Fúze Raiffeisenbank a eBanky
Nahrazení modrého loga eBanky žlutým znakem Raiffeisenbank by mělo proběhnout v příštím roce. V roce 2008 by obě dosud samostatné banky vlastněné od loňského podzimu jedním akcionářem a od letošního ledna řízené společným představenstvem pod vedením šéfa Raiffeisenbank Lubora Žalmana měly splynout do jedné. Již nyní, půl roku po zapojení eBanky do skupiny Raiffeisen, je ale příslušnost banky k této skupině znát.
Od dubna lze vybrané produkty jedné banky získat i na pobočce té druhé. Na přepážkách eBanky je možné získat spotřebitelský úvěr Raiffeisenbank Rychlá půjčka, dále Podnikatelskou rychlou půjčku, kreditní karty či hypotéky. Naopak v Raiffeisenbank lze zažádat o běžný účet eBanky a provádět hotovostní operace s jejími účty.
„Postupné propojování obchodní sítě je důkazem, že integrace bank úspěšně pokračuje,“ uvedl generální ředitel Raiffeisenbank Žalman. Nabídka shodných produktů na pobočkách obou ústavů je prvním z celé řady kroků nově schválené retailové strategie. „Klienti nepřijdou o žádné služby, na něž jsou zvyklí. Plánujeme další rozšíření produktové nabídky jak pro fyzické osoby, tak i střední firmy a velké podniky,“ dodal Žalman.
Zcela dokončena však fúze nebude ani za rok, až se eBanka sloučí s Raiffeisenbank. Migrace klientů a přechod na jednotnou IT platformu proběhne až v roce 2009. Raiffeisenbank pro fúzi zvolila opačný postup než UniCredit Bank vznikající z HVB Bank a Živnostenské banky. Ta s konečným sloučením vyčkává až na dobu, kdy bude schopna „rozjet“ společnou IT platformu. „Chceme hned mít jeden systém, abychom klientovi mohli už od počátku nabízet maximální komfort,“ řekl týdeníku EURO šéf Živnostenské banky Jiří Kunert.
„Počítali jsme obě varianty a rychlejší fúze se dvěma systémy nám vyšla jako výhodnější. Na nákladech plynoucích ze synergií neušetříme sice okamžitě po fúzi, domníváme se ale, že díky sloučení budeme schopni navýšit výnosy banky,“ uvedl pro týdeník EURO Žalman z Raiffeisenbank. Pobočková síť sloučené banky bude disponovat přibližně stovkou obchodních míst (54 má současná Raiffeisenbank, 42 eBanka). Redukce poboček kvůli místnímu „překrývání“ bude menší, než se čekalo - má jít jen o dvě až čtyři z původně odhadovaných sedmi.
Zatímco Raiffeisenbank loni vydělala v ČR rekordních 562 milionů korun (o polovinu více než v roce 2005), eBanka se minulý rok opět propadla do ztráty devadesáti milionů. „Důvodem byly restrukturalizační náklady, například odchody zaměstnanců, zastavení některých investic, výzkumy mezi klienty, komunikace změn a urychlení vypořádání motivačního programu, jenž byl vyplacen v roce 2006 místo 2007. Bez těchto mimořádných nákladů by eBanka zůstala v zisku přibližně šedesáti milionů korun,“ obhajuje výsledky generální ředitel eBanky Martin Kolouch.