Při vyslovení názvu Zetor si většina Čechů nejspíš zcela automaticky představí ikonický, do červena zbarvený zemědělský stroj, kterým dříve disponovalo snad každé zdejší JZD. Vedle traktorů se však tato tradiční tuzemská firma už několik let zabývá i vývojem obrněných taktických vozidel, které spíše než na poli naleznou uplatnění na bojišti.
Její vedení dokonce za tímto účelem založilo v roce 2014 dceřinou společnost, a sice Zetor Engineering. Ta se nedávno spřáhla s jiným českým subjektem, holdingem Skupina, s jehož pomocí se hodlá prosadit na středoevropském trhu s vojenskou technikou. Společným dítkem nově vzniklého podniku Zetor Defence je obrněnec Zetor Gerlach 4x4, který firma aktuálně prezentuje na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET 2021 v Brně.
https://autobible.euro.cz/retro-nedeli-zetor-budoval-socialismus-u-nas-take-kapitalismus-usa/
S vývojem své čtyřkolky schopné odolat výbuchu miny o síle osmi kilogramů TNT započal Zetor Engineering již před několika lety. „V současné době jsme s tímto projektem ve finální fázi – máme za sebou všechny potřebné certifikace a vozidlo je připravené do sériové výroby,“ přibližuje šéf uvedené firmy Filip Šoka.
Založení zbrusu nového podniku Zetor Defence, který vznikl sloučením obou výše zmíněných společností a do jehož čela se postavil bývalý náčelník Generálního štábu Armády České republiky Josef Bečvář, má podle Šoky ryze praktický důvod: „Abychom s našimi výrobky uspěli na trhu, potřebovali jsme najít osvědčeného partnera se zkušenostmi z oblasti integrace sofistikovaných obranných systémů, který by navíc byl schopným marketérem a obchodním stratégem. Takového jsme našli v holdingu Skupina, a.s.“
Vyjede i kopec s převýšením 60 procent
Gerlach, jenž se pochopitelně pyšní pohonem všech čtyř kol, měří na délku 5,92 metru a jeho motor dosahuje výkonu 240 kW, respektive 322 koní. Má šestistupňovou automatickou převodovku a užitečné zatížení až 2,3 tuny. Maximální rychlost, kterou výrobce uvádí, činí 117 kilometrů v hodině, dojezd na jednu nádrž je 600 kilometrů.
Pozoruhodné jsou i další provozní parametry Gerlachu. Vyjede svah s převýšením 60 procent, přebrodí vodu hlubokou 1,2 metru a překoná až půl metru vysokou překážku. Ani jízda a stání v traverzu mu není cizí. V prvním případě si poradí s převýšením 62,5 procenta, v tom druhém se sedmapadesáti.
Slovensko nákup Gerlachů zrušilo
Přestože sériová výroba nového obrněnce dosud zahájena nebyla, našlo si vozidlo v nedávné minulosti již své první zákazníky. Mělo se stát součástí slovenských ozbrojených sil, a to v poměrně hojném počtu – tamní armáda si u Zetoru objednala více než 400 exemplářů.
V květnu loňského roku nicméně Bratislava zakázku za v přepočtu 8,7 miliardy korun zrušila, jak s odkazem na ČTK napsal server iRozhlas. Stalo se tak na popud současného ministra obrany Jaroslava Nadě, který označil výběrové řízení za netransparentní a účelově navržené tak, aby v něm uspěla pouze jedna firma.