Menu Zavřít

Jedna ruka postačí

28. 8. 2006
Autor: Euro.cz

Vážný adept na přední příčky v segmentu, i když pochází z Jižní Koreje

Nikdy jsem se netajil tím, že sportovně užitkové automobily podle mě nejsou to pravé. Samozřejmě nejsem žádný autorasista. Nicméně SUV postrádají v převážné většině sofistikovanost skutečných off-roadů v boji s terénem a chybí jim vytříbenost nejlepších kombíků v chování na silnici. Stejně, jako je Sean Connery ve Vraždě v Orient Expresu přesvědčen, že soudit by mělo dvanáct spravedlivých lidí, mám za to, že SUV znamenají ve vývoji automobilů přechodný výstřelek bez výraznějšího přínosu k danému tématu. Jsou jako švýcarské nože - mají spoustu funkcí, ale žádnou z nich nevykonávají pořádně. A většinu navíc nepotřebujete. Přesto se tu a tam objeví exemplář, který sice dějiny automobilismu neposouvá, jenže díky snaze o dokonalost v nějakém směru stojí za povšimnutí. Takové jsou Volvo XC90 či Toyota RAV4. A také nové Hyundai Santa Fe.
Je snadné začít příjemně modrým osvětlením přístrojové desky, ale první, co vás v kabině udeří do očí, bude dolní část palubky vykládaná imitací javoru. Ta totiž dokládá, že přestože v Hyundai udělali za minulá léta obrovský pokrok ve vývoji automobilů, vkus Evropanů ještě tak docela nevstřebali. Pes vařený v páře holt není chateaubriand.
Jinak se jeví Santa Fe naprosto evropsky. Odvážný postoj klasického SUV odhodlaného zdolávat městský asfalt podporují ladné křivky karoserie i elegantně protáhlé světlomety. Uvnitř najdete inteligentně rozmístěné ovladače, některé dokonce chytře na volantu, a audiosoustava s průměrným zvukem je konečně vestavěna do palubní desky. Sedačky poskytují dostatek pohodlí jak dvojici vpředu, tak třem lidem vzadu. Za mizivých dvacet tisíc dokonce můžete mít ještě dvě místa navíc.
A přesně v tomto okamžiku začíná být Santa Fe zajímavé. Je obdivuhodné, s jakou lehkostí se inženýrům Hyundaie podařilo vyřešit sklápění dvou zadních řad sedadel. Potřebujete k tomu totiž pouze jednu ruku. Tou se vám podaří postupně instalovat obě sedačky zapuštěné do podlahy kufru, jednou rukou však rovněž sklopíte pravé sedadlo ve druhé řadě (opět chytře, to u dveří směrem k chodníku), abyste se k nim bez námahy dostali. A zasunuli do nich třeba jednu ze svých ratolestí.
Je fakt, že jsem se do třetí řady jakž takž vešel. Při mé psí výšce (jak říkává můj otec) to však znamená pouze to, že jsou vhodné maximálně pro děti do dvanácti let. Jenže kdo by s sebou vozil šest dospělých? Minimální kufr při sedmisedadlové konfiguraci je přesto na pováženou, protože i s dětmi na palubě se hodí mít na dovolené nějaká ta zavazadla. S pěti sedadly objem kufru přitom dosahuje slušných 774 litrů a dobře se do něj cokoliv nakládá. Sklopíte-li rovněž druhou řadu, můžete se s necelými šestnácti sty litry klidně začít i stěhovat.
Zvuková kulisa, kterou Santa Fe vytváří, vám bezesporu bude vyhovovat. Kombinace Santa Fe s benzinovým šestiválcem je totiž velmi příhodná. Na objem 2,7 litru má motor sice zoufale málo koní (189 ze sebe vydoluje i leckterý čtyřválec), agregát je však kultivovaný, do kabiny od něj neproniká v podstatě žádný nepříjemný hluk a automobil i v pětičlenném obsazení spotřebuje lehce nad jedenáct litrů benzinu na sto kilometrů. Přes téměř dvoutunovou hmotnost dokáže akcelerovat na stovku za přijatelných 10,3 vteřiny, a ačkoliv to možná není jízda života, předjíždět se s takovým zrychlením dá.
Jízdní vlastnosti představují disciplínu, kde téměř s jakýmkoliv SUV musíte narazit. V zatáčkách se Santa Fe naklání, natočení kol poznáte pouze podle polohy volantu a intenzivnějšího spojení s automobilem byste dosáhli vytrvalým zíráním na fotografii Ferrari Enzo. Santa Fe ale na dálnici celkem přesvědčivě likviduje nerovnosti a ve městě se mu to daří neméně úspěšně, je zarputile klidné a komfortní. Jestliže se rozhodnete vydat do terénu, můžete si dokonce zvolit trvalý pohon všech kol.
I když má velmi vyčerpávající základní výbavu ve verzi Elegance (která je jediná k benzinovému šestiválci k dispozici), nedosahuje preciznosti nedávno testované Toyoty RAV4 ani luxusu dražšího Volva XC90. Každý, kdo uvažuje o sportovně užitkovém vozu, by však měl se Santa Fe minimálně absolvovat projížďku. Je to velmi prakticky uvažující automobil. Pochopitelně až na ten javor.

Hyundai Santa Fe 2,7i V6
Motor: zážehový šestiválec
Objem: 2656 cm3
Max. výkon: 139 kW
Převodovka: 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 190 km/h
Průměrná spotřeba: 10,4 litru na 100 km
Základní cena: 899 900 Kč

Klady
+ jednoduchá manipulace se sedačkami
+ uhlazený šestiválec
+ komfortní jízda kdekoli

bitcoin_skoleni

Zápory
- málo prostoru v kufru při sedmimístné konfiguraci
- zoufalá imitace dřeva
- průměrná audiosoustava

  • Našli jste v článku chybu?