Brisk Tábor Pokud by exprezident Václav Klaus hledal případ kuponové privatizace středně velké firmy s dobrým koncem, zabralo by mu to asi hodně času. Týdeník Euro našel jednu takovou firmu za něj – výrobce automobilových zapalovacích svíček Brisk Tábor. „Nedávno jsem přebíral v ČNB titul gentlemanská firma roku, byl tam i Tomáš Ježek, který mi říkal, ať uděláme společný rozhovor v televizi, kde budu vystupovat jako pozitivní příklad kuponové privatizace,“ říká majitel Brisku Mojmír Čapka. A s nadsázkou dodává, že by jej Klaus mohl vodit na své přednášky jako živý exponát.
Čapka spolu se svými dvěma společníky získal v rámci společného privatizačního projektu 55 procent akcií v roce 1995, zbytek připadl dikům a investičním fondům. Počátkem devadesátých let nebyla firma zrovna v optimální ekonomické kondici. Společnost tehdy vyráběla v zastaralých provozech osm až deset milionů svíček ročně, většina z nich putovala na tuzemský trh. „Neustále jsme bojovali s investičními fondy, které měly zájem pouze o dividendu, já a moji společníci jsme zase chtěli zisky vracet do modernizace,“ konstatoval Čapka. Koncem devadesátých let začal s postupným vykupováním akcií, od roku 2005 je Čapka stoprocentním akcionářem Brisku.
Firma ročně vyrobí v průměru kolem čtyřiceti milionů svíček, devadesát procent produkce jde na export. Brisk před lety otevřel stejný závod v Rusku a je jasnou jedničkou na tamním trhu.