Autosalon v Ženevě se točil hlavně kolem SUV a snění o autonomním řízení
Ženeva má necelých dvě stě tisíc obyvatel, ale na začátku března se tohle číslo pravidelně nafukuje na čtyřnásobek.
Viník je jediný – autosalon, který se tam pravidelně koná už od roku 1905. V automobilové branži Ženeva je spoustu let synonymem světových, či alespoň evropských premiér, supersportů a hlavně konceptů. Především kvůli nim se na ženevský autosalon vždy jezdilo a letošní přehlídka nebyla výjimkou. A jaké tedy byly letošní hlavní trendy?
Všichni mluvili o autonomním řízení, kdekdo vystavoval hybridní nebo elektrický motor a spousta dalších se vytasila se SUV.
Tohle všechno platilo i pro českou Škodovku. V Ženevě měla premiéru novinka Vision S neboli velké SUV, které dostane hybridní motor. Autonomním řízením se zaklínali hlavně šéfové celého VW při „koncernové noci“. Když jsem se na ně zeptal škodováckého šéfdesignéra Jozefa Kabaně, dvakrát nadšený nebyl. „Nejspíš tomu neunikneme, skutečně to je budoucnost,“ prohlásil bez většího nadšení, aby vzápětí loajálně dodal, „ale jsou lidé, pro které to bude určitě přínos.“ Kabaň radši řídí auto sám.
Nová škodovka se bude na 99 procent jmenovat Kodiaq. Nebo taky Kodiak – šéfové automobilky se údajně ještě nerozhodli a podle nepotvrzených informací může nakonec o názvu rozhodnout externí marketingový poradce Coin Toss. Prodávat se začne na začátku příštího roku, a pokud bude vývoj od konceptu po sériové auto podobný jako u poslední generace Superbu (v roce 2014 měl v Ženevě premiéru jako Vison C), bude to hodně zajímavé. Prozatím Škodovka mluví o novém modelu jako o „A+ SUV“, jedná se o 4,7 metru dlouhé sedmimístné monstrum se sedačkami ve třech řadách na platformě MQB (jako má nový Superb), s hybridním motorem a pohonem všech čtyř kol. V Ženevě představená škodovácká vize byla napěchovaná elektronikou a displeji, které sériová auta pochopitelně nedostanou. Koneckonců od toho jsou to „vize“.
Soudě podle reakcí nejen českých, ale i zahraničních novinářů nová škodovka zaujala. Vision S se objevilo prakticky ve všech přehledech nejzajímavějších novinek z veletrhu. Podle reakcí typu „Hodně se mi líbilo Bugatti Chiron, jinak mě zaujalo Lamborghini Centenario… a pak to nové SUV od té vaší Škody“ lze soudit, že nejnovější produkce z Mladé Boleslavi má v zahraničí přece jen větší ohlas než třeba ekologické fantasmagorie našeho bývalého prezidenta a uprchlické tirády toho současného.
A to je, jak by řekl Jeremy Clarkson, bomba na rozloučenou.
O autorovi| Tomáš Jeník, jenikt@mf.cz