Menu Zavřít

Je libo valník nebo autobus?

4. 10. 2004
Autor: Euro.cz

VOLKSWAGEN TRANSPORTERKomu nestačí menší dodávka Caddy, tomu VW nabízí užitkový model Transporter. Profit otestoval hned dvě jeho verze - valník a takzvaný shuttle, tedy malý mikrobus. Německý Volkswagen má s užitkovými vozy dostatek zkušeností, jeho první dodávka (typ 2) sjela z výrobního pásu už v roce 1950.

VOLKSWAGEN TRANSPORTER Komu nestačí menší dodávka Caddy, tomu VW nabízí užitkový model Transporter. Profit otestoval hned dvě jeho verze - valník a takzvaný shuttle, tedy malý mikrobus. Německý Volkswagen má s užitkovými vozy dostatek zkušeností, jeho první dodávka (typ 2) sjela z výrobního pásu už v roce 1950. V moderních dobách sází u řemeslníků a malých firem na model Transporter, jehož nabízí už pátou generaci. Jde o klasickou „hranatou“ dodávku, která má dva různé rozvory, tedy vzdálenosti mezi předními a zadními koly. Stroj má množství karosářských variant, od valníkové nástavby s jednoduchou kabinou pro řidiče a dva dělníky až po osmimístný mikrobus. Právě tyto dvě varianty jsme vyzkoušeli v týdenním testu. Pod kapotou obou byl šestistupňový diesel s objemem válců 2,5 litru o výkonu 96 kilowattů. VALNÍK JE DRAHÝ Pojďme nejdříve na valník. Jde vlastně o lehké nákladní auto, na jehož řízení ale stačí řidičský průkaz skupiny B. Je určeno především stavebním firmám a živnostníkům podnikajícím v oboru. Jeho maximální nosnost je 1385 kilogramů, což je zhruba váha jednoho stavebního panelu, i když převážet jej by bylo asi riskantní. Valník je pojat dost jednoduše - všechny tři postranice plošiny jsou sklopné, jejich složení netrvá více než minutu. Náklad lze pak na valník vyzvedávat jak ze stran, tak od zádi. Do kabiny se pohodlně vejdou tři lidé, ikdyž dvousedadlo pro spolujezdce zrovna není určeno na dlouhé jízdy. V sériové výbavě Transporteru valník je zahrnut airbag řidiče, kotoučové brzdy na všech kolech či vyhřívané zadní okno - tento základ vyjde na 597 460 korun. Ale pozor, to je jen kabina a podvozek. Za valníkovou nástavbu a také rádio je třeba ještě připlatit - testovaný model vyšel celkem na plných 689 152 korun. VELKÝ KOMBÍK A jaký je Volkswagen Shuttle? Jde vlastně o velký taxík, určený především k přepravám malých skupinek osob. Využijí ho především letištní taxislužby, pořadatelé kongresů nebo může být i velkým rodinným „kombíkem“. V základu vyjde na 736 480 korun, což není přemrštěná částka za pohodlnou dodávku. Se shuttlem se překvapivě dobře parkuje, z vyvýšených sedaček je dobře vidět i dozadu, s pomocí zrcátek lze couvat s přehledem. A místa je v něm pro všech osm lidí dostatek. N a závěr ještě k motoru. V testu jsme se jak s valníkem tak se shuttlem dokázali dostat pod osm litrů nafty na sto kilometrů jízdy, což je srovnatelné s menšími osobními auty. Agregát je dostatečně pružný, jen se musí hodně vytáčet, aby podal požadovaný výkon. Na dálnici pak dokáže vůz pohánět až stopadesátkou. Shrnuto a podtrženo, VW Transporter je v obou variantách užitečný stroj, otázka visí nad cenou u varianty valník. Kdo nepožaduje vyloženě valníkovou nástavbu, měl by raději uvažovat o levném skříňovém provedení. To v současnosti, s dieselovým motorem 1.9 litru, vyjde na necelých 450 tis. Kč. Za valník se vyplatí připlatit jen majiteli, jehož řidič nemá řidičské oprávnění na nákladní auto a potřebuje vozit lehčí stavební materiály. ČÍM VYNIKÁ Příjemná je skutečnost, že za opěradly sedaček valníku je ještě místo pro osobní věci - tašku nebo ošacení. Tím se většina dodávek nemůže pochlubit. VW TRANSPORTER 2,5 TDI

Objem válců 2,5 l

Max. výkon 96 kW

Spotřeba 7,5 l/100 km

bitcoin_skoleni

Cena (valník) 597 460 Kč

Cena (shuttle) 736 480 Kč

  • Našli jste v článku chybu?