Na rodinnou likérku v Německu jako Češi nedosáhli. I proto firmu přestěhovali na holandskou adresu.
Češi pijí stále méně tvrdého alkoholu. Jeho spotřeba se loni propadla o čtyři a půl procenta na desetileté minimum. Rudolf Jelínek jde se svou slivovicí, hruškovicí a dalšími pálenkami proti proudu. „Tržby nám vzrostly téměř o pětinu. Posílíme i letos,“ tvrdí šéf a rozhodující akcionář vizovické likérky Pavel Dvořáček. K větším tržbám se jednička na českém trhu s ovocnými destiláty posune i díky tomu, že rozvíjí prodej zahraničních značek. Aktuálně přebírá distribuci lihovin německé skupiny Berentzen. Nově zásobuje zdejší trh také legendárním rakouským rumem Stroh.
Co se víc zasloužilo o nárůst tržeb – větší prodeje na českém trhu, nebo vývoz?
Posílilo obojí. Export stoupl meziročně o jedenáct procent. Na celkových tržbách 348 milionů korun se s téměř 110 miliony podílel pomalu třetinou. Prodej v tuzemsku jsme zvýšili o 23 procent, respektive o jedenáct procent, pokud číslo vztáhneme k výsledkům předloňského roku. Od 1. ledna 2010 se zvedla spotřební daň a tomu předcházelo velké předzásobení. Takže k tomu je třeba přihlédnout, když údaje porovnáváme.
V čistém zisku jste si ale mírně pohoršili, čím to je?
Zvýšili jsme marketingové výdaje v Česku i na Slovensku, a i to je důvod, proč jdeme nahoru, když celkově trh klesá. Na výsledku se odrazily také investice. Za 35 milionů korun jsme rekonstruovali stáčírnu, což byl projekt, který jsme postupně řešili tři roky. Loni jsme se kvůli odstávce museli předzásobit, vyrobili jsme skoro deset milionů lahví a po osm měsíců se jelo ve dvousměnném provozu i o víkendech. Také jsme si museli pronajmout daňový sklad, abychom měli zásoby kam uložit. Další náklady spojené s rekonstrukcí stáčírny přišly na patnáct milionů.
Čtěte také:
Přestávají Češi pít? Prodej lihovin klesá už třetí rok v řadě
Slivovice nezdraží. Často totiž není z českých švestek
Od roku 1998, kdy jste převzal vedení likérky, je zisková. Jste největší akcionář, vyplácíte si dividendy?
Celkem je nás sedm akcionářů a doposud jsme si dividendy nevypláceli. Když jsme do Vizovic před čtrnácti lety přišli a získali majoritu, byla firma před konkurzem. Od té doby se kompletně proměnila, i na první pohled. Už nejsme ve třech areálech, ale v jednom celku. Je tu nová pálenice, kvasírna, nové technologie, zrekonstruované sklady, čerstvě modernizovaná stáčírna, rozšířená exkurzní trasa, které říkáme Distillery Land. Investice určitě přesáhly 400 milionů korun. Nemám odezvu od akcionářů, že by ze zisku raději chtěli vyplatit peníze.
Zmínil jste zvýšení spotřební daně, jak na něj zareagoval černý trh?
Platí úměra čím vyšší spotřební daň, tím větší motivace zdanění uniknout. A ještě když zvýšení daně o 8,5 procenta přišlo v době ekonomického ochlazení. Černý trh u nás představuje kolem pětiny až čtvrtiny trhu s lihovinami. Část nezdaněného zboží se sem dováží a určitě se něco vyrábí také doma. Podvádí se při dovozech údajně denaturovaného lihu z Polska. Jenže denaturační prostředky, které se tam používají, se dají jednoduše odstranit a líh pak použít jako potravinářský.
Celý rozhovor si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro