Menu Zavřít

Jdeme do finále

20. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Je možné, že antimonopolní úřad výběrové řízení zruší

Konec první řady ságy nazvané šetření regulérnosti tendru na výstavbu a provoz elektronického mýtného Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se přiblížil. Poté, co úřad obdržel další doplňující podnět od sdružení Mytia, dočkal se také doplnění podnětu od italské Autostrade (EURO 3/2006). Oficiální termín pro sdělení svého rozhodnutí proto opět odložil, zdá se že definitivně, tentokrát na 26. ledna. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že zástupci úřadu se zatím kloní ke zrušení tendru, avšak šetření ještě nedokončili a mohou své rozhodnutí změnit. Ať již bude jakékoli, jisté je, že dalšího napínavého pokračování se jistě dočkáme, neboť šetření úřadu určitě dospěje do rozkladu.

Italské argumenty.

Jedním z hlavních důvodů úřadu při zrušení tendru by měla být část podnětu vyřazeného uchazeče, společnosti Autostrade. Italové namítají, že byli z výběrového řízení vyloučeni neprávem, neboť státem požadované certifikáty o bezpečnosti práce a vlivu na životní prostředí jsou „dalším kvalifikačním kritériem“. A na takové neměl stát podle právníků Autostrade nárok. „Kloníme se k názoru, že ministerstvo dopravy nemělo právo tyto certifikáty požadovat. Námitka vyloučené firmy Autostrade je tedy v tomto bodě opodstatněná,“ řekl týdeníku EURO důvěryhodný zdroj z ÚOHS. Námitky druhého z vyloučených konsorcií, sdružení Mytia, úřad odmítl jako neopodstatněné. Autostrade se při svém doplnění podnětu, které zaslala úřadu 17. ledna, opírá stejně jako Mytia o notářský zápis z jednání komise. Sugestivní otázky, kterými prý poradci ministerstva ovlivňovali členy komise, dokumentuje například vystoupením jednatele společnosti Veřejné zakázky Pavla Jirky. Poté, co hodnotící komise odhlasovala vyloučení tří nabídek, nechal Jirka hlasovat o nabídce konsorcia Kapsch: „Kdo ze členů komise souhlasí s tím, že nabídka číslo tři je nejvýhodnější?“ Po protestu Vladimíra Kulhánka, člena komise, Jirka otázku přeformuloval a zeptal se, kdo ze členů komise souhlasí s tím, že jediná nabídka, která zbyla po posouzení, je nabídka společnosti Kapsch. S tím členové souhlasili. Autostrade však tvrdí, že položení takové otázky spojené s hlasování není hodnocení ekonomické výhodnosti, proto nemohla být nabídka Kapsch vyhlášena vítěznou. „Dovedeno až do absurdního konce, vedl by takovýto výklad zákona k tomu, že Kapsch by musel vyhrát, i kdyby nabídl realizovat zakázku za sto miliard korun,“ píší právníci Autostrade úřadu.

MMF24

Paragraf 27.

Z doplněných podnětů je zřejmé, že vyloučení uchazeči se více než samý obsah zadávací dokumentace snaží napadnout práci hodnotící komise. Důvod je zřejmý. Kdyby se prokázalo nekompetentní rozhodování komise spojené s chybami jejích členů, které jsou v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, existovalo by několik pro ně výhodnějších možností, než je zrušení tendru. Paragraf 27 zákona o zadávání veřejných zakázek umožňuje, aby stát za určitých podmínek vyhlásil druhé zkrácené výběrové řízení, za účasti všech uchazečů. Ministerstvo dopravy by mohlo vyzvat současné uchazeče, aby své nabídky doplnili, případně upravili i cenu a podali je znovu. „Zákon tuto možnost opravdu připouští, ale rozhodně to není běžná praxe,“ uvedl partner renomované právní kanceláře, který si nepřál zveřejnit své jméno. Týdeník EURO má zprávu, že tuto eventualitu konzultoval projektový manažer ministerstva, na jednání komise se však nedostala. Klasik praví, že setkáme-li s něčím neobvyklým, měli bychom to řešit neobvyklým způsobem. Stát by v případě takového rozhodnutí o novém zkráceném tendru mohl ušetřit další miliardy korun. Vzhledem k tomu, že navzájem znají své ceny, i rozdíly mezi nimi, dá se předpokládat, že by došlo k cenovému boji. Stát by celý systém pořídil levněji. Mohlo by se to však udělat pouze v případě, že by ÚOHS nenalezl nedostatky v zadání tendru, ale pouze v práci komise. Jak ale vyplývá z informací týdeníku EURO, chyby jsou již v zadávací dokumentaci.

Jak dál.

Uchazeči slibovali dokončit první i druhou etapu výstavby mýtného systému, a tím zpoplatnit 2100 kilometrů českých dálnic a rychlostních komunikací do jednoho roku od podpisu smlouvy s ministerstvem. Dříve to opravdu není možné. I za předpokladu, že ÚOHS potvrdí vítězství konsorcia Kapsch, skončí rozkladové řízení nejdříve letos v březnu. Státní fond dopravní infrastruktury, který bude jediným příjemcem peněz z mýtného, musí tedy řešit, čím částečný výpadek příjmů nahradí. Z mýta a dálničních kuponů by měl fond podle plánovaných příjmů v roce 2007 inkasovat 5,2 miliardy korun. Premiér Jiří Paroubek bude mít také starosti. V případě zrušení tendru bude hledat nového ministra dopravy, uvedl před nedávnem. Rozhodně také úspěšné zpoplatnění cizích kamionů nebude volebním tématem ČSSD, jak předpokládal.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).