Menu Zavřít

Je třeba udržet se ve vzduchu. Ministerstvo průmyslu podpoří české letecké výrobce

24. 8. 2020
Autor: MPO

Dopady koronavirové pandemie na letecký export, vývoj projektu L-39NG a vizi směřování největší české letecké fabriky pod křídly nových akcionářů řešili v Aeru Vodochody náměstci ministra průmyslu o obchodu Martina Tauberová a Marian Piecha. 

„Z dotazníkového šetření, které
jsme realizovali s ALV ČR napříč odvětvím, vyplynulo, že kondice našich
leteckých výrobců je v době koronakrize klíčová pro celý český
dodavatelský řetězec. Při útlumu exportu, ke kterému nyní dochází ve světových
řetězcích, mohou velké domácí projekty udržet v chodu navazující ekosystém.
S významnými výrobci, kteří jsou páteří systému, proto řešíme podpůrná
opatření, která by pomohla udržet ve vzduchu český letecký průmysl,“
uvedla náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod a EU
Martina Tauberová. 

Vlajkovým projektem Aera je nový cvičný letoun L-39NG, který se nyní přehoupl do předposlední fáze certifikace. V obchodní rovině jde ale stále o projekt investiční. Program L-39NG financuje Aero spolu se skupinou OMNIPOL, strategickým partnerem a budoucím novým akcionářem letecké továrny v Odolene Vodě.  Z hlediska byznysu chod fabriky zatím pohání zejména generální opravy a modernizace legendárních letounů L-39 Albatros, prodej letounů řady L-159 a také mezinárodní kooperace. „Koronavirová krize nás nejvíce zasáhla v našich dodávkách pro mezinárodní letecké výrobce. Zatímco byznys s generálními opravami a modernizacemi provozovaných letounů zatím běží podle plánu, například na programu Airbus A220 nyní pociťujeme zhruba 30procentní útlum objednávek, podobně jako v dodávkách pro Embraer. I přesto jsme tento týden do Brazílie odeslali kompletní sadu dílů letounů KC-390, který je určen pro prvního evropského zákazníka,“ zhodnotil současnou situaci v Aeru na setkání s náměstky viceprezident AERO Vodochody AEROSPACE Jakub Hoda.

Pro brazilský Embraer KC-390 Aero dodává nejhodnotnější části trupu letounu, na jehož vývoji se také firma podílela. Zadní část trupu pro KC-390 je přitom s rozměry 6,5×4,5×3,3 metru největší částí letounu, která se kdy v ČR vyráběla. Dosud vyrobené letouny KC-390 používá brazilská armáda, prvním evropským zákazníkem je Portugalsko. „Dodávky Aera pro Embraer jsou významným projektem spolupráce s Brazílií. Právě proto mě zajímaly prognózy a současný stav této kooperace. Loňský letecký vývoz do Brazílie, která patří mezi významná odbytiště a zájmové trhy české letecké produkce, činil 1,13 miliardy korun,“ dodala ke spolupráci s Brazílií náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod a EU Martina Tauberová.  

Po návštěvě výrobní haly nového cvičného
letounu L-39NG se jednání v dalším bodě programu zaměřilo právě na tento
významný integrační projekt českého leteckého průmyslu, do kterého je zapojen
domácí výrobní a vývojový dodavatelský řetězec. „V průběhu následujících 5
let plánujeme ještě více počeštit dodavatelský řetězec letounu L-39NG. Současný
poměr činí 40 % domácích a 60 % zahraničních dodávek. A již v tomto poměru
reprezentuje projekt L-39NG zhruba 5 500 zaměstnanců leteckých firem v ČR.
Postupně chceme českému dodavatelskému řetězci svěřit až 60 % dodávek,“ řekl
k dalšímu směřování projektu L-39NG Jiří Podpěra, prezident
společnosti OMNIPOL. Ta navazuje na 40letou zkušenost s prodejem
letecké produkce Aera, jejíž vývoz měla historicky na starosti. Vedení Aera se
OMNIPOL coby zkušený hráč v mezinárodním obchodu chopí po dokončení
akvizičního procesu převzetí od investiční skupiny Penta.

V současné fázi ověřovacích zkoušek letoun L-39NG obstál ve vzduchu u testovacích letů a nyní postupuje do fáze letů certifikačních, které uzavírají ověřovací proces letových schopností. Pozemní zkoušky, jež probíhají ve VZLÚ v Letňanech, jsou nyní ve druhé polovině z celkem čtyř set plánovaných testovacích úkonů. Vysoký podíl vývojových akcí, které Aero u příležitosti projektu nového letounu L-39NG realizuje, je předpokladem pro zapojení do letecké výzvy, kterou MPO ČR připravuje pro podporu vývoje a výzkumu v odvětví. „V září ze strukturálních fondů EU vypíšeme specializovanou leteckou a kosmickou výzvu v programu OPPIK APLIKACE s alokací až jedné miliardy korun. V Aeru jsem představil její parametry a informoval kolegy o konzultačním dni, který bude MPO ČR pro žadatele pořádat začátkem září,“ uvedl náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU fondy Marian Piecha. 

Sektorový přístup podpory leteckého průmyslu, který byl silně zasažen koronavirovou pandemií a čelí jedné z největších krizí civilního sektoru v historii, je nyní běžnou světovou praxí. Použily jej vlády prakticky všech zemí, které mají silné postavení ve světovém leteckém průmyslu. Vyplývá to z analýzy, kterou pro MPO ČR dokončila ALV ČR. Současně z rešerše světového dění vyplývá, že mezi největší rizika řadí země s rozvinutým leteckým průmyslem propuštění kvalifikovaných pracovníků a ztrátu vývojových kompetencí. „Zmapovali jsme ohlášené kroky vlád prakticky všech leteckých velmocí: USA, Ruska, Francie, Británie a dalších. Valná většina z nich představila vedle plošných podpůrných balíčků také specializované programy pro sektor aerospace. Avizované v tomto kontextu státní výdaje cílí zejména na podporu výzkumu a vývoje, udržení kvalifikovaných týmů, podporu odbytu produkce a navýšení objemu zbrojních zakázek,“ uvedl k závěrům analýzy prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců (ALV ČR) a předseda představenstva Výzkumného a leteckého zkušebního ústavu (VZLÚ) Josef Kašpar, který na setkání v Aeru Vodochody náměstky doprovázel. Jednání v Aeru totiž odstartovalo seriál návštěv v leteckých podnicích, který s podtitulem Czech Aerospace Roadshow, organizuje MPO ČR ve spolupráci s ALV ČR.

Letecký průmysl se řadí mezi páteřní
high-tech odvětví české průmyslové základny a plní všech 9 pilířů inovační
strategie Country For the Future. Česká republika má ve světovém měřítku
prestižní postavení a patří mezi devět zemí na světě, které umí vyrobit a
vyvinout letadlo na vlastním území. Nastavení podpory odvětví se MPO ČR
intenzivně věnuje ve spolupráci s odborníky, zástupci strategických
leteckých firem i menších podniků s inovačním potenciálem. „Cílená
podpora s využitím evropských prostředků by měla pomoci českým firmám
překonat současnou krizi a do budoucna posílit jejich konkurenceschopnost na
světovém trhu. Do nové exportní strategie, kterou nyní zpracováváme, proto
chceme promítnout význam odvětví a jeho strategickou pozici ve struktuře českého
vývozu s vysokou přidanou hodnotou,“ řekla náměstkyně ministra
průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod a EU Martina Tauberová. 

MM25_AI

Právě nový cvičný letoun L-39NG je
jedním ze strategických domácích projektů v segmentu vojenského
letectví, který má obrovský vývozní potenciál. Do světa se pouští s ambicí
navázat na svého legendárního předchůdce L-39 Albatros. V Aeru bylo
vyrobeno na 2 900 Albatrosů a dodnes jsou nejpoužívanějšími cvičnými letouny na
světě, které stále využívá 60 vojenských provozovatelů po celém světě. Obchodní
strategií firmy je obměna flotil L-39 za výkonnější verzi letounu s označením
L-39NG. Mezi nejvíce rozpracované exportní trhy pro jeho uplatnění patří země
ze společenství NATO, Afriky, Asie a Ameriky.

  • Našli jste v článku chybu?