Příspěvek na dovolenou, pojištění, nákladné školení, služební vůz – těmito a dalšími benefity se snaží manažeři motivovat zaměstnance, na nichž jim opravdu záleží. Zpomalení ekonomického růstu se však promítlo i do této sféry.
Autor: Artklee
V posledních měsících přistoupila řada firem ke zmrazení platů zaměstnanců a rozhodla se klíčové pracovníky motivovat jinak. „Tlaky na udržení zaměstnanců nejsou v této době tak silné, proto se manažeři soustředí spíše na ty pracovníky, kteří jsou nezbytní pro chod firmy. Těm pak nabízejí nadstandardní výhody, jako například školení nebo příspěvek na dovolenou. Obecně lze říci, že volí spíše daňově odepsatelné bonusy, které mají ještě navíc tu výhodu, že je lze použít jednorázově, a liší se například od zvyšování platu, které je dlouhodobé. S jednorázovými bonusy lze více operovat,“ říká analytik makléřské společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.
Benefit s puncem standardu
Podle majitele softwarové vývojové společnosti ecommerce.cz Radka Sedláře jsou benefity společně s výší platu a vztahy s kolegy zásadním elementem, který zaměstnanec bere v úvahu při hodnocení spokojenosti se svou prací. Na řadu benefitů si však lidé zvykli a berou je jako standard, jsou to především stravenky, káva a nápoje na pracovišti, týden dovolené navíc, mobilní telefon, notebook nebo služební vůz.
„Krize se dotkla i benefitů, na které se lákají noví perspektivní zaměstnanci. Rozhodně ale ne tolik, jako například platů. Stále totiž platí, že benefity jsou jedny z nejúčinnějších motivačních prvků. Firmy tlačí na vyšší efektivitu práce a raději se zbaví slabších zaměstnanců. Pomocí různých motivátorů pak ty silné tlačí, aby zvládli práci i za ně,“ vysvětluje Sedlář. Majitel vývojové firmy o 130 zaměstnancích investuje jak do klasických benefitů, mezi něž patří vzdělávací kurzy, příspěvek na důchod, kulturu či sportovní aktivity, tak do benefitů nestandardních – ovoce na pracovišti. „Nyní budeme zavádět možnost nechat se ve firmě namasírovat,“ dodává Sedlář. „Takové benefity, jako jsou stravenky, mobil, káva a nápoje přímo na pracovišti nebo sick days, jsou v IT firmě standardem, zaměstnanci je nevnímají jako něco, za co by měli být přehnaně vděční.“
To, jak krize zamávala s firemními benefity, ukazuje například kontinuální průzkum společnosti Merces.cz. Dovolenou nad rámec zákona mohlo v loňském roce využívat o 11 procent zaměstnanců méně než v roce 2008. Desetina zaměstnanců loni přišla o nápoje na pracovišti zdarma a 9 procent ztratilo příspěvek na penzijní připojištění.
**Peníze na ruku
Průzkumy posledních měsíců ale ukazují, že by lidé raději viděli peníze za školení, kulturu nebo sportovní vyžití na svých výplatních páskách.
Podle studie společnosti pro výzkum trhu GfK Czech je pro Čechy největším lákadlem třináctý či čtrnáctý plat, jejž by rádo obdrželo téměř 42 procent zaměstnanců, kteří pracují na plný úvazek. Lidé také touží po volnu navíc, například šestitýdenní dovolenou by si přálo mít 28,4 procenta respondentů. Pět týdnů dovolené čerpá 31,3 procenta respondentů. „Dny volna navíc patří k atraktivním benefitům, právě ty jsou ale pro firmu těžce organizovatelné, zvláště ve chvílích, kdy se potýká s množstvím zakázek,“ říká Sedlář.