Začíná horká fáze prezidentské kampaně. Účty kandidátů se plní miliony od českých miliardářů, jejich týmy připravují závěrečné volební strategie.
Mirek Topolánek vletěl do závěru zdánlivě nudné prezidentské kampaně jako uragán. Skoro každý druhý den pořádá tiskové konference. A na poslední chvíli se rozjel po celé zemi, kde podporuje zejména malé živnostníky, kteří podle něj trpí pod vládou Andreje Babiše. Právě Babiš se stal pro Topolánka největší motivací, proč se vrátit do aktivní politiky. A motivace je to velká. Člověk, který v EPH Daniela Křetínského vydělával víc než český prezident, už musí mít pořádný důvod tento klid opustit.
„Zrovna teď bych potřeboval být ve své práci, a ne řešit tyto věci,“ říká Topolánek v zákulisí Grégrova sálu v pražském Obecním domě po jedné ze svých tiskových konferencí. Ačkoli si na své zapojení do prezidentské kampaně „naoko“ stěžuje, působí, jako by ho návrat do politiky polil živou vodou. Energie má na rozdávání.
V posledních letech prosazoval na unijní půdě projekt stavby nového plynovodu Eastring, s nímž přišel slovenský provozovatel tranzitních plynovodů Eustream, patřící slovenské vládě a skupině EPH Daniela Křetínského. Topolánek v Eustreamu působil jako ředitel pro zahraniční vztahy a člen představenstva se zodpovědností za rozvojové projekty, především za Eastring. Tento plynovod by měl vést ze Slovenska do Turecka a už (i díky Topolánkovu lobbingu) získal podporu Evropské komise, která ho zařadila na seznam evropských infrastrukturních projektů takzvaného „společného zájmu“.
„Díky tomu jsme ve hře o případnou výstavbu za poměrně nízkých nákladů. Je-li to projekt společného zájmu EU, má lepší přístup k financování, lepší přístup k veřejnoprávním povolením,“ konstatuje bývalý premiér. Zároveň se při popisu své role v celém projektu brání slovu „lobbing“. „Je to takové pejorativní slovo. Já jsem ten projekt prosazoval, prezentoval, musel ho obhajovat například před Evropskou komisí,“ tvrdí.
Dana obdivuju
Pro Daniela Křetínského pracuje už mnoho let, ale osobními přáteli jsou podle Topolánkových slov ještě z doby, kdy byl nynější prezidentský kandidát šéfem vlády. „Daniel Křetínský se z osobního přítele stal mým zaměstnavatelem, ty vztahy se trochu změnily. Potkáváme se daleko míň. Ale máme k sobě blízko a musím říct, že ho obdivuju,“ říká Topolánek. Během své vlády přitom expremiér čelil podezření, že jeho kabinet jde EPH až příliš na ruku. Policie prověřovala prodej podílu ČEZ v německém hnědouhelném dolu Mibrag Křetínského společnosti. Případ byl nakonec odložen.
Nedávno přistál na Topolánkově transparentním účtu již očekávaný dar od šéfa EPH. Křetínský mu zatím poslal jen 350 tisíc korun. Podle informací týdeníku Euro by měl přispět ještě další částkou. „EPH má zahraničního spoluvlastníka, takže bylo nemožné, aby mě podporovala firma. To, že mi poslal ty peníze, mě těší. Je to dobře,“ komentuje Topolánek první Křetínského dar.
V Topolánkově týmu působí kromě bývalého europoslance za ODS Edvarda Kožušníka nebo známé pomocnice mnoha českých politiků Gabriely Kloudové ještě například PR specialista Jan Charvát nebo imagemaker a tvůrce letošní kampaně Pirátů Jakub Horák. Jako jeden z důležitých podporovatelů se na kampani podílí například i bývalý ministr vnitra Ivan Langer. Topolánkovi pomáhá především s marketingem.
„Dělám vše, co je třeba,“ odpověděl Langer s úsměvem během natáčení Topolánkova rozhlasového předvolebního klipu. O Topolánkově úspěchu je přesvědčen. Podle něj má velkou šanci na druhé kolo. „V prvním kole odhaduji zisk kolem 18 až 19 procent,“ nechal se slyšet Langer.
Vánoční poselství
Topolánkův tým si láme hlavu nad tím, jak alespoň trochu zmírnit negativní konotace kandidátova jména. Na sociálních sítích si například většina lidí s Topolánkem spojí jeho bývalého poradce Marka Dalíka, toho času ve výkonu trestu, nebo Topolánkovu nahou fotografii z dovolené v italské vile. Tým proto klade velký důraz na politický program. Své nápady Topolánek vysvětluje, kudy chodí. Zlá větička Václava Klause o „prázdném Topolovi“ tak minimálně během této kampaně neplatí.
„O výsledku prvního kola rozhodne posledních 14 dnů,“ je přesvědčen expremiér. Na poslední dva týdny před volbami proto chystá mohutný finiš. Pomoci mu má speciální novoroční projev, který plánuje natočit symbolicky na Vyšehradě, tedy na protilehlém kopci vůči Pražskému hradu.
S projevem Topolánkovi pomáhá marketér Jakub Horák. „Ve druhém kole nemůže Miloše Zemana porazit nikdo z těch takzvaných liberálních kruhů. Proto jsem se zaradoval, když do kampaně vstoupil Topolánek. On dokáže Zemanovi vzít nějaké voliče,“ vysvětluje Horák, proč přijal nabídku pro Topolánka pracovat.
Startupisté i plzeňští kapitalisté
Tím, kdo dosud dokázal přitáhnout ke své kampani největší část českého byznysu, je ale překvapivě nepříliš výrazný akademik Jiří Drahoš. Zatím vévodí všem předvolebním průzkumům jako nejpravděpodobnější Zemanův soupeř ve druhém kole prezidentské volby. A má na to slušný rozpočet. Celkem už od sponzorů obdržel téměř 30 milionů korun. Jako jediný z kandidátů se tak rychle blíží čtyřicetimilionové horní hranici darů pro první kolo.
Mezi Drahošovy sponzory se počítá celá plejáda českých investorů i kapitánů domácího průmyslu. Nově mu 300 tisíci přispěl například miliardář Ondřej Fryc, zakladatel internetového obchodu Mall.cz a majitel investiční společnosti Reflex Capital s podílem v 17 projektech včetně nadějného českého startupu Spaceknow. Půl milionu Drahošovi poslal Jakub Havrlant, CEO investiční skupiny Rockaway Capital, který sdružuje internetové obchody Mall.cz, CZC.cz či Košík.cz. Přispěl i mladý investor a spoluzakladatel DRFG Michal Mička, dnes vlastník investiční společnosti Incomming Ventures, která nedávno ovládla například českou dvojku na trhu s módou Pietro Filipi.
Za Drahoše se ovšem postavili také známí „plzeňští kapitalisté“. Půl milionu mu poslal bývalý hlavní podílník Škody Transportation Tomáš Krsek a čtvrt milionu jeho bývalý kolega z plzeňské strojírny Jiří Zapletal. Rovný milion poslal pražský developer a majitel nejvýnosnějších pozemků v centru metropole Luděk Sekyra. S Drahošem se dohodl na tom, že okolnosti svého daru nebude veřejně komentovat. Omezil se pouze na zprávu k převodu částky: „Prezidentskému úřadu je třeba vrátit důstojnost a respekt k ústavě.“
Sekyra o svém daru uvažoval několik měsíců. Ve stejný čas zároveň poslal dva miliony korun KDU-ČSL, kterou dlouhodobě finančně podporuje, patří mezi její největší mecenáše. Sekyra nevylučuje, že Drahošovi ještě do voleb přispěje další částkou.
Velký dar v hodnotě 1,5 milionu získal Drahoš také od loni založené Nadace Blížksobě, mezi jejíž zakladatele a ústřední postavy patří miliardář Martin Vohánka, který loni prodal třetinu své výnosné firmy Eurowag, již před 20 lety založil. Eurowag patří mezi šest největších evropských firem, které nabízejí palivové karty a další služby pro motoristy.
Prezident spojovatel
Podle informací týdeníku Euro se však tým jednoho z favoritů lednové volby potýká s vnitřními spory. Jednotliví manažeři Drahošovy kampaně mají dost odlišné představy o tom, jakým směrem propagaci nadějného kandidáta vést. To slibné šanci dosud hlavního Zemanova oponenta škodí. Důležitou roli v týmu hrají bratři Kolářové, z nichž dlouholetý bankovní manažer a státní úředník Pavel vede Drahošovi volební kancelář a někdejší diplomat a velvyslanec Petr je hlavním zahraničněpolitickým poradcem.
Marek Hilšer |
---|
• Petr Dauš – koordinace kampaně • Pavla Čechová – tisková mluvčí • Petr Václavek – marketér • Atik Productions – natáčení spotů • Sponzoři: Boleslav Buzek, Dalibor Dědek |
Oba se ve svém názoru na kampaň střetávají s hlavním manažerem kampaně Jakubem Kleindienstem, který byl v minulosti úředníkem Středočeského kraje a dodnes podniká v oblasti evropských dotací. Kleindienst prosazuje, aby se Drahoš vžil do role „prezidenta spojovatele“ a naplňoval očekávání voličů po „klidném profesorovi“. Bratři Kolářové jsou naopak spíše příznivci hlasitějšího vyhranění vůči současnému prezidentovi Miloši Zemanovi.
Velká část výdajů na Drahošovu kampaň prochází servisní společností Whenever, která byla letos v březnu založena Jakubem Kleindienstem. Společností Whenever už proteklo zhruba pět milionů korun, ale dosud není zřejmé, komu je tato firma za jaké činnosti přeposlala.
Servisní organizace
„Whenever je čistě servisní společnost, která zjednodušuje a zefektivňuje zajištění celé kampaně. Ve všech fázích, zvláště při sběru podpisů, bylo nutné podepsat mimořádné množství smluv, dohod a různých objednávek. Náklady kampaně pak společnost přefakturovává kandidátovi, vždy na základě schváleného vyúčtování,“uvedl na dotaz týdeníku Euro Jakub Kleindienst.
Jiří Hynek |
---|
• Jiří Vítek – koordinace kampaně • David Černohorský – vedoucí komunikace • Jana Malíková – tisková mluvčí • Daniel Bartek – šéf marketingu • Sponzoři: David Bartek, Petr Mothejl |
Zatím tato „servisní organizace“ vyúčtovala Drahošovi na výdajích zhruba pět milionů korun. „Společnost Whenever, stejně jako samotný kandidát, není povinna, ale ani oprávněna zveřejňovat své dodavatele, a to i s přihlédnutím ke strategii kampaně,“ doplnil Kleindienst.
Na rozdíl například od Michala Horáčka, který si kampaň financuje sám a na jehož transparentním účtu je poznat i to, kolik a komu kandidát zaplatil například za krabici na dokumenty nebo kávovar, nejde v případě Drahošova prezidentského hospodaření o úplně vzorovou transparentnost. Podobně je na tom i Mirek Topolánek, z jehož transparentního účtu lze sice vyčíst jednotlivé částky zaplacené na výdajích, ale není už zřejmý adresát peněz. Drahošův i Topolánkův přístup je nicméně v souladu se zákonem.
Podle Jana Outlého, člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, dodrží oba kandidáti zákon, pokud do 90 dní po volbě budou schopni doložit, že byly všechny peníze včetně prostředků fakturovaných skrze prostředníky použity na kampaň.
Čistější než bílá kopretina
Zcela jiným příběhem je financování kampaně stávajícího prezidenta Miloše Zemana. Jeho propagace je suverénně nejméně transparentní ze všech. Billboardovou kampaň „za znovuzvolení“ platí spolek Přátelé Miloše Zemana. Přitom není zřejmé, kdo ho financuje ani kolik peněz spolek za billboardy zaplatil.
Vratislav Kulhánek |
---|
• Jiří Wolf – koordinátor kampaně • Tereza Kodlová – koordinace kampaně • Vladimír Šulc – tiskový mluvčí • Pavel Sobek – komunikace • Hlavní sponzor: Pavel Sehnal |
Hlavním účetním Zemanovy kampaně je Pavel Galuška, blízký přítel i obchodní partner Zemanova klíčového poradce Martina Nejedlého. Galuška, který je členem kolegia spolku, na dotaz týdeníku Euro odpověděl, že sponzory Zemanových billboardů nezná. „Spolek je financován z darů příznivců. Jejich jména nemám důvod zjišťovat,“ tvrdí.
Počítá s tím, že je spolek zveřejní až v polovině příštího roku v účetní závěrce. Jenže to už bude půl roku po volbách, a veřejnost se tak nedozví jména sponzorů v době, kdy se bude rozhodovat o svých hlasech. „No kvůli tomu asi volby neposuneme,“ říká ironicky Galuška.
Prezidentův kancléř a člen představenstva spolku Vratislav Mynář také nezná žádného z dárců kampaně, kterou jeho spolek platí. „Budeme se chovat standardně a budeme se držet mezí zákona. To znamená, že nepřemýšlíme o tom, že bychom něco zveřejňovali dřív, než jsme zvyklí, než to děláme celých posledních deset let,“ sdělil Mynář.
Petr Hannig |
---|
Kampaň si z velké části organizuje sám • Jiří Somberg – poradce • Olga Škarydková – petice • Adam B. Bartoš – poradce v oblasti komunikace |
Na námitku netransparentnosti takového přístupu stručně odvětil: „Podle mě je to transparentnější než bílá kopretina.“ Jeho kolega z představenstva spolku a Zemanem vyznamenaný předseda Jazzové sekce Karel Srp odmítl na dotaz týdeníku Euro reagovat. „Proč bych na to měl odpovídat. Hleďte si svého,“ řekl a zavěsil telefon.
Podle Jana Outlého zákon na tuto možnost financování volební kampaně moc nemyslel. Zeman sice bude muset podle zákona výdaje spolku vyčíslit ve zprávě o financování své kampaně, jelikož evidentně probíhá s jeho vědomím, avšak konkrétní donátory už odhalovat nemusí. „Ten spolek tu zafungoval jako jakýsi bílý kůň,“ uzavírá Outlý.
Komentář Miroslava Zámečníka: Prezidentské volby v Česku. Dva za cenu jednoho?
O volbě prezidenta čtěte více v rubrice Prezidentské volby 2018: