Menu Zavřít

Je o mýtném rozhodnuto?

2. 1. 2006
Autor: Euro.cz

DOPRAVA Hned několik klíčových až převratných událostí přinese rok 2006 v dopravě. Tou pravděpodobně nejvýznamnější je vybudování systému výběru elektronického mýta. Ten musí vzniknout během nadcházejících 12 měsíců, aby od 1. ledna 2007 mohly (a musely) všechny kamiony nad 12 tun platit za kilometry naježděné po českých dálnicích a dalších hlavních komunikacích.

DOPRAVA

Hned několik klíčových až převratných událostí přinese rok 2006 v dopravě. Tou pravděpodobně nejvýznamnější je vybudování systému výběru elektronického mýta. Ten musí vzniknout během nadcházejících 12 měsíců, aby od 1. ledna 2007 mohly (a musely) všechny kamiony nad 12 tun platit za kilometry naježděné po českých dálnicích a dalších hlavních komunikacích.

Systém mýtného by měla vybudovat rakouská firma Kapsch, kterou vybralo ministerstvo dopravy. Podle očekávání však neúspěšní účastníci tendru hovoří o nerovných podmínkách a dalších nedostatcích, celým výběrovým řízením se navíc začal zabývat i antimonopolní úřad. Není tedy stoprocentně jisté, zda se systém opravdu podaří včas zprovoznit.

Naopak zcela jisté je, že od 1. července začnou platit nová pravidla provozu na silnicích, která mimo jiné počítají s výrazně přísnějšími tresty za prohřešky řidičů. Jednak se poměrně razantně zvýší finanční pokuty, jednak se zavádí tak zvaný bodový systém. Každý řidič dostane k dispozici virtuálních 12 bodů a za porušování předpisů se mu budou odebírat podle závažnosti přestupku. Ztráta všech bodů pak znamená i ztrátu řidičského průkazu na jeden rok. Zatímco řidiči tvrdí, že nový systém je zbytečně přísný a pouze prohloubí korupci v řadách policie, podle ministerstva dopravy mohl být nový zákon ještě přísnější, a to zejména k profesionálním řidičům.

Hned od ledna začíná platit nová úprava kontroly činnosti stanic technické kontroly, která by měla zabránit jakýmkoliv podvodům a padělání technických kontrol vozidel ve špatném technickém stavu. Základem nového systému je automatizovaný on-line sběr dat o probíhajících technických prohlídkách. Všechna data budou procházet centrálním, ministerstvem dopravy spravovaným serverem. Systém by měl průkazně zdokumentovat, že vozidlo bylo v určitý čas ve stanici technické kontroly skutečně přítomno. To má na minimum snížit počet „administrativních“ kontrol technického stavu vozidel.

I letos pokračuje mohutná výstavba dálnic a dalších nových komunikací, nastartovaná v předchozích dvou letech. Do konce roku by se měly dokončit obchvat Plzně na dálnici D5, trasa dálnice D11 od Poděbrad k Hradci Králové a úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na česko-německou hranici. Výrazně mají pokročit také stavební práce na dalším úseku této dálnice mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem, stejně jako na dálnici D1 směrem na Olomouc a dlouho očekávané D47 na severní Moravě.

Pokud jde o železniční dopravu, plánuje ministerstvo dopravy výraznější podporu zejména pro takzvanou kombinovanou dopravu. Novinkou může být i konkurence, kterou možná České dráhy získají nejen na dalších regionálních tratích, ale také v rychlíkové dopravě.

V roce 2006 by se také měla již vyjasnit situace kolem chystané výstavby jezů na dolním Labi. Zdá se, že poslední navržené řešení - tedy výstavba jediného jezu - by mohlo být tím kompromisem, který je nutný k zahájení stavebních prací. 

FIN25

VELKÉ ZMĚNY V DOPRAVĚ

vybudování systému mýtnéhopřísnější tresty za dopravní přestupkylepší kontrola stanic technické kontrolynové úseky dálnic a silnic

  • Našli jste v článku chybu?