůli pečivu, ovoci nebo zelenině. A to z jednoho velice prostého důvodu, jak vysvětluje Tomáš Kořínek, manažer projektu digitálních cenovek prodejen Albert: „Právě u tohoto sortimentu vyžaduje legislativa uvádět celou řadu doplňkových informací.“
Obecně vzato na ně ale lze narazit téměř kdekoliv. „Kromě čerstvých oddělení se zákazníci setkají s elektronickými cenovkami také u kosmetiky, čistících a pracích prostředků, v pokladní zóně a vybraných kategoriích trvanlivého zboží, jako je káva, čaj, dětská výživa, sušenky či cereálie. Vybrané městské supermarkety, například na Florenci v Praze či v Jesenici, mají elektronické cenovky u velké většiny produktů,“ vyjmenovává Kořínek.
Konec náročnému přeceňování
Dvě hlavní výhody elektronických cenovek jsou na první pohled více než zřejmé. První z nich je nezanedbatelná úspora papíru, díky níž se Albert stává opět o něco šetrnějším k přírodě. Jejich další významný přínos pak pocítí přímo sami zaměstnanci prodejny. Namísto zdlouhavého procesu přeceňování zboží, které zabere mnoho a mnoho hodin, je vše najednou hotovo v řádu sekund.
Na tuto nezpochybnitelnou výhodu je pak navázáno jedno dodatečné plus elektronických cenovek, a sice fakt, že díky nim mohou vedoucí jednotlivých prodejen pružně reagovat na aktuální denní poptávku a předcházet tak tomu, aby některé potraviny končily v koši jen proto, že se všechny nestihly včas prodat.
„Ve vybraných prodejnách zlevňujeme dvě hodiny před zavírací dobou pečivo o padesát procent s cílem předejít jeho plýtvání. Sleva se v průběhu chvíle propíše a zákazník se může rozhodovat podle nové ceny,“ dodává Kořínek.
Na Západě naučili cenovky komunikovat s mobilem
Albert není zdaleka jediným maloobchodním řetězcem v Česku, který postupně „digitalizuje“ své regály. Jako první se k tomuto kroku před třemi lety odhodlala společnost Kaufland, přičemž posléze se k ní začaly přidávat i ostatní supermarkety. A vlastně nejen ty – cenovky s LDC displeji, které se podobají čtečkám knih, respektive malým tabletům používají rovněž prodejny Tchibo nebo Datart. Ve svých kamenných pobočkách jimi disponují rovněž internetoví giganti Alza.cz nebo CZC.cz.
Do budoucna bude počet prodejen vybavených digitálními cenovkami dále narůstat. Třeba už jen proto, že dokážou komunikovat s chytrými telefony zákazníků – což je praxe běžná zejména na západ od našich hranic. A to díky možnosti GPS lokalizace, NFC technologiím či dobře známému bluetooth.
Celé to funguje tak, že po přiložení smartphonu k cenovce se nakupující třeba dozví, zda jsou na konkrétní druh zboží navázané slevy nějakého jiného sortimentu, nebo kudy se co nejsnáze dostat k položkám, které si doma vepsal do nákupního seznamu.