Menu Zavřít

Jde to i bez šéfa

6. 6. 2012
Autor: Euro.cz

Nezávislých profesionálů přibývá. A nový trend s sebou nese i nové podnikatelské příležitosti

Počet lidí podnikajících „na volné noze“ celosvětově roste. Ve Spojených státech je v tuto chvíli 42 milionů nezávislých profesionálů neboli freelancerů, tvrdí americká Freelancers Union. To je celých 30 procent pracovní síly. Kolik jich podniká u nás, není jasné. „Řádově jde o desetitisíce, možná až statisíce lidí. Záleží na tom, jak budeme nezávislého profesionála definovat,“ říká Robert Vlach, majitel a provozovatel webového portálu Na volné noze, kde takzvaní freelanceři nabízejí své služby. Mimochodem blog na těchto stránkách je vůbec nejčtenějším blogem o podnikání v Česku.
Podle Vlacha to souvisí s globalizací a proměnou dělby práce, zavádění IT technologií a v českém případě i s osvětou a „dospíváním“ české ekonomiky. „Špičkoví profesionálové dříve hlavně zakládali a privatizovali společnosti a individuální podnikání bylo doménou těch méně schopných a získalo horší pověst. V uplynulé dekádě si ale čeští nezávislí profesionálové vydobyli respekt a v některých oborech, jako jsou například jazykové služby či design, dnes patří k absolutní profesionální špičce,“ dodává Vlach.

V Česku v posledních třech letech výrazně přibývá i coworkingových center, ve kterých freelanceři sdílejí kanceláře, a snadněji tak navazují kontakty i sdílejí své zkušenosti.

Úspěšně zkopírováno

Trendu si všimli provozovatelé některých nových webů, jako je například americký Skillshare či Gidsy.com. Ty dávají příležitost amatérským i profesionálním lektorům vypsat a uspořádat kurzy prakticky na jakékoli téma. Mohou si tak snadno vyzkoušet, zda v roli učitele obstojí, otestovat si, jaký je o jejich téma zájem či jen dát o sobě a svém podnikání vědět. Uskuteční se jen ty lekce, o které je zájem.
Nápadu, který se ve Spojených státech dobře uchytil, si poměrně záhy všimli i čeští podnikatelé. Dnes zde fungují weby s podobným zaměřením – například Světrozvoje.cz, který se soustředí na kurzy vedené profesionálními lektory, či Naučto.cz, který ale za poslední půlrok nabídl jen jediný kurz.
Zatím jedinou funkční a překvapivě úspěšnou kopií amerických webů je v Česku portál Naučmese.cz. Myšlenka, na které je celý koncept úspěchu založen, tedy že každý může naučit kohokoli cokoli, se líbila trojici začínajících podnikatelů, kteří už pracovali na jiných internetových projektech. Josef Nevoral, Jan Tinka a Adam Marčan jsou sice každý z jiného města, ale to bylo v případě jejich projektu spíše výhodou. Kurzy hned od počátku mohly běžet v Praze, v Brně a v Ostravě. Průměrná cena kurzu, který se na webu objeví, se pohybuje kolem 250 korun a 20 procent z částky připadá provozovatelům. Ti lektorům doporučují nejdříve přijít s nižšími cenovými požadavky a zvyšovat je až podle ověřeného zájmu. Ti, kdo chtějí jen sdílet svůj zájem s podobně zaměřenými lidmi, mohou vypsat kurzy zdarma. Nakonec se podaří naplnit polovinu z vypsaných kurzů, a ty se pak uskuteční.

MM25_AI

Bosý běh i time management

Spektrum vypsaných kurzů je velmi široké. „Největší zájem zatím byl o kurz běhání naboso. Úspěch mají hlavně různé cestovatelské přednášky, ale i kurzy, které se týkají IT, a hlavně vše, co souvisí se startem podnikání,“ vypočítává top témata Josef Nevoral. Na webu ale narazíte i na kurzy malování, pletení košíků nebo jazykové kurzy. Uspořádat je může každý, kdo má pocit, že určitou činnost dobře ovládá nebo že má druhým co říci. „Nijak lektory neselektujeme. Měli jsme například sedmnáctiletého lektora, který se od svých třinácti let zajímá o time management a uspořádal kurz na toto téma. Reakce na něj byly překvapivě pozitivní,“ říká Nevoral. Důvodem, proč lektora odmítnout, by byly jedině velmi záporné reakce lidí, kteří se kurzu účastnili. V takovém případě by také měli nárok na vrácení peněz.
Když v březnu s webem začínali, měli v nabídce desítku kurzů, po necelých třech měsících už mají kolem 90 lektorů a každý den probíhá nějaký kurz. „Na začátku jsme na sociálních sítích testovali, jaký by byl o web zájem a podařilo se nám nashromáždit kolem 250 e-mailových adres, na které jsme rozeslali informace o jeho rozjezdu. Dnes máme kolem 400 až 500 přihlášení denně,“ dodává Nevoral. Obrat za první dva a půl měsíce dosáhl 90 tisíc a trojice podnikatelů předpokládá, že výrazně poroste. „V květnu jsme měli například 150procentní nárůst,“ dodává Nevoral. Jejich realistický odhad je, že do konce roku obrat dosáhne 430, v optimistické variantě by to prý mohlo být až 850 tisíc korun.
Co by Nevoral radil lidem, kteří by chtěli svůj podnikatelský nápad uskutečnit? „Hlavně si to nenechávejte pro sebe a mluvte o něm. Získáte okamžitou zpětnou vazbu. Pak začněte na projektu rychle pracovat, na nic nečekejte a začněte třeba s málem – byť by to měla být jen polovina plánovaných věcí.“ Sám udělal dobrou zkušenost i s investory, kteří startupy podporují, a proto radí hledat pomoc i u nich.

  • Našli jste v článku chybu?