AUTEM DO ZAHRANIČÍ - Věděli jste, že v Chorvatsku vám za rychlou jízdu hrozí až dva měsíce vězení? Nebo že na Slovensku můžete potkat falešného policistu a rakouský muž zákona má pravomoc zabavit vám oblečení? Vypravit se na zahraniční dovolenou autem může být docela bojovka.
Podnikateli Miroslavu Ladovi nedal v Itálii místní řidič přednost na stopce. Následná srážka měla sice za následek pouze utržený blatník a mírně pomačkané kapoty, panu Ladovi ale přidělala nejednu vrásku na čele. „Kdyby se mi tato nehoda stala v Česku, samozřejmě bych policii nevolal a událost bychom s tím dotyčným pouze sepsali. Proto že to bylo v Itálii, přišlo mi rozumnější mít v ruce potvrzení od policie,“ přibližuje Lada.
Přivolaná policistka ale neměla pro jeho obavu pochopení a místo potvrzení mu věnovala pouze přednášku v lámané angličtině o tom, že k nehodě, která se obešla bez zranění, se v Itálii policie nevolá. „Měl jsem tedy v ruce jen podepsaný papír od nějakého Itala a musel jsem spoléhat na to, že naše křižovatkové střetnutí dobrovolně nahlásí své pojišťovně,“ popisuje podnikatel.
ZAJÍMAVOSTI ZE ZAHRANIČNÍCH CEST
• Francie – země vína letos začala myslet na řidiče. Na pumpách jsou k dostání malé plechovky s vínem o objemu 18,7 cl, které zajišťují, že po jejich vypití řidič nepřekročí povolenou hranici 0,5 promile.
• Maďarsko – po zaplacení dálniční známky nedostanete žádnou nálepku. Známka je pouze virtuální, elektronická, nic se nelepí na sklo. Kontrola probíhá kamerovým systémem či policejními hlídkami.
• Rumunsko – na kruhovém objezdu platí přednost zprava, pokud to není vyznačeno jinak. Pokud se setkají dvě auta na úzké horské silnici, přednost má to, které jede nahoru.
• Španělsko – řidič, který překročí nejvyšší povolenou rychlost o 60 km/h v obci a o 80 km/h mimo obec, může dostat trest odnětí svobody až do výše 5 let. Stejné tresty hrozí za řízení vozidla pod vlivem alkoholu či drog.
Já bourala, ale nerozuměla
I drobná automobilová strkanice nabývá za hranicemi zcela nových rozměrů. Peníze od pojišťovny pan Lada sice získal, ale až do poslední chvíle ho tížila nejistota. Narazil na typický problém při havárii v cizí zemi – na jazykovou bariéru. Zatímco „doma“ se po incidentu v klidu (nebo i rozčilení) domluvíme, v cizím jazyce se těžko zjišťují potřebné informace i formulují argumenty. A navíc, i když rozumíme dobře, je tu vždycky ještě stín pochybnosti. „Skutečně ta policistka ví, že žádné potvrzení nepotřebuji, nebo si to jen myslí? A co když je jí to jedno?“
Na co byste si tedy měli dát pozor, opustíte-li české hranice a s nimi i zajetou rutinu tuzemských pravidel silničního provozu? Podívali jsme se na nejoblíbenější turistické destinace, do kterých Češi vyrážejí autem, kterými jsou Chorvatsko, Slovensko, Itálie, Rakousko a Německo.
Pokud dojde k nehodě, ve všech těchto zemích platí několik základních pravidel. „Policie musí být přivolána vždy, jsou-li na místě zraněni lidé. S ohledem na uplatnění pojistného plnění doporučujeme zavolat policii i v ostatních případech. Je ale nutné počítat s tím, že v některých státech za účast policistů u drobné dopravní nehody zaplatíte poplatek,“ konstatuje Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří a agentur. Důležité je také vědět, že nemusíte podepisovat dokumenty, kterým nerozumíte. Při výslechu na policii máte právo na tlumočníka. „A kdyby bylo nejhůř, pomůže česká ambasáda,“ dodává Okamura.
Chorvatsko: Rychlá jízda končí za mřížemi
Ve své nejoblíbenější zahraniční destinaci, Chorvatsku, byli v loňském roce čeští řidiči účastníky 215 dopravních nehod. Letos se chystá tuto zemi navštívit asi milion českých turistů. Na ty, kteří zvolí jako dopravní prostředek automobil, zde čekají nová přísná opatření.
V polovině června vešel v platnost nový zákon o bezpečnosti silničního provozu. Novela sice zavedla benevolentnější přístup, co se týče přítomnosti alkoholu v krvi (nově je u řidičů starších 25 let tolerováno až 0,5 promile), zato ale vyrazila do boje se řidiči, kteří až příliš spěchají. Překročí-li maximální povolenou rychlost o 10 až 50 kilometrů v hodině, zaplatí řidič pokutu 40 až 280 eur. V případě ještě rychlejší jízdy může být hříšník i odsouzen k trestu odnětí svobody až na 60 dní.
Pokud dojde při nehodě k poškození vašeho vozidla, je nutné vyžádat si od policie potvrzení o ohledání a poškození vozu, bez nějž nelze přejet státní hranice.
Slovensko: Není policista jako policista
Druhou nejčastější zemí, kterou si Češi volí pro svou dovolenou, je Slovensko. Zde sice žádné velké jazykové bariéry nečíhají, je ale třeba být ve střehu z jiného důvodu. „Letos se v okolí Bratislavy vyskytlo několik případů falešných policistů, kteří okrádali zahraniční turisty,“ upozorňuje Okamura.
Slovenské dálnice jsou stejně jako v Česku zpoplatněny dálniční známkou, pro osobní auta stojí na týden v přepočtu necelých 5 eur, měsíční vyjde na 10 eur a roční na 36 eur. Stejně jako v Česku je i zde zakázáno za jízdy telefonovat z neupevněného mobilního telefonu a platí nulová tolerance alkoholu v krvi. Pokuta za překročení rychlosti o 20 kilometrů za hodinu začíná v přepočtu na 30 eurech, za projetí na červenou na 220 eurech a za jízdu pod vlivem alkoholu na 310 eurech.
HLAVNÍ ZÁSADY PŘI NEHODĚ V CIZINĚ
• pokud dojde k nehodě, je povinností účastníků místo označit výstražným trojúhelníkem a vzájemně si prokázat svoji totožnost
• v případě zranění musí být poskytnuta první pomoc a přivolána policie, popřípadě záchranka
• v některých státech si policisté za účast u drobné dopravní nehody účtují poplatek, s ohledem na uplatnění pojistného plnění je však dobré zavolat policii vždy
• nepodepisujte žádné dokumenty, kterým nerozumíte, při výslechu u policie má cizinec právo na tlumočníka
• při problémech v zahraničí, které neumíte vyřešit sami, je nejlepší obrátit se na českou ambasádu nebo asistenční službu, jejíž číslo mějte pro všechny případy předem připravené.
Pramen: AČCKA
Itálie: Do města za poplatek
Jedny z nejvyšších pokut za překročení maximální povolené rychlosti hrozí v Itálii, třetí nejoblíbenější destinaci českých turistů. Za překročení rychlosti o 20 kilometrů v hodině se tu pokuta pohybuje od 150 eur výš. Na stejné hranici začíná také pokuta za projetí na červenou. Velmi se prodraží popíjení před jízdou. V Itálii je sice horní povolená hranice alkoholu v krvi řidiče 0,5 promile, po jejím překročení ale hrozí pokuta minimálně 500 eur. Italské dálnice jsou z velké části placené. Platí se na mýtných branách při průjezdu automobilem. Sáhnout do peněženky je nutné i při průjezdu některých alpských tunelů. Například jednosměrný průjezd známým tunelem Velký St.Bernard stojí 22,40 eura. Pokud vás na italské dálnici zaskočí problém s autem, musíte zavolat odtahové vozidlo. Soukromý odtah je zde zakázaný.
S novinkou pro letošní rok přišlo italské město Miláno, které zavedlo mýtné „EcoPass.“ Platí pro všechna auta mířící do zóny v centru města. Podle velikosti vozidla se platí od 2 do 10 eur. Nařízení trvá každý den od 7.30 do 19.30 a lístek lze koupit všude tam, kde prodávají jízdenky na městskou hromadnou dopravu.
Rakousko: Pozor na šaty
Na rakouských hranicích opět přestávají celní kontroly, které do konce června probíhaly v souvislosti s mistrovstvím Evropy ve fotbale. Dálnice a většina rychlostních komunikací označených písmenem „S“ jsou zpoplatněny prostřednictvím známky, desetidenní stojí letos 7,70 eura, dvouměsíční 22,20 eura a roční 73,80 eura. Známky se dají koupit na pumpách u hranic.Platí se také za průjezd některými horskými průsmyky a tunely.
Při menší nehodě není v Rakousku nutné volat policii. Pokud je přivolána, účtuje si poplatek 40 eur. Pokuta za překročení povolené rychlosti o 20 kilometrů v hodině se v Rakousku pohybuje od 20 eur, za projetí na červenou od 70 eur a za jízdu pod vlivem alkoholu nad povolený limit (0,5 promile) hrozí pokuta od 220 eur. Se slovy „nemám peníze“ v Rakousku neobstojíte. Pokud nedisponujete hotovostí k zaplacení pokuty, smějí vám místní muži zákona zabavit i věci z vašeho osobního majetku v příslušné hodnotě, například oblečení nebo elektroniku.
Německo: Na noc s plnou nádrží
Němci ctí pravidlo, že řidič pomalu jedoucího vozidla musí umožnit předjetí rychlejšímu autu za ním tím, že ve vhodném místě ještě zpomalí, nebo zcela zastaví.
Dálnice v Německu nejsou pro osobní vozidla nijak zpoplatněné. Mají ale i svou záludnou stránku. „Při nočních jízdách je třeba si hlídat stav paliva v nádrži. Na dálnicích jsou pumpy často daleko od sebe a mimo dálnice nemají v drtivé většině otevřeno non-stop jako u nás,“ upozorňuje Okamura.
Jedenáct německých měst (mezi nimi i Berlín, Hannover a Stuttgart) omezilo vjezd do svých center. Vozidla musí mít zakoupenu známku v hodnotě 5 až 10 eur, podle množství vypouštěných emisí. Nařízení se týká i aut registrovaných v zahraničí. Pokuta za porušení činí 40 eur. Nálepky lze koupit na německých stanicích technické kontroly po předložení dokladu o emisní kontrole vozidla. Během roku přibudou další města regulující vjezd vozidel. Od 1. srpna se připojí například Brémy a od 1. října Mnichov.
Také v Německu je povolena hranice 0,5 promile alkoholu v krvi řidiče, v případě větší „dávky“ hrozí pokuta minimálně 250 eur. Pokuta za překročení rychlosti o 20 kilometrů v hodině se pohybuje od 35 eur, za projetí na červenou od 50 eur.