FriendFeed stírá hranice mezi webovými doupaty...
Celý podtitul:
FriendFeed stírá hranice mezi webovými doupaty, jako jsou Facebook, YouTube, Flickr a další
Pozor, pozor: přichází nejnovější technologický miláček a říká si FriendFeed! V Silicon Valley je rušno okolo sedm měsíců staré „start-up“ firmy, která nabízí slibnou, i když poněkud neučesanou novou internetovou službu. Část zájmu jde na vrub stuhami ověnčených zakladatelů, mezi něž patří Paul Buchheit a Bret Taylor, kteří šéfovali Gmailu a Google Maps.
Stejně tolik povyku ale vyvolává skutečnost, jak se zakladatelé vyjadřují ke stále neodbytnější otázce, jíž je rozštěpení webu. Lidé se sice druží na síti, například na Facebook či MySpace, a sdílejí obrázky i videa na webových stránkách jako Flickr a YouTube. Všechny tyto aktivity jsou však odděleny jedna od druhé jako separátní digitální světy. K udržení kontaktu s přáteli a kolegy se stále musíte přihlašovat a ohlašovat u několika různých služeb.
JE TO TEN, KOHO ZNÁŠ
FriendFeed je jednou z prvních velkých snah o prolomení těchto zdí. S touto novou službou si mohou předplatitelé srovnat na jednu webovou stránku vše, co jejich přátelé a kolegové dělají na více než 30 webech. Cílem je setřídit webové informace vyhovujícím způsobem podobně, jak to částečně dělá Google. Namísto klasického vyhledávání však FriendFeed využívá k odkrývání cenných informací lidi, které znáte. Nalézt filmová doporučení, novinové články nebo provokativní nápady znamená vkročit do vědění přátel. „Naší tezí bylo, že nejlepším filtrem informací jsou lidé, které znáte,“ říká Buchheit.
Služba FriendFeed vypadá nejprve poněkud chaoticky. Po přihlášení uvidí předplatitel webovou stránku se stálým proudem rolujících námětů od lidí, které si označil. Novinový příspěvek o Chicago Cubs. Fotky z výletu do Kostariky. Blogové příspěvky o netopýrech žeroucích obtížný hmyz. V závislosti na tom, kolik lidí sledujete, můžete vidět desítky, až dokonce stovky příspěvků každou hodinu.
FriendFeed však není jen pasivní. Každý předplatitel může hledat a třídit informace, nebo k nim přidat komentář. Přemýšlíte o tom, zda vidět film 10 000 let před Kristem? Udělejte si rychlý průzkum na FriendFeed a možná naleznete dva kolegy, kteří radí, abyste se neobtěžovali. Chcete tvůrčí prázdninové nápady? Vaší přátelé mohou něco navrhnout. A pokud někdo pošle spojení na článek z New York Times o kampani senátora Baracka Obamy (demokrata za Illinois), můžete začít s přáteli debatu o jeho šancích ve volbách. „Pokusili jsme se mapovat přirozené věci, které se dějí ve skutečném životě, jako když někdo zmíní zajímavou TV show na večerní party,“ říká Buchheit.
Zakladatelé plánují prodávat na stránce reklamu, která by byla pro předplatitele zdarma. V únoru získali od fondu rizikového kapitálu pět milionů dolarů, takže mají v nejbližší době dostatek peněz pro další aktivity.
Technologičtí experti spatřují v této snaze velký potenciál. „S tím, jak se web demokratizuje, vytváří každý informace. Vy však chcete znát způsob, jak tyto informace inteligentní cestou setřídit,“ říká Pradeep K. Khosla, děkan technické fakulty na univerzitě Carnegie Mellon.
FriendFeed vyvíjí filtry a jiné nástroje, aby umožnil větší kontrolu nad informacemi, které se lidem zobrazí. Nyní se předplatitelé někdy cítí zaplaveni. „Když se FriendFeed objevil, bylo to jako nepopsaná deska,“ říká Jevon MacDonald, technologický konzultant z Toronta, který službu využívá. „Ale pak mi to začalo přerůstat přes hlavu. Je jasné, že jde o dětské krůčky.“
FriendFeed bude mít spoustu konkurentů. Facebook nabízí podobnou službu, kdy lidé posílají aktualizace toho, co právě dělají na stránce. Tato služba by mohla být rozšířena tak, aby obsahovala informace i z jiných stránek. Google pracuje na způsobech, jak sdílet informace napříč webovými stránkami, a tlačí na vytvoření oborových standardů, které by umožnily, že údaje z jedné stránky mohou být snadněji převáděny na jinou. „Pro Google je důležité, aby udělal lepší web tím, že bude sociálnější,“ říká Kevin Marks, vývojář Googlu. „Ale sociální části by měly být součástí webu, nikoliv oddělených stránek.“
Zakladatelé FriendFeed jsou vynikajícími osobnostmi ze Silicon Valley. Buchheit nastoupil u Googlu v roce 1999. Přišel se slavným mottem společnosti „Don´t Be Evil“ (Nebuď zlem). S dalším spoluzakladatelem Sandžívem Singhem se setkal, když společně pracovali na Gmailu.
Taylor a Jim Norris, další dva spoluzakladatelé, nastoupili ke Googlu v roce 2003, po studiích počítačových věd na Stanfordově univerzitě. Tito dva stáli u zrodu Google Maps, když se potýkali s vyhledávací službou pro místní podniky a adresy. Čtveřice se loni spojila, aby pracovala na FriendFeed, který zahájil veřejně v únoru.
Čtyři mladíci, všichni kolem třiceti let, mají před sebou jasnou výzvu. Za posledních pět let nastala exploze internetového obsahu vytvořeného uživateli a nic, včetně mocného Googlu, nebylo schopno lidem pomoci najít informace, které chtějí získávat na sociálních sítích. Skupina doufá, že vytvoří nový druh Googlu jako další stupeň internetu. „Nemusí jít o měřitelný způsob hledání zajímavých věcí,“ říká Taylor. „Je spousta nástrojů, které mi pomohou publikovat obsah, ale málo těch, které mi pomohou najít relevantní informace.“
Heather Green
Souvislosti
Na obrazovce
Robert Scoble, video bloger ve Fast Company, vytvořil o FriendFeed pětačtyřicetiminutové video a umístil je na scobleizer.com. Spoluzakladatel společnosti Bret Taylor zde popisuje, jak každý od jeho matky po zatvrzelé fanoušky techniky používá tuto službu a jaké jsou nové možnosti práce s ní.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková