Menu Zavřít

Jeden tryskáč, šestnáct vlastníků, vážné problémy

25. 1. 2007
Autor: Euro.cz

NetJets, Flexjet a další dílčí provozovatelé mají stále se zvětšující potíže

bitcoin_skoleni

Společnost FractionAir začala podnikat v roce 2002 a její možnosti se tehdy zdály neomezené. Nashvillskou firmu, která prodala své podíly v soukromých tryskáčích, založili významní lidé ze světa obchodu a politiky v Tennessee včetně bývalého demokratického poslance Boba Clementa. Časem přibyly na seznamu investorů důležité osobnosti, například bývalý viceprezident Al Gore, někdejší dallaská kovbojská hvězda Troy Aikman a kouč tennesseeských Titánů Jeff Fisher. Loni na podzim však FractionAir uzemnili věřitelé a majitelé tryskáčů. Ti měli plné ruce práce s tím, aby se prostřednictvím soudních pří domohli nazpět aspoň části svých investic, neboť se ukázalo, že tento byznys je mnohem náročnější, než se původně předpokládalo.
Zkušenost FractionAir dokládá rostoucí potíže, kterým čelí šestimiliardový průmysl. Navzdory čillé poptávce - více než pět tisíc subjektů a podniků nyní vlastní částečné podíly v soukromých tryskáčích (v roce 1997 jich bylo 730) - společnosti, provozující tyto služby, včetně NetJets, Bombardier Flexjet a Flight Options v posledních letech prodělaly celkem stovky milionů dolarů. „Vzhledem k poptávce postrádá smysl, že provozovatelé prodělávají,“ stěžuje si Steven F. O’Neill, šéf společnosti Greenwich z Connecticutu, která provozuje letku jedenaosmdesáti tryskáčů Cessna.
Proč takové ztráty? Odborníci na toto odvětví tvrdí, že obchodní model má znepokojivé problémy. A to kvůli provozu stále připravených tryskáčů pro velké množství zákazníků - mnoho tryskáčů se nyní prodává po malých částech, až za jednu šestnáctinu své ceny - je mnohem složitější, než by se mohlo zdát. Experti odhadují, že tryskáče více než 25 procent provozního času létají prázdné, protože jsou na cestě k zákazníkům. V důsledku toho, že mnoho lidí cestuje ve stejné době ve špičce - den před hlavními prázdninami nebo v pondělí ráno -, provozovatelé velmi často musejí přizpůsobovat lety i přes vysoké náklady poptávce zákazníků. Například NetJets odhaduje své náklady na mimořádné charterové lety na 200 milionů dolarů, ačkoliv tvrdí, že v minulém roce na ně omezila výdaje téměř o sto milionů dolarů.
Analytici dodávají, že velká část letounů, například Hawker 1000 a Cessna Citation Ultra, byla sestrojena pro korporátní uživatele, kteří nalétají méně než 300 hodin za rok, a nikoliv téměř 1100 hodin, s nimiž provozovatelé ve svých plánech počítají. Neblahým důsledkem jsou chronické potíže s údržbou a málo nalétaných hodin. „Mnoho těchto letounů nebylo navrhováno jako komerční letadla,“ říká Mike Riegel, bývalý šéf Flexjet, který nyní doporučuje cestujícím nákup dílčích podílů. Experti navíc dodávají, že soukromí provozovatelé tryskových letadel byli v hledání zisku a podílů na trhu příliš agresivní. Nákupy vlastních tryskáčů je donutily snížit ceny, aby přilákali zákazníky. „Dílčí hráči se musejí chovat jako komerční letecké společnosti - musejí hýbat s cenami, aby zaplnili sedadla,“ říká Richard L. Aboulafia, viceprezident společnosti Teal Group, letecké konzultační firmy působící ve Fairfaxu.

Mimosezonní odměny.

Šéfové „dílčích provozovatelů“ ale tvrdí, že jsou optimisté. Většina z nich říká, že začali vyřazovat starší letouny, nenasytně polykající letecký benzin, a vyměňují je za novější a efektivnější trysková letadla Falcon 2000 a Cessna XL. Mnoho společností začalo odměňovat majitele tryskáčů za cestování mimo špičku, což snížilo závislost na nákladných charterových letech. Richard T. Santulli, šéf NetJets, říká, že jeho společnost snížila počet charterových letů z osmi procent v roce 2005 na 1,75 procenta loni. Analytici se domnívají, že toto jednání umožnilo společnosti Berkshire Hathaway po ztrátách, které měla ve třech z posledních pěti let, konečně dosáhnout v roce 2006 zisku. „Navzdory tomu, co si všichni myslí, tento model funguje,“ říká Santulli, „nadále budeme mít zisk.“
Z dlouhodobého hlediska je mnoho analytiků stále přesvědčeno, že zvrat je možný. Letecký analytik společnosti UBS David Strauss říká: „Nejlepší věc, jež by tento průmysl mohla potkat, je konsolidace - vyřazení pár slabších hráčů, kteří pouze drží nízké ceny.“ Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?