Menu Zavřít

Výnosné povolenky. Stát na nich letos vydělá 11 miliard korun

19. 9. 2018
Autor: Tomáš Novák/Euro

Cena emisních certifikátů během roku vyskočila ze sedmi na 25 eur za tunu. Stát z jejich prodeje financuje populární dotační program Nová zelená úsporám, jemuž díky nárůstu cen zdroje jen tak rychle nevyschnou.

V minulém týdnu cena povolenky atakovala hranici 25 eur za tunu CO2 vypuštěného do atmosféry. Loni touto dobou se přitom prodávaly ani ne za sedm eur. Jen málokterá komodita či akcie se může pochlubit takovým zhodnocením. To je zároveň velmi dobrá zpráva pro stát, kterému výnosy aukcí náleží.

„Aktuálně očekáváme pro Českou republiku příjmy za rok 2018 přes jedenáct miliard korun,“ uvedl Ondřej Charvát z ministerstva životního prostředí. To je více než dvojnásobek oproti loňskému roku a téměř čtyřnásobek toho, na co byl rozpočet zvyklý z minulosti. V loňském roce získal totiž z aukcí 5,22 miliardy korun, v předchozích letech se výnos obvykle pohyboval kolem tří miliard.

S penězi však není možné libovolně nakládat a musí být využity pro blaho životního prostředí. Polovina částky směřuje proto do rozpočtu ministerstva průmyslu a obchodu, které ji využívá na umoření části příspěvku na podporu obnovitelných zdrojů a úspory energie v průmyslu. Druhá polovina náleží ministerstvu životního prostředí. To z něj financuje právě zmíněný program Nová zelená úsporám. Na tom nechtějí resorty nic měnit.

Příčinou zdražování emisních certifikátů je chystaná reforma trhu, která naplno odstartuje v příštím roce. Každý rok tak zmizí 24 procent povolenek. Někteří znečišťovatelé se proto začali předzásobovat, nedostatek volných povolenek pak ještě více tlačí na růst cen.

Toxický vzduch: v Česku zkracuje životy více než v Číně nebo Indii

Smog v Ostravě, ilustrační foto

Dále čtěte:

Boj se změnou klimatu se vyplatí, tvrdí studie. Může přinést prý až 26 bilionů dolarů

bitcoin_skoleni

Snižování emisí přinese ztrátu pracovních míst, varují výrobci aut

Ministr „zákazu dopravy“ je v Německu pod tlakem. Má vymyslet řešení i pro starší diesely

  • Našli jste v článku chybu?