Když přijde na online nakupování, patří Češi k jedničkám Evropy. Nově to potvrzuje i průzkum společnosti DHL eCommerce provedený mezi pěti tisíci zákazníky z 10 evropských trhů. Podle toho nakupuje více než třetina Čechů na internetu alespoň jednou měsíčně, každý třetí pak dokonce jednou do týdne – v Evropě tak přitom činí zhruba čtvrtina spotřebitelů.
Prvenství Češi drží i v otázce útraty. Téměř dvě pětiny dotazovaných stál poslední online nákup přes 100 eur, tedy bezmála 2500 korun. Dalších 20 procent jich zaplatilo více než 250 eur, což odpovídá asi šesti tisícům. Když to srovnáme s našimi sousedy, například v Německu a Polsku za stejnou částku nakoupilo jen sedm procent spotřebitelů.
„Data dokazují to, o čem se už dlouho mluví: Česko je rájem e-shopů. Dokonce se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. E-commerce tak Češi berou jako běžnou součást svého nákupního chování. A to i před Vánoci, kdy už neběhají po obchodech, ale dárky odbavují z pohodlí domova,“ uvádí Milan Loidl, ředitel marketingu a business development dopravce PPL CZ, jenž je součástí divize DHL eCommerce.
„Pro nás to znamená nejvytíženější období roku, kdy se objem zásilek zvyšuje až o 50 procent. Proto každoročně na toto období posilujeme týmy logistiky i řidičů tak, abychom zvládli všechny dárky doručit včas pod stromeček,“ dodává.
Pohodlí i lepší ceny
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) upřednostňují čeští zákazníci online nákupy hlavně kvůli úspoře času. Pětina nakupujících na internetu hledá výhodnější ceny a zhruba stejné množství lidí si pak nejvíce cení toho, že mohou zboží objednat, kdykoli se jim zamane.
Neméně důležité je ale pro některé zákazníky i pohodlné dodání přímo ke dveřím, přičemž nejpopulárnější formou je dle průzkumu DHL v tuzemsku doručení na adresu. Tuto formu aktuálně využívá zhruba polovina Čechů, do úložných boxů si balíčky nechají vozit čtyři z deseti zákazníků.
„Ve zbytku Evropy si dvě třetiny lidí stále objednává zboží na adresu, ale naši zákazníci čím dál více preferují flexibilnější možnosti. I proto se v posledních letech v PPL zaměřujeme na rozvoj takzvané out-of-home infrastruktury,“ komentuje Loidl.
Čínské e-shopy jsou v kurzu
Způsob doručení je pro české i zahraniční respondenty tak důležitý, že polovina z nich e-shop opustí v okamžiku, kdy v nabídce svoji oblíbenou doručovací společnost nenaleznou. „V PPL CZ díky napojení na DHL síť spolupracujeme s mezinárodními e-shopy, které chtěly logistického partnera, na kterého jsou místní zákazníci zvyklí. A spolupráce se nám daří,“ říká Loidl s tím, že podíl zásilek ze zahraničí stále roste.
Co do zahraničních e-shopů je mezi Čechy nejoblíbenější Čína, ze které objednává přes 60 procent zákazníků, zhruba třetina z nich pak spoléhá také na internetové obchody v USA a stejný počet věří i sousedním prodejcům z Německa. Důvodů, proč cizokrajné prodejce tuzemští zákazníci volí, je hned několik. Nejčastěji je k tomuto kroku vede nižší cena, zhruba každého třetího pak láká také širší nabídka nebo fakt, že konkrétní zboží na tuzemském e-shopu nenalezli.
A co na internetu Češi nakupují nejčastěji? Jejich zájmu vévodí oblečení, jež tímto způsobem řeší téměř 60 procent z nich. Cestou online nákupů pořizují lidé v tuzemsku také elektroniku, kterou v online prostředí nakupuje na 30 procent zákazníků. Ti na internetu často shánějí i sportovní potřeby a hobby pomůcky.