Menu Zavřít

Jedinými ochránci výrobců jsou řetězce

11. 2. 2008
Autor: Euro.cz

Je hloupé bojovat s nadnárodními sítěmi zákonnou regulací.

Obraz nadnárodních obchodních sítí v Česku jako největších nepřátel výrobců a spotřebitelů, budovaný hlavně agrární komorou, částečně potravinářskou komorou a některými politiky a médii, je v praxi dokonalou cestou do pekel. Zejména kvůli postupující liberalizaci světového trhu se zemědělskými komoditami a potravinami se totiž pouze obchodní sítě mohou stát ochránci regionálních, národních i evropských výrobců potravin všeho druhu. Proč? Globální liberalizace neumožní na jakékoli státní či unijní úrovni jakékoli omezování dovozů čehokoli, samozřejmě s výjimkou zdravotně závadné produkce. Rozhodně ale nebude možné na této úrovni zamezit dovozům levného zboží zejména z Asie či jižní Ameriky.

Na privátní úrovni obchodních řetězců to ale možné bude, a to prostřednictvím vnitřních standardů kvality. Tyto standardy má dnes každý nadnárodní řetězec a jejich dodržení je již nyní vstupenkou evropských výrobců do regálů příslušných sítí. Budeli stejný metr uplatňován na mimoevropské výrobce, bude tímto způsobem možné eliminovat importy levnějšího zboží, které parametry stanovené sítěmi nebude mít.

bitcoin_skoleni

Je proto hloupé a krátkozraké rozdmýchávat s nadnárodními sítěmi boj prostřednictvím zákonné regulace podmínek, které požadují po svých dodavatelích. Cestou k nápravě některých nepříliš etických praktik, které ovšem zdaleka nejsou tak četné, jak to podle mediálního obrazu řetězců vypadá, je něco zcela jiného. Především spolupráce výrobců a prodejců, prezentace konkrétních křivd a využití stávajících i nově vznikajících kontrolních mechanismů.

Na letošním ročníku konference Retail Summit byl například představen software, který dodavatelům zboží do obchodních sítí „hlídá“ nejen operativnost doplňování sortimentu do regálů, ale i regionální odlišnosti. Díky tomu lze výrazně zlepšit logistiku zásobování. Je to samozřejmě jen jeden příklad, ale ukazuje cestu ke standardizaci obchodních vztahů na základě relevantních informací. Na rozdíl od současných populistických hesel regulátorů všeho typu, kterým většinou stejně ani o ochranu spotřebitele nejde. t>

  • Našli jste v článku chybu?