Žena i muž mohou nosit stejné barvy, materiály, ale co se týká morfologie, jsou tu rozdíly. Ty nevidím v kvalitě, ale v kvantitě. Vždyť přeci na krůtu i krocana se používá stejná omáčka, jen na krocanovi jí je více. Ženy s muži si rozhodně mohou vyměnit role, alespoň morálně ano, konstatoval Jean Paul Gaultier před čtyřmi lety při své návštěvě Prahy. A tak Gaultierovi muži oblékají sukně a korzety a ženy zase kouří dýmky. „Když se žena obléká jako koketa, ještě to nic neříká o její morálce,“ tvrdí enfant terrible francouzské módy. Někteří lidé z módního byznysu ho dokonce nazývají Princem perverznosti.
Začněme ulicí
Gaultierova tvorba přes veškerou extravaganci vychází z oblečení ulice, sleduje styl mladých v Londýně a v New Yorku a dodává k němu pařížský vliv. Jeho obdivovatelé tvrdí, že nově definoval pojem „tradiční a elegantní pařížská móda“. Návrhář se neskrývá s tím, že neustále sleduje televizi, dokonce prý i několik programů najednou. A nasává inspiraci. Sám vystupoval v populární show Eurotrash, která se dočkala šestnácti sérií rozdělených do 160 dílů. Jean Paul vysílání opustil po sedmé sérii.
Gaultierovy modely jsou surrealistické, ale nikdy ne zcela bizarní, je rebelem, ale jeho oblečení je nositelné, svůdné a vtipné. Kromě ulice hledá inspiraci na bleších trzích a mezi přívrženci hnutí punk. Oděvy módního domu Gaultier jsou protikladem studeného modernismu, který vyznává například návrhář Issey Miyake. Francouz vychází z principu obnovy: „Starý dům se také renovuje a obnovuje, tak proč neudělat něco podobného, ba přímo to samé s oblečením, které rádi nosíme?“ Z maskáčového materiálu nechal ušít šaty, ke kalhotám přidal sametový top a změnil je v sexy šaty, z balonového pláště se zrodil baloňák, balonové šaty, balonové bolerko i korzet.
Sedmnáctiletý drzoun.
Gaultier se narodil v roce 1952 ve francouzském departementu Val-de-Marne. Nikdy neabsolvoval žádné odborné studium návrhářství. Vůbec ho nezajímal sport a neholdoval ani dalším tradičním dětským zálibám. Zato už od třinácti let začal vytvářet návrhy oděvů, hlavně pro svou matku a babičku. K prosazení mezi profesionály mu pomohla drzost. A samozřejmě štěstí. Jako sedmnáctiletý mladík rozesílal skici svých modelů významným návrhářům. Mezi adresáty figuroval i Pierre Cardin. Gaultierovy nápady Cardina zaujaly a okamžitě ho přijal jako svého asistenta. U Cardina zůstal Gaultier dva roky. „Od své první kolekce v roce 1976 jsi odmítal pojetí vkusu a nevkusu. Zatímco jsi šokoval, dělal jsi problémy a iritoval své okolí, sám sis užíval vytvářením ambivalentního a zaměnitelného šatníku,“ poznamenal později ke Gaultierovi Pierre Cardin.
V roce 1976 vyšlo několik Gaultierových skic v Mode Internationale a ještě tentýž rok uvedl první samostatnou kolekci. Za to, že se mohl postavit na vlastní nohy, vděčí dobře situovanému japonskému oděvnímu konglomerátu Kashiyama. Japonci podepsali s Gaultierem smlouvu na vytvoření dámské i pánské kolekce, které byly prodávány pod návrhářovým jménem.
Show na jatkách.
Gaultierovy fantastické módní prezentace se vždy konaly v amfiteátru v blízkosti Paříže, který byl přestavěn na jatka. Teprve v roce 1997 upořádal mistr přehlídku v Paříži. V rozhovoru pro časopis Interview konstatoval: „Žijeme ve světě, kdy mnoho lidí zůstává doma u internetu a nic nedělá. Myslím, že nastal pro haute couture ten správný čas, protože jde o malý rozmar, je to něco speciálního a vždy určeného pouze pro jednoho zákazníka,“ říká Gaultier. Byl tehdy vůbec jediným návrhářem, který představoval kolekce haute couture jak pro muže, tak pro ženy.
„Jsem pro rovnoprávnost pohlaví, říkám, že když je zde něco jako vysoká krejčovina pro ženy, proč by to nemohlo být i pro muže,“ vysvětluje svůj názor pro časopis Interview. Francouz téměř programově boří tradice. Své unikátní modely navrhuje pro všechny tvary, velikosti a věkové kategorie. „Nikdy jsem se moc nestaral o to, co je ideálem krásy. Jsou různé typy krásy a vždy jsem se snažil, abych to ukázal,“ tvrdí návrhář.
Takže prakticky: pro vzrostlejší muže prý byly vypasované obleky od Armaniho příliš malé. U Gaultiera se do saka vejdou bez problémů. Jiní muži si zase kupovali bundy z dámské kolekce kvůli neobvyklým látkám a neokoukaným střihům. Gaultier pro ně rušil hranice mezi dámským a pánským šatníkem. Zaměňuje a směšuje roli ženy a muže. Například v 80. letech vytvořil pro pány dlouhé sukně, doplnil je topem s hlubokými výstřihy. Sám propaguje, aby muži chodili v sukních, jeho oblíbeným kusem oblečení je skotský kilt. Těm, kteří se dnes označují za metrosexuály a utrácejí peníze za to, aby dobře vypadali, se tehdy říkalo prostě gaultier.
V kolekci z roku 1997 představil pánskou variantu korzetu. Když ale před čtyřmi lety zavítal do Prahy, představil se ve svém klasickém oblečení – námořnickém tričku a obleku, uniformě, která ho nejlépe charakterizuje. Na módní přehlídky vysílá muže v průhledných krajkových sukních, modelky zase kouří dýmky. K fatálním ženám, které inspirovaly jeho tvorbu, patřily Marilyn Monroe, stejně tak jako Katherine Hepburnová nebo mexická malířka Frida Kalhoová. Gaultier skoncoval s klasickým pohledem na ženskost. „Jestliže se žena obléká jako koketa, ještě to nic nevypovídá o její morálce. Možná, že ty jolies madames v kostýmcích od Chanel jsou ty pravé kokety.“
Narcisové.
Muži – narcisové – oblečeni v erotickém šatu, tak jak je Gaultier představil během show Man-Object Collection v roce 1982, ovlivnili i další návrháře, například Gianniho Versace. Gaultierovy pánské kolekce jsou i tak stále lehce rozpoznatelné: využívá detailů, jako jsou kovové hroty na límcích, a prodlužuje ramena. Zajímá se o nové trendy ve vývoji látek a zkouší, co umožňují moderní umělá vlákna. Umí navrhovat i z neoprenu, mění tradiční využití textilií. Tak například šifon, ze kterého se šijí večerní toalety, použil na oblečení do práce.
Ohromný úspěch zaznamenal Gaultier se svou první kolekcí haute couture z roku 1997. Inspiraci čerpal ze starověké Indie i od chasidských židů. Právě díky těmto návrhům získal později místo uměleckého ředitele v luxusním domě Hermès. Gaultiera uznávají módní kritici kvůli krejčovskému umu, vypracované technice a sofistikovaným modelům, v neposlední řadě i proto, že respektuje ženské i mužské tělo a sexualitu. Letošní jarní kolekcí vzdal Gaultier hold německému zpěvákovi Klausovi Nomimu. Ten proslul bizarními preformacemi, při nichž využíval syntetizátorů, jejichž zvuk střídal s operním zpěvem. Gaultier dokonce doprovázel módní přehlídku Nomiho nahrávkou Cold Song.
Gaultierovo spojení s Nomim nebylo náhodné. Zpěvák zemřel v roce 1983 na AIDS, stejně jako Gaultierův přítel a obchodní partner Francis Menugi. Gaultier přiznal, že se osobní ztráta odrazila i v jeho tvůrčí práci. Jeho modely začaly být jednodušší a střízlivější, ubral na agresi a síle. Jenže po čase uznal, že se návrhy staly až příliš klasickými a vrátil se k oblečení, které je sexy a od tvorby konkurentů ho odlišuje.
Obézní i staří.
Gaultier nadále provokuje, a nejen oblečením. Modely předvádějí typy lidí, které by se u jiných návrhářů na molo rozhodně nedostaly. Na Gaultierových show se objevují staříci, ženy kyprých tvarů, muži a ženy s pearcingem či nápaditým tetováním. Jeho přehlídky vzbuzují jak nadšené ovace, tak pobouření. V současné době pracuje souběžně na třech kolekcích – na svých vlastních řadách haute couture a ready-to-wear a zároveň je uměleckým šéfem oděvů značky Hermès.
A pak je tu ještě svět show byznysu. Jean Paul Gaultier byl autorem kostýmů pro turné Madonny nazvané Blond Ambition Tour v roce 1990. Jen málokdo neviděl zpěvačku pobíhající po pódiu v korzetu s výraznou podprsenkou ve tvaru špičatých zmrzlinových kornoutů. Šokuje svět, když „intimní učinil veřejným“. Již před Madonniným turné přenesl prvky charakteristické pro prádlo, jako například korzet, na svrchní ošacení. Gaultier spolupracoval také s řadou režisérů. Mezi jeho nejznámější výpravy patří film Pátý element Luca Bessona či Kika od Pedro Almódovara. Je také autorem kostýmů pro kontroverzní film britského režiséra Petera Greenwaye The Cook The Thief His Wife and Her Lover. Gaultier navrhl výpravu tak, že barvy se mění v závislosti na tom, jak se střídají jednotlivé scény. Červená převládá v jídelně, modrá v garáži, bílá v koupelně a zelená v kuchyni. Návrhář obléká i zpěváka Marilyna Mansona, pro zpěvačku Kylie Minogue připravil kostýmy na turné KYLIEX2008.
Idol YVS
„Mám rád 50. léta. Myslím si, že každý má rád dobu, ve které se narodil. Líbí se mi elegance těchto časů, filmy, které jsem viděl jako dítě. Dále jsou to léta šedesátá, abych byl přesný: jejich konec. A pánská móda ze 40. let, ta zase pro její eleganci,“ říká Gaultier. Z módních tvůrců ho inspiroval především Yves Saint Laurent: „Naučil mě snít a v době, kdy jsem si začínal něco přát, myslet jako on. Za velkou osobnost samozřejmě pokládám Coco Chanel, ona zahájila dějiny moderní módy. A v 60. letech to byl zas André Courréges, avantgardní svými geometrickými tvary, plastovými holínkami a oblečením unisex. To on byl revolucionářem v módě mladých.“
Přestože si Gaultier nemůže stěžovat na nedostatek zákazníků, tržby v jeho módním domě byly nižší než u konkurenčních značek. V roce 1998 jen nepatrně překročily 13 milionů dolarů. Proto v roce 1999 odprodal 35procentní podíl ve svém podniku společnosti Hermès. Ta později svoji majetkovou účast zvýšila na 45 procent. Gaultier očekával, že díky milionovému obchodu se mu podaří změnit kultovní značku na symbol luxusu. „Věřím, že Gaultier má schopnost být tím, čím se již dříve stala značka Hermès,“ konstatoval po uzavření smlouvy Jean-Louis Dumas, prezident společnosti Hermès. Pravděpodobně se nespletl.
Příběh Jeana Paula Gaultiera
1970 Pierre Cardin přijímá Gaultiera jako asistenta
1976 Gaultier představuje svou vlastní kolekci
1990 navrhuje kostýmy pro Madonnino turné Ambition Tour, spolupráci zopakují v roce 2006 při Connfesion Tour
1993 Gaultier uvádí na trh dámský parfém Classique
1995 Gaultier uvádí na trh pánský parfém Le Mâle
1997 návrhář debutuje s kolekcí haute couture
1997 vyhlášen Francouzským návrhářem roku
1998 Gaultier představuje řadu Junior Gaultier
1999 společnost Hermès koupila 35procentní podíl v salonu Gaultier za 26 milionu dolarů
2003 Gaultier se stává uměleckým ředitelem Hermès
2008 navrhuje oblečení pro zpěvačku Kylie Minogue na turné KYLIEX2008
2008 spolupracuje s producentem vody Evian a navrhuje limitovanou kolekci skleněných lahví