Americký Caterpillar vstoupil do podniku bývalých zaměstnanců Českých drah
Výrobce lokomotiv Českomoravská komerční společnost (ČMKS), jež loni na podzim pokřtila novou posunovací lokomotivu Effishunter, jejímž kmotrem nemohl být nikdo jiný než bývalý kandidát na strojvedoucího a dnešní premiér Stanislav Gross, změnila na přelomu roku majitele. Dva ze tří zakladatelů prodali svůj podíl firmě Phoenix-Zeppelin, který zde zastupuje zájmy amerického kolosu Caterpillar (EURO 2/2005). Ve stejné době se ČMKS dostala i do hledáčku zájmu šéfa železničářských odborářů Jaroslava Duška, který napadl jeden její starší obchod s Českými drahami (ČD). Kořeny holdingu ČMKS sahají do roku 1992, kdy byly z tehdejších Československých státních drah privatizací vyčleněny jednotlivé závody železničního průmyslového opravárenství. Tehdy vznikly společnosti První správkárenská v Nymburce, Jihlavská lokomotivní společnost a Českomoravská železniční opravna v Přerově a z nich o tři roky později ČMKS. Byla od počátku zaměřená na opravy lokomotiv Českých drah, odkud přišli všichni tři její zakladatelé - Josef Bárta, Vladimír Máslík a Stanislav Kafka.
Lokomotivy pro Itálii i Srbsko.
„Soustředili jsme konstruktéry ze zaniklé ČKD Lokomotivky, nakoupili projekční a výrobní zařízení a od původních oprav jsme postoupili k zásadním modernizacím lokomotiv. To ze staré zůstane jen rám, kvůli papírům. Zlom ve vývoji firmy nastal v roce 1996, kdy jsme koupili Železniční opravny a strojírny v České Třebové, což představuje největší výrobní kapacity holdingu,“ říká generální ředitel a předseda představenstva Josef Bárta.
„Vyhráli jsme nyní tendr na opravy všech lokomotiv pro ČD pro příštích pět let. Nejvýznamnějším trhem by se pro nás ale mohly stát státy bývalého Sovětského svazu, kam ČKD v minulém století dodala osm tisíc lokomotiv. Kdyby jsme získali k modernizaci jen pět procent z toho, byla by to až neskutečně obrovská zakázka,“ dodává ředitel Bárta.
Roční tržby holdingu, který zaměstnává 650 lidí, přesahují miliardu korun. Jednou z nejvýznamnějších zakázek bylo třicet osm renovovaných lokomotiv řady 753 (brejlovec) pro italské železnice. Staré brejlovce získala ČMKS v roce 2002 od Českých drah po milionu za kus. Právě tento obchod se stal terčem kritiky odborářského bosse Duška, který napadal jednak způsob prodeje (započtení ceny vůči pohledávkám) a jednak cenu (ČMKS prodávalo renovované stroje do Itálie za více než třicetinásobek ceny staré lokomotivy).
Duškovo načasování.
Jaroslav Dušek věděl o tom, že ČMKS nakoupila od drah padesát tři lokomotiv řady 753 zhruba dva roky. Stejně tak - podle odborářů ČMKS - viděl, jaké vraky to byly. Celou transakci napadl až loni v listopadu, tedy v době, kdy majitelé ČMKS vyjednávali o prodeji firmy.
Odboráři obchodní společnosti, kteří jsou součástí Odborového sdružení železničářů (OSŽ), toto Duškovo vystoupení ostře odmítají. „V opravárenském závodu Česká Třebová byl pan Dušek několikrát. Zmíněné lokomotivy si podrobně prohlížel. Moc dobře věděl, v jaké stavu k nám přišly, a v jakém nás opouštěly,“ řekl pro MF plus předseda OSŽ v ČMKS Karel Šamšula. A dodal, že každá lokomotiva má kompletně nový motor za více než dvacet milionů korun, novou elektroniku i nové rozvody.
Stamilionové desetidenní.
Novou lokomotivu, kterou ČMKS přestavila loni v září, se již podařilo prodat do Srbska (deset kusů). Jak uvedl ředitel Bárta registrují poptávku po dalších třiceti lokomotivách, ale nejprve musejí projít schvalovacím procesem pro německé dráhy.
Obchodní společnost se nehonosí jen množstvím zakázek a výší tržeb, ale také slušným ziskem. Za rok 2003 dosáhla čistého zisku po zdanění ve výši 60 milionů korun. A tak když se dva ze tří zakladatelů rozhodli svůj podíl prodat, projevila ihned zájem plzeňská Škoda holding. Jenže rychlejší byl nakonec obří koncern Caterpillar (roční tržby dosahují třiceti miliard dolarů), který zde zastupuje Josef Mixa, generální ředitel a spolumajitel firmy Phoenix-Zeppelin.
„Spolupracujeme sedm let. Známe se velmi dobře, takže akvizici za několik stovek milionů korun jsme vyjednali a uzavřeli během deseti dnů,“ řekl Josef Mixa. Caterpillar, který dodává do lokomotiv motory, získal v holdingu ČMKS 66 procent akcií. Cena nebyla zveřejněna. Transakce se uskutečnila prostřednictvím firmy Phoenix-Zeppelin, která je výhradním prodejcem stavební strojů Caterpillar v České republice.
„Investice je součástí naší strategie přesunout část výrobních aktivit do střední a východní Evropy. ČMKS není první a nebude ani poslední společností, kterou jsme zde koupili,“ uvedl generální ředitel Phoenix-Zeppelin Josef Mixa.