Vnímáte nějaký rozdíl mezi zahraničním zákazníkem a
českým zákazníkem? Nejsou požadavky západních spotřebitelů vyšší než naše?
To rozhodně ne. Myslím, že český zákazník je mnohdy dokonce
náročnější. Zároveň je tu ale také výrazně vyšší konkurenční prostředí. Když si
vezmu, jaké e-shopy vznikají u nás, tak o tom si zahraničí může nechat zdát.
Mnohdy mají neskutečné funkcionality, dokážou skvěle personalizovat. To jen
díky tomu, že je k tomu donutila mimořádná konkurence a zároveň požadavky
zákazníků.
Je ještě něco, v čem jsou Češi specifičtí?
Ano, stále vycházíme z generací domácích kutilů. Historicky
jsme byli nuceni pečovat o své stroje. Ideálně je i umět sami opravovat a servisovat.
A i když se doby mění, stále existuje mnoho zákazníků, kteří tomu velice dobře
rozumí. V zahraničí jsou stroje mnohdy daleko více spotřební zboží. Díky vyšší
kupní síle si často zákazníci raději místo servisu koupí úplně novou pilu. U
nás to tak neprobíhá, což vyžaduje vyšší znalost produktů od našich prodejců.
Jsme za to rádi, nejen kvůli značce jako takové, ale také kvůli přemýšlení o
planetě a prostředí, které tu společně vytváříme.
Které argumenty nakonec rozhodnou pro vás?
Naštěstí racionální. Češi umí při nákupu zahradní techniky
vzít rozum do hrsti. Dát si dohromady pro a proti. Vědí, že to, co ušetří na
nákupu, mohou následně zaplatit v provozu několikanásobně.
Kdo je vaším typickým zákazníkem? Je to víc profesionál,
nebo běžný hobby uživatel?
Když jsem před dvěma lety do STIHLu přicházel, měl jsem
pocit, že firma cílí hlavně na profesionály. Ano, STIHL je samozřejmě určen i
pro profesionály pracující v lese, v komunálních službách nebo na ty, kdo
spravují zahrady a parky, ale na druhé straně dokážeme nabídnout i hobby řady
za velmi zajímavé ceny pro běžné spotřebitele a uživatele. Když se podíváme,
jaké množství strojů nyní nabízíme pro běžné uživatele, pro každou rodinu, pro
každou maminku, která má doma zahrádku, tak je na místě to zohlednit i v
komunikaci. Profesionálové tvoří velkou část zákazníků, ale nejsou to všichni,
během posledních let se rozšířilo produktové portfolio, kde si uživatel může
vybrat podle svých představ. Myslím si, že je to naše výzva do budoucna.
„Máme produktové portfolio, kde si každý uživatel může
vybrat podle svých představ.“
V pilách máte za generace vybudovaný punc nejvyšší kvality.
Vnímají vás tak zákazníci ale i v oblasti zahradní techniky, robotických
sekaček, které jste v minulosti prodávali spíše okrajově a pod dceřinou značkou
Viking?
Konkurenční prostředí je samozřejmě jiné. Ale naší ohromnou předností je vlastní vývoj. Vím, co všechno je ve vývoji a co všechno by mělo dorazit v příštích letech. Brzy by se měla produktová řada zásadně rozšířit, měli bychom přinést úplně nové funkcionality. Díky tomu jsem přesvědčen, že tento náskok brzy doženeme. Ale musíme být připraveni a mít dotažený celý proces – distribuci, produkt i komunikaci. Věřím, že v následujícím období se nám podaří uvést do provozu online prodej, jehož spuštění bylo plánováno již dříve.
Zde vidím také velký potenciál a věřím, že se u nás objeví velká skupina zákazníků, která ráda objednává online, a doposud tu možnost neměli. Vnímám to jako příležitost, nemyslím si, že je třeba se něčeho bát. A co se týče komunikace s tím spojené – budeme se snažit o změnu povědomí, že STIHL je pouze pro vousaté sympaťáky ve flanelových košilích. Ano, pro ně také, ale mimo to i pro kohokoliv, kdo rád pracuje na zahradě, kdo rád tráví čas venku zvelebováním svého životního prostoru.