Menu Zavřít

Je třeba se zaháčkovat

20. 7. 2005
Autor: Euro.cz

Outsourcing není v Česku plně využit

Česká republika patří spolu s Polskem a Maďarskem k nejatraktivnějším místům v Evropě pro vybudování outsourcingových center. Šéf české softwarové firmy Logos Pavel Šťovíček se ovšem na outsourcing dívá z jiné perspektivy než zahraniční investoři.

EURO: Co nejvíce ovlivňuje rozhodování budoucích zahraničních partnerů? ŠŤOVÍČEK: Říká se, že cena práce je v Čechách stále nižší než na západě. My máme zákazníky v Německu a ve Velké Británii a musím říct, že cenový rozdíl je dneska minimální. Pro získání dobrého jména a kladných referencí je nutné poskytovat kvalitní práci, která je alespoň o trochu lepší než třeba ve Velké Británii. Jedině tím způsobem je možné se prosadit a zaháčkovat se. Nám se díky referenci na internetový portál Škoda Auto podařilo získat zakázku od londýnského obchodního domu Harrods, kterému jsme zpracovali celé e-komerce řešení. Po jedenáctém září totiž značně poklesl počet lidí, kteří cestovali, a oni se ve snaze nahradit propad rozhodli prodávat prostřednictvím elektronického obchodu.

EURO: Jak s takovou referencí pracujete na zahraničních trzích? ŠŤOVÍČEK: Je možné ji využít. Společnost CzechTrade teď například uspořádala misi ICT do Londýna a Vídně. Obou jsme se zúčastnili a prezentovali jsem tam právě Harrods jako případovou studii. V Londýně se zúčastnilo mnoho firem a zájem byl velký. Ve Vídni byla účast menší. Možná i proto, že jsou k nám blíž a pokud měli zájem o služby českých subjektů, vyřešili to sami a nepotřebovali speciální akci.

EURO: Které britské firmy vás kontaktovaly? ŠŤOVÍČEK: Byly to mimo jiné Fujitsu Services, British Telecom, move2mobile.com a další, celkem na třicet zástupců. Postupně se se všemi jedná.

EURO: O jaké typy projektů se Britové zajímali? ŠŤOVÍČEK: Především o vývoj softwaru. Aplikace je nutné průběžně upravovat podle změn na trhu. Většinou se pořídí nový systém, ten po roce potřebuje úpravu. Udělá se jedna, pak další. Po čtyřech, pěti letech je to zapotřebí vzít a kompletně přepsat. Přicházejí totiž nové požadavky, se kterými systémy nepočítaly, například internetové obchodování nebo mobilní aplikace.

EURO: Co je podle vás hlavním trendem outsourcingu v České republice? ŠŤOVÍČEK: Outsourcing tady obecně ještě není plně využíván. Jde spíš o to, kam se přesouvá důraz a ten přechází z outsourcingu vývoje softwaru k outsourcingu služeb, nebo procesů. Nechci tím říci, že by se opouštěl outsourcing vývoje, v té oblasti se ale trh postupně saturuje. Kupříkladu Eurotel od nás nechtěl službu Office Connector pouze vyvinout, ale chtěl abychom ji i celou provozovali.

EURO: Outsourcing má mnoho podob. Hraje nějakou roli způsob placení za službu? ŠŤOVÍČEK: U outsourcingu celé služby je vhodné použít sdílení příjmů (revenue sharing). Firma si chce být jista, že dodavatel bude motivován, aby služba fungovala dobře. To lze zařídit tak, že dodavatel má podíl na tom, co klient na službě vydělá. Pak i když je ve smlouvě, že musíme něco udělat do pěti dnů, máme motivaci zvládnout to třeba během jednoho dne. Víme, že když služba pojede, zákazníci za ni budou platit. Je to zároveň způsob, jak přesvědčit firmu, že dodavatel své službě věří. Firma snižuje riziko, že se služba neprodá, protože neplatí fixní peníze, ale jen podíl z příjmů.

EURO: V žebříčku nejrychleji rostoucích technologických společností ze střední Evropy se Logos umístil z českých firem nejvýše. Dá se takový růst udržet? ŠŤOVÍČEK: Za loňský rok jsme utržili 254 milionů korun, skoro vše za služby. Ta částka představuje nárůst o 46 procent, oproti 173 milionům v roce předloňském. Společnosti se ale často porovnávají pomocí jiného ukazatele, tím je obrat na jednoho zaměstnance. Díky tomu je možné srovnávat výkonnost subjektů různé velikosti. Podle studie Inside, kterou zadávají Softwarové noviny, máme tento ukazatel vyšší než například Ness nebo AutoCont. Máme velký podíl konzultantů a analytiků. Hodnota jejich práce je kvalitativně vyšší i lépe zákazníkem hodnocená než třeba běžní programátoři. Váží-li si zákazníci průměrného pracovníka víc, jsou za něj ochotni také víc zaplatit, a to se projevuje i na ekonomických výsledcích firmy.

MM25_AI

EURO: Dá se předělat hodně starý systém? ŠŤOVÍČEK: Ano, předělávat ale systém jen kvůli tomu, aby byl na nových technologiích, určitě nemá smysl. Má to význam tehdy, kdy skutečně dochází ke změně a požadavky na systém rostou. Ale i nové technologie mají své mouchy. Mám zásadu, že když něco dobře funguje, nemá se do toho sahat.

EURO: Nejste sám proti sobě? ŠŤOVÍČEK: Víte, moje zubařka tvrdí, že amalgámové plomby není třeba převrtávat, dokud drží. Také jsem si myslel, že je sama proti sobě, ale ona má i tak spoustu práce. S námi je to podobné.

  • Našli jste v článku chybu?