Menu Zavřít

Je libo velmi krvavý steak?

22. 7. 2005
Autor: Euro.cz

V šestém pokračování Harryho Pottera přituhuje

bitcoin_skoleni

Ten týden byl děsivý. Zřícení brockdaleského mostu, hurikán na západě země a spousta nevysvětlitelných úmrtí zahustily atmosféru v zemi k neúnosnosti, a tak zase jednou ministr magie navštívil britského premiéra. Dva paralelní světy se prolnuly víc než kdy dříve a posloužily k rozehrání temné zápletky šesté knihy o Harrym Potterovi. Jelikož devět dní před vydáním očekávaného pokračování zaútočili teroristé v londýnském metru, všeobecná nejistota a strach vykreslený Joanne K. Rowlingovou v Princi dvojí krve těžko mohly být skutečnosti blíže. Jak to ta ženská dělá? Že by v tom byla magie?
Podstatně častěji se v souvislosti s britskou spisovatelkou hovoří o marketingu. Příčiny jsou zjevné. První díl Harry Potter a Kámen mudrců vyšel v roce 1997 zpočátku v nákladu dvou tisíc výtisků, dosud posledního se za čtyřiadvacet hodin od vydání prodalo devět milionů kusů, což znamená přes sto exemplářů každou vteřinu. Jenže čísla o knihách nevypovídají nic.
Zatímco žánr pohádky se z krystalicky čistých a často krutých příběhů (původně neurčených dětem) rozplizl do současné „literatury pro děti“, Rowlingová se částečně vydala proti proudu. Jistě, sedmnácté narozeniny se pozvolna blíží a dospívání Harryho, jeho přátel a spolužáků se točí kolem toho, kdo s kým chodí a kdo koho jak líbá. V Princi dvojí krve však takové okamžiky slouží spíše k dočasnému vydechnutí a stupňování napětí. Do pozadí se ze stejného důvodu odsouvají zápasy v quidditchi a původní utlačovatelé mladého čaroděje, jeho strýc a teta Dursleyovi, jejichž nepřátelství se v porovnání s rostoucím nebezpečím ukazuje jako marginální.
Zajímavější je, jak se Harry čím dál více zapojuje do světa dospělých, kterým se až na pár vzácných výjimek nedá věřit. Ať už kvůli tomu, že se až příliš zajímají o moc dosažitelnou pomocí magie anebo politiky. Jeho dva rozhovory s ministrem magie Rufusem Scrimgeourem, který chce proslulosti mladého čaroděje využít k propagaci vlastních cílů, střet světa dětí a dospělých vystihuje nejpřesněji. A na důležitosti rovněž nabývá Harryho obeznamování se s genezí zla, zosobněného Voldemortem.
S temnotou stále více prostupující sérii o Harrym Potterovi Rowlingová navíc zachází s obdivuhodnou jemností. Zatímco stoupenci lorda Voldemorta opět spojují síly, Harry s profesorem Dumbledorem pronikají prostřednictvím flakónů s útržky vzpomínek do minulosti a odhalují, jak se z osiřelého Toma Riddlea stal nejobávanější temný čaroděj všech dob. A jako ústřední téma se v nové podobě vrací hledání nesmrtelnosti, nastíněné v Kámenu mudrců, kvůli němuž Tom Riddle přestal být člověkem a stal se Voldemortem.
Neméně úsilí přitom autorka věnuje vývoji dalších postav. Opět si zdařile pohrává s dvojznačností osobnosti profesora Snapea a Harryho vztah k úhlavnímu nepříteli mezi studenty hogwartské školy, Dracovi Malfoyovi, postupně posouvá od někdejší nenávisti až k lítosti. I když - samozřejmě - Rowlingová není Dostojevskij.
Vzbudit svým dílem tolik pozornosti, jako se to daří Joanne Rowlingové, je snem každého spisovatele. (Ačkoliv Salman Rushdie by možná nesouhlasil.) K jejím knihám se vyjadřuje každý od dětských psychologů, přes politiky až po papeže Benedikta XVI. Ještě více by však britskou autorku měly těšit drobné příhody, jako ta, jež se stala nedávno v anglickém Skellingthorpu. Žáci jedné základní školy tam chtěli oslavit vydání knihy a konec školního roku tím, že se převléknou za čarodějky a čaroděje. Nečekaně tím vzbudili odpor některých rodičů a rektora školy, protože takové chování prý „vede do říše zla“. Zase jeden malý důkaz, že Rowlingová má cit pro nalézání nejzranitelnějších míst a pojmenovává pro leckoho nepříjemné skutečnosti. Třeba jak devastující vliv mohou mít rodiče na své děti.
Podivné věci se dějí neustále. Pozitivismus devatenáctého století dovedl lidstvo k přesvědčení, že má svou budoucnost pod kontrolou. Bohužel, od té doby se myšlení nezměnilo tolik, jak by se na první pohled zdálo. To, že má někdo slabost pro velmi krvavé steaky, nemusí nutně vést k závěru, že je vlkodlak. Ale co kdyby? Pokud by na současné mladé lidi měla série románů o Harrym Potterovi alespoň takový vliv, aby je naučila přemýšlet o tom, jak a proč se stávají zlé věci, a aby je přiměla nevěřit dospělým, Joanne Rowlingová si svých půl miliardy liber bezezbytku zaslouží. Není důvod bát se těla, stejně jako není důvod obávat se temnoty, jak říká Harrymu profesor Dumbledore. „Obojí je pouhý strach z neznámého.“

Rowling, Joanne K.: Harry Potter and the Half-Blood Prince. Bloomsbury 2005. Rozsah 607 stran. Cena 675 Kč.

  • Našli jste v článku chybu?