Miloslav Pintýř
Když se Mario Vlček na začátku devadesátých let pustil do podnikání v pletařském průmyslu, měl za sebou jako sportovec roky experimentování s ošacením do extrémních podmínek. Ve firmě Alae Lupuli začal vyrábět takzvané funkční prádlo pod chráněnou značkou Moira. V roce 2001 se firma transformovala na stejnojmennou akciovou společnost, která má výrobní závod ve Strakonicích, v prostorách, které si pronajala a posléze koupila od podniku Fezko. Alae Lupuli však nezanikla, dál se věnuje výzkumu a vývoji. „Jsme česká firma a všechny výrobky vyrábíme v Čechách. Produkce dnes dosahuje asi půl milionu kusů různých druhů prádla a postupně roste,“ uvádí marketingový ředitel společnosti Moira Miloslav Pintýř.
EURO: Co je to funkční prádlo? PINTÝŘ: Prádlo, které funguje. To znamená lehké. Pevné, příjemné na dotyk, nenasákavé, teplotně netečné. Musí dobře odvádět pot nebo vodu, v létě chladit a v zimě hřát, musí se snadno udržovat a samozřejmě i dobře vypadat. Lidé odjakživa usilovali o to, aby měli tělo v suchu i v obtížných klimatických podmínkách. Japonští rybáři se balili do tukem promaštěných sítí, angličtí námořníci si za první světové války oblékali haleny z voskované příze. Ale teprve umělé tkaniny umožnily vytvořit i opačný efekt, to znamená zároveň i odvádět vlhkost z těla.
EURO: To je vaše know-how? PINTÝŘ: To není jenom naše know-how. Spousta firem vyrábí pěkné funkční prádlo. Naše know-how je v tom, jakým způsobem využíváme vlastností umělých vláken – polypropylenu a polyetylenu. Většina firem, které v Česku prodávají funkční prádlo, používá polyester nebo polyamid. Netvrdím, že je to špatně, ale je nesporné, že polyolefiny mají lepší vlastnosti. Jsou nejlehčí, nejpevnější, také nejteplejší a nejpružnější ze syntetických vláken, téměř nepřijímají vodu, mají desetkrát menší nasákavost než polyester, ale vlhko dobře odvádějí. V odívání se poprvé objevily v šedesátých letech v Japonsku, Švédsku, Itálii. V osmdesátých letech se začaly používat i v tehdejším Československu jako pletenina pro technické aplikace, která se vyráběla ve strakonickém Fezku, a také jako známé plenkové kalhotky Sandra vyráběné v Jitexu Písek. Alae Lupuli jako první uvedla v roce 1992 na trh funkční prádlo ze stoprocentního polypropylenu, v roce 1996 bylo patentováno profilované vlákno Moira TG 900.
EURO: Vy hodně fandíte umělým vláknům, že? PINTÝŘ: Neřekl bych, že umělá vlákna byla někdy zatracena. Pouze se modifikoval způsob jejich užití. Dávný hit, dederonová košile, by byl dnes neprodejný, protože se sice dobře pral, ale špatně nosil. Odpovědně ale tvrdím, že současná umělá vlákna, například polypropylen v pletenině Moira, zaručují takový komfort při užívání, jaký je pro přírodní vlákna nedosažitelný. Klademe důraz na to, že naše polypropylenové vlákno s příčným průřezem pětilaločné hvězdy je mimořádně účinné při odvádění vlhkosti a v kombinaci s ušlechtilými přírodními nebo syntetickými vlákny umožňuje vytvořit dokonalý oděvní materiál.
EURO: Dokonalý pro sport, nebo pro běžné nošení? PINTÝŘ: A není to jedno? Prvotně byly naše výrobky určeny především pro sportovce, ale není snad důležité, abyste se dobře cítil v tričku, košili, ponožkách třeba v práci? Podstatnou část naší produkce dnes tvoří výrobky pro běžné užívání, v letošní podzimní kolekci máme i „věčně suché“ spodní prádlo. Tvrdíme, že co je nezbytné pro extrém a doporučené pro výkonnostní sport, je praktické při sportování pro radost a příjemné při každodenním nošení.
EURO: Považujete český a vůbec evropský textilní trh za perspektivní pro domácí výrobce, když se sem tlačí cenově nedostižná konkurence z východu? PINTÝŘ: Jde o to hrát svou hru a nenechat si vnutit způsob hry soupeře. Nemůžeme s asijskou produkcí soutěžit cenou, ale můžeme soutěžit jakostí a užitnými vlastnosti. Šance pro české a vůbec evropské výrobce je v orientaci na specifické zboží, u něhož nerozhoduje ani tak cena jako kvalita, užitné vlastnosti, novátorství v technologii výroby i designu.
EURO: Smutný konec kdysi věhlasné pletařské firmy Jitex Písek vás nestraší? PINTÝŘ: To souvisí s tím, co jsem už říkal. Pochopitelně, že velké giganty se hůř přizpůsobují vývoji trhu. Výhodou menších firem je pružnost. Samozřejmě že na trhu není nikdy klid. Proto máme vlastní středisko vývoje technologií i designu, spolupracujeme s laboratořemi v zahraničí.
EURO: Vy jste menší firma? PINTÝŘ: Jsme střední firma. Ale sto dvacet lidí, které Moira zaměstnává, je na region jako Strakonicko dost.