Menu Zavřít

JEDNOU BEZÚPLATNĚ, JINDY ASI ZA ÚPLATEK

30. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Novela zákona přispěje k destabilizaci právní jistoty

Senát schválil 14. června novelu zákona číslo 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích ve znění schváleném 25. května Poslaneckou sněmovnou. Podstatně se tak změnil právní režim státních pozemků v trvalém užívání. Novela ruší transformaci práva trvalého užívání na vlastnictví, což je z mnoha důvodů naprosto nepřijatelné. Trocha historie. Do roku 1989 byl stát největším pozemkovým vlastníkem v zemi. Pozemky si ponechával ve svém vlastnictví i tehdy, přenechal–li je k užívání nestátním subjektům. Činil tak z ideologických důvodů, když půdu prohlašoval za „výrobní prostředek . Ke státním pozemkům přenechaným občanům se zřizovalo právo osobního užívání. K pozemkům, které stát přenechal nestátním organizacím (družstva, tělovýchovné jednoty, společenské organizace), se zřizovalo právo trvalého užívání. Pokud občané nebo nestátní organizace státní pozemky zastavěli svými budovami, šlo vždy o budovy na cizím pozemku. Právo trvalého (stejně tak osobního) užívání pozemků nebylo časově nijak omezeno. Od 90. let byl postupně rehabilitován princip jednotného vlastnictví zastavěného pozemku a stavby. Právo osobního užívání pozemků bylo bezplatně transformováno na vlastnictví dnem 1. ledna 1992. K témuž datu byl zrušen Hospodářský zákoník: právo trvalého užívání pozemků však nijak transformováno nebylo a do nové právní úpravy se mělo řídit zrušeným kodexem. K nové úpravě dlouho nedošlo, exekutiva (ministerstvo financí) nevyhověla požadavkům Parlamentu. Při projednávání návrhu o (dílčím a technicky nevhodném) řešení problému, obsaženém v novele Zákona o vlastnictví bytů, se Parlament rozhodl pro řešení komplexní. Zákonem č. 103/2000 Sb. novelizoval Občanský zákoník vložením „transformačního § 879c. Systémově a transparentně. Právo trvalého užívání zastavěných a souvisejících státních pozemků se tak mělo dnem 1. července 2001 změnit na vlastnictví dosavadního trvalého uživatele – vlastníka stavby, pokud o to uživatel požádá do 30. června 2001. V ostatních případech (tedy pokud uživatel nepožádá), mělo trvalé užívání zaniknout a pozemek měl přejít do obecného právního režimu majetku státu. S tímto řešením na schůzi Poslanecké sněmovny výslovně souhlasil i ministr financí a novela byla schválena všemi hlasy přítomných poslanců. Takové systémové a transparentní řešení problematiky zastavěných a souvisejících státních pozemků mělo přinést:

FIN25

  1. sjednocení vlastnictví pozemků a staveb ve statisících případů,
  2. privatizaci státních pozemků jejich dosavadními oprávněnými bezplatnými uživateli, kteří je zhodnotili svými stavbami,
  3. rychlé odstranění přežitého právního institutu trvalého užívání,
  4. likvidaci rozsáhlé zbytečné agendy státních úředníků. (S výjimkou hlavního města Prahy, kde tuto agendu vykonává nesystémově samo ministerstvo financí, se agendou zabývají okresní úřady, jež mají být v dohledné době zcela zrušeny. Stát jako vlastník pozemku je například účastníkem každého stavebního řízení o budově…)

Toto řešení však narazilo na zásadní odpor části exekutivy, zejména majetkoprávního odboru ministerstva financí. Protože některé stavby nestátních subjektů (například menší část družstevních domů) stojí na státních pozemcích, k nimž nebylo právo trvalého užívání zřízeno (většinou nedbalostí komunistických státních orgánů, které k tomu byly povinny), bylo navrženo uzákonit postup pro sjednocení vlastnictví stavby a pozemku také v těchto případech. Toho využili odpůrci komplexního řešení pozemků v trvalém užívání a do novely zákona č. 219/2000 Sb. prosadili (místo logického doplnění dosavadní právní úpravy o posledně uvedené případy) úplné zrušení transformace práva trvalého užívání (tedy ustanovení § 879c a následujících Občanského zákoníku). Sama vláda vyjádřila s novelou souhlas pouze za předpokladu, že transformační ustanovení § 879c Občanského zákoníku bude zachováno. V usnesení z 26. února, rozeslaném poslancům 1. března, mimo jiné uvádí: „Vláda na svém zasedání dne 26. února 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění Zákon č. 219/2000 Sb., a vyslovila s ním souhlas s tím, že vláda nedoporučuje zrušit ustanovení § 879c Občanského zákoníku (čl. II návrhu…), které založilo přechod vlastnického práva širšímu okruhu subjektů, než na které se tento předložený návrh zákona vztahuje, a vláda proto nepovažuje za vhodné navrhovaným zákonem tento okruh subjektů zúžit. Neprůhledné řešení. Přesto novela (ve znění schváleném Poslaneckou sněmov–nou a posléze těsnou většinou i Senátem) transformaci práva trvalého užívání pozemků ruší. Nová úprava má dopadat jen na pozemky zastavěné družstevními domy a garážemi a souvisejícími pozemky. K právu trvalého užívání nemá být vůbec přihlíženo: toto právo se má změnit na výpůjčku, která

  1. nedojde–li k jiné dohodě se státem
  2. dnem 1. ledna 2004 bez náhrady zcela zanikne.

Místo transparentní a systémové transformace práva trvalého užívání ex lege (to je způsobem nepřipouštějícím korupci) přináší novela neprůhledné řešení převodem pozemků (někdy bezúplatně, jindy nikoliv). Celá věc se tak dostává do rukou úředníků: z hlediska rychlosti, transparentnosti a právních jistot je to zcela kontraproduktivní. Zrušení § 879c Občanského zákoníku odporuje ochraně práv, nabytých v dobré víře. Bytová, spotřební a výrobní družstva i tělovýchovné organizace už celý rok (tedy od účinnosti ustanovení § 879c Občanského zákoníku) podávají státu žádosti o transformaci práva trvalého užívání na vlastnické právo, což bylo jedinou podmínkou vzniku vlastnictví k 1. červenci 2001. Schválenou novelou jim vzniknou ekonomické škody, zejména z porušení závazků, při jejichž uzavírání – zejména po podání žádosti – logicky najisto počítaly s tím, že se stanou k 1. červenci letošního roku vlastníky pozemku. Dále jim vzniknou škody i tím, že zbytečně investovaly do dohledávání pozemků a související právní agendy spojené s žádostmi. Obdobně budou novelou poškozeni i občané, kteří urychleně uzavírali smlouvy o výpůjčce, aby se již bez dalšího (ze zákona) stali vlastníky pozemků. Proti spravedlivému a rovnému nakládání. Novela odporuje i spravedlivému a rovnému nakládání se všemi fyzickými a právnickými osobami, když zastavěné státní pozemky pod bytovými domy bývalých OPBH stát bezplatně převedl obcím dnem 24. května 1991 podle zákona č. 172/1991 Sb. a zastavěné i nezastavěné státní pozemky v osobním užívání občanů přešly bezplatně na občany dnem 1. ledna 1992 podle zákona č. 509/1991 Sb. Ustanovení § 879c a následujících Občanského zákoníku vycházejí z principu transformace trvalého užívání pozemků, vzniklého za socialismu, nejbližším standardním právním institutem, jímž je vlastnictví. Na základě novely by však byly státní pozemky v trvalém užívání (zcela obdobném institutu osobního užívání) uživatelům po několika desetiletích bez náhrady odňaty. Stejně tak novela odporuje dlouhodobě proklamované snaze sjednotit vlastnictví pozemků a staveb: ve vlastnictví státu tak zůstanou i zastavěné pozemky, které jsou dosud v trvalém užívání, a navíc budou užívány bez jakéhokoliv právního důvodu, což zákonitě povede k řadě soudních sporů. Novela nabyla účinnosti 30. června 2001 (tedy jeden den před faktickým účinkem dosavadní úpravy – dne 1. července 2001 se totiž měli dosavadní „trvalí uživatelé , kteří o transformaci stát včas požádali, změnit ve vlastníky). Novela je tak de facto retroaktivní (ustanovení § 879c a následujících Občanského zákoníku konstituovala vlastnická práva, pouze odložila datum jejich vzniku). Vzhledem k počtu subjektů, na které novela dopadá, přispěje k destabilizaci již tak narušené právní jistoty v České republice. Je velmi pravděpodobné, že se stane předmětem ústavních stížností, popřípadě stížností k evropským institucím.

  • Našli jste v článku chybu?