Seznam chce skrze inovované Firmy.cz kompletně ovládnout český katalogový byznys na internetu
Největší tuzemská internetová společnost Seznam.cz pokračuje v chrlení předělaných služeb, které mnohdy skutečně mění poměry na zdejším trhu. Od dubna se výrazné změny dotkly také jednoho z hlavních pilířů celkových tržeb Seznamu v podobě Firmy.cz. V podstatě deset let zakonzervovaný produkt prošel kompletní proměnou a má ambice ovládnout skoro celý trh českého internetového katalogového byznysu. „Myslíme si, že otočíme trh,“ vzkazuje produktový manažer Seznamu Martin Fuks.
Firmy.cz v současné době ovládají zhruba 60 procent katalogového trhu, Seznam se chce ale v brzké době dostat ještě dále. „Do konce tohoto roku bychom rádi podíl navýšili na 80 procent,“ řekl týdeníku Euro Martin Fuks. Spolu s tím rostou také ambice v oblasti tržeb. „Rád bych, aby Firmy.cz do Seznamu ročně přinesly tržby kolem miliardy korun,“ plánuje.
Zdejší internetový lídr přesná čísla o tom, kolik jeho jednotlivé služby vydělávají, nezveřejňuje. K dispozici jsou ale podíly, ze kterých je možné částky odvodit. Firmy.cz v roce 2012 společnosti vygenerovaly 20 procent z celkových tržeb mírně přesahujících 2,8 miliardy korun, což znamená něco kolem 560 milionů. Čísla za rok 2013 ještě Seznam nemá kompletní, prezentovat je bude tradičně až na přelomu jara a léta, poměry by ale údajně měly zůstat podobné. Pokud by rozjetý podnik skutečně na miliardu dosáhl, znamená to, že by obsadil významnou část trhu. Žádné oficiální statistiky neexistují, z propočtů ale vyplývá, že si katalogový byznys ročně sáhne na více než 1,2 miliardy. Ve velkém Cesta za rovnou miliardou bude však pro Seznam ještě dlouhá. „Chceme, aby Firmy.cz byly pro společnosti, živnostníky a podnikatele vstupenkou do internetu,“ nastiňuje Fuks. Seznam jinými slovy chce, aby pokud možno každý podnik měl na Firmách.cz založený profil, o který bude pečovat. Nejde přitom o zrovna malá čísla. Firmy.cz už dnes mají v databázi zhruba 610 tisíc profilů, o které se starají desítky zaměstnanců. Údaje je nutné neustále aktualizovat, což znamená například obvolávání provozovatelů zapsaných podniků. Seznam dokonce přijal brigádníky, kteří chodili do provozoven fotit otevírací hodiny a podobně.
Kvalita databáze má být důležitou a opečovávanou komoditou. Seznam si v podstatě ze starých Firem.cz vzal pouze onu databázi, vrstvu funkcí nad ní udělal znovu a jinak. Česká internetová jednička chce mít o tuzemském podnikání co největší možný přehled. „Když vznikne nová firma, chceme o tom hned vědět,“ popisuje Martin Fuks. Seznam už nyní dokáže čerpat data z databází typu ARES, stejně jako v případě dat jízdních řádů a Chapsu ale lobbuje za to, aby stát informací zveřejňoval ještě více.
Přitáhnout do Firem.cz nové zákazníky má mimo jiné skutečnost, že v nové verzi služby už je zápis do katalogu úplně zdarma, zatímco doposud se za něj muselo platit. „To by mělo firmám ukázat, že u nás má smysl být,“ tvrdí Fuks. Seznam kvůli novému přístupu musel předělat obchodní model. Peníze budou nově generovat aukce podobné těm u reklam na Googlu a Facebooku. Když bude chtít společnost získat lepší umístění v dané sekci a podobně, bude moci v jednoduše ovladatelném aukčním systému soutěžit s ostatními.
Je jasné, že tato forma soutěžení může v některých oblastech přeplněných konkurencí (typicky třeba plastová okna) přinést poměrně zajímavé peníze. V méně nabitých sekcích mají naopak šanci vyniknout i menší podnikatelé, kteří na podobné aktivity nemají takové rozpočty. Forma aukce zároveň neznamená prosedět u systému na přihazování hodiny denně. Lze nastavit částku a v případě jejího překonání si nechat zaslat upozornění.
K dispozici jsou rovnou i přehledné statistiky. Podobné změny v Najisto.cz S přidáváním firem zdarma nicméně přišel také největší konkurent Seznamu v této oblasti, služba Najisto.cz od společnosti Centrum Holdings, respektive jejího nového vlastníka Economia. Té aktuálně patří necelých 30 procent trhu. Mnoho zavedených novinek na Najisto.cz se kryje se změnami, které od dubna přináší právě nová verze Firem.cz. Obě služby například nabízejí takzvaný responzivní design, takže se profily společností pěkně zobrazují také na mobilních zařízeních, k dispozici jsou uživatelské recenze a hodnocení, využívá se detekce lokality uživatele, který hledá určitý typ služby, a tak dále.
Tady se chce Seznam výrazně odlišit (vedle velké databáze) díky propojení se svými dalšími silnými službami. Logické je navázání na službu Mapy.cz, kde se plánuje třeba větší zapojení do projektu Panorama (obdoba Street View u Googlu).
Jako potenciálně zajímavé se začíná jevit využití mobilních funkcí. Firmy.cz dostanou novou mobilní aplikaci (v dubnu pro Android, poté pro iOS), která má mimo jiné přímo konkurovat zahraničním službám typu Foursquare či Yelp. Ty v podstatě na základě lokality uživatele zobrazují podniky všeho druhu v okolí, poskytují o nich informace, hodnocení uživatelů, obrázky. Seznam se svojí databází a mapami může a bude dělat totéž.
Uživatelé tedy dostanou možnost podniky hodnotit - nejdříve pomocí textu a hvězdiček a následně také skrze vyfocené obrázky. Toho, že případné negativní ohlasy na podniky jejich provozovatele od přítomnosti na stránkách Firmy.cz odradí, se v Seznamu nebojí. Naopak věří v to, že majitelé podniků budou brát takovou zpětnou vazbu vážně a vytvoří se tlak na zlepšování a komunikaci se zákazníky.
Dobrým příkladem je třeba onen Foursquare.
Tam jednotlivé body mohou zakládat sami uživatelé, a pokud se podnikatelé o svoji přítomnost tam nezajímají, diskuse žije „o nich bez nich“. Foursquare se proto zejména v Praze a větších městech začíná docela prosazovat, lze tam totiž budovat silnou komunitu. V Česku tuto službu ale stále podle statistik z GoSquare.cz používá pouze něco přes 47 tisíc uživatelů s tím, že týdně jich je aktivních asi 13 tisíc a růst se výrazně zpomalil. Seznam má v tomto ohledu větší potenciál. Zmiňovaný Yelp, jenž na zdejší trh vstoupil minulý rok, na tom prozatím není nijak slavně.
Seznam v souvislosti s touto mobilní expanzí bude chtít změnit to, jak uživatelé vnímají značku Firmy.cz. Ta je dnes v podstatě brána jako statický katalog ze staré školy, nyní ale nad databází vyrostla moderní služba. Změna názvu se nechystá, jiné marketingové aktivity ale ano.
Také Najisto.cz vidí v mobilní verzi potenciál, prozatím ale samostatnou aplikaci neplánuje.
„Aplikace má smysl v momentě, kdy má na rozdíl od webu nějakou přidanou hodnotu. Uživatelé jsou zvyklí webové stránky používat z prohlížeče, proto v tomto ohledu spatřujeme responzivní design jako dostačující,“ vzkazuje produktový manažer Najisto.cz Miroslav Rojek.
Oba dva konkurenční produkty se do jisté míry snaží zákazníkům suplovat tradiční webové stránky. Například 40 procent společností na stránkách Firmy.cz nemá vlastní web a responzivní design na tomto typu služeb je může dostat i na mobilní telefony.
Seznam má ale ještě mnohem větší plány, byť o nich veřejně prozatím moc mluvit nechce.
Novinky mají opět co do činění s mobilními aktivitami. Trendy jako upozorňování na slevy pomocí geolokačních funkcí (přiblížíte se na ulici k obchodu, který inzeruje slevu, a vyskočí vám nabídka), navigace v obchodních domech a podobně se nejeví jako vzdálená budoucnost. Partnerství se službou Bileto pro nákup jízdenek v rámci Map.cz navíc poukazuje na to, že Seznam nemá problém s partnerstvími a také na Firmách.cz se jistě nějaká objeví.
Seznam aktuálně vyhodnocuje první výsledky aukčního systému a síť obchodních zástupců už nabízí propojené možnosti služeb celé společnosti. Chce růst a vzít potravu konkurenci, to je jedna z možných cest.
Tržní podíl katalogových služeb
Podíl na trhu (v %, rok 2013)
29,80 Najisto.cz
5,60 1188.cz
2,64 Služby.cz
0,41 Adresář firem.cz
0,41 Hbi.cz
0,34 Wlw.cz
60,80 Firmy.cz
„Chceme, aby Firmy.cz byly pro společnosti, živnostníky a podnikatele vstupenkou do internetu,“ říká produktový manažer Seznamu Martin Fuks. Seznam se bude snažit změnit to, jak uživatelé vnímají značku Firmy.cz. Ta je dnes v podstatě brána jako statický katalog ze staré školy, nyní ale nad databází vyrostla moderní služba.
O autorovi| Jan Sedlák * sedlakj@mf.cz