Menu Zavřít

JEMNÝ PÍSEK V SOUKOLÍ

14. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Původní akciová společnost se zdráhá splnit dohody s KoB

Krizový management v čele plzeňské Škody Holding může oslavovat: po několika letech ztrátového hospodaření totiž vykázal tento strojírenský koncern za loňský rok sice mírný, ale přece jenom zisk. Celá skupina při bezmála patnáctimiliardových tržbách vydělala přes pětašedesát milionů korun čistého. Do zahraničí přitom mířila více než polovina produkce. Manažeři tvrdí, že do výsledku se jednoznačně promítla restrukturalizace, která probíhá nejen na Holdingu, ale také ve všech převzatých dceřiných společnostech. Jenže ta zdaleka není u konce a vše může ještě ohrozit konkurs původní akciové společnosti Škoda Plzeň. Nedokončená restrukturalizace. Pokud by se počátkem loňského roku neodhodlal největší věřitel, státní Konsolidační banka, kapitalizovat část svých pohledávek, tak by společenství Škoda již patrně neexistovalo. Banka nyní vlastní bezmála polovinu základního jmění nově vzniklého Holdingu (druhá polovina – 51,6 procenta – zůstala Škodě, a. s.). Nový subjekt je tedy oddlužený a kromě 1,8 miliardy korun ve směnkách, za něž od původní akciové společnosti Škoda koupil přebírané dceřiné společnosti, nemá žádné jiné cizí zdroje. Celý projekt však počítal s tím, že proběhne další kolo kapitalizace, díky němuž se oddluží dceřiné společnosti, a že budou na Holding převedeny potřebné nemovitosti. Zároveň měla Škoda, a. s., Konsolidační bance výměnou za umazání podstatné části dluhu předat osmnáct procent akcií Holdingu. Převody se měly uskutečnit v polovině letošního února. Dosud se tak však nestalo. Ředitel Škody, a. s., Otakar Filipec tvrdí, že celé jednání pozastavilo trestní oznámení na projekt restrukturalizace podané drobným akcionářem. „Představenstvo Škody, a. s., se chce vyhnout tomu, aby následující transakci mohl kdokoli znehodnotit. Nechceme se odchýlit od usnesení vlády ani od memoranda, které jsme podepsali s Konsolidační bankou 19. ledna. O konečném řešení by se mělo rozhodnout tento týden. Pokud bychom se však nedohodli, hrozí, že bychom museli sami na sebe podat návrh na konkurs. To je však jenom jedna z několika možných variant, zdůraznil Filipec. Jednou nohou v kriminále. Zdroje z Konsolidační banky však uvádějí, že podstata problému je zcela někde jinde. Vedení původní akciové společnosti se velmi vehementně brání splnit usnesení vlastní valné hromady o převodu akcií na Konsolidační banku a nemovitostí na Holding. Jde o to, že i po této transakci zůstane akciové společnosti účetně záporné vlastní jmění. Představenstvo tudíž hrozí, že na sebe podá návrh na konkurs. To by znamenalo podstatnou komplikaci pro Škodu Holding. Především by se zkomplikoval prodej dcer Holdingu zahraničním investorům. Ti by se totiž museli dohadovat nejen s managementem Martina Romana o odkupu výrobních aktivit, ale také s konkursním správcem o prodeji nemovitostí. Ty jsou sice zastaveny u KoB, ale zpeněžovat je musí správce. To by vše časově protahovalo a navíc sráželo cenu. Holding by patrně také mohl přijít o značku Škoda. Tu akciovka vložila do Holdingu jako nehmotný vklad a konkursní správce by ji patrně stáhl zpět. Tím by však zase vznikla téměř dvoumiliardová pohledávka Škody Holding na původní Škodu, a. s. Vysoký úředník Konsolidační banky ale tvrdí, že oni jako rozhodující věřitel se konkursu příliš neobávají. Navíc by prý představenstvo v případě, že neprodá KoB akcie Holdingu a nemovitosti a místo toho na sebe vyhlásí konkurs, spáchalo trestný čin. Navrhovaná transakce je totiž pro akciovku nápadně výhodná a získá z ní mnohem více, než odpovídá tržnímu ocenění přesouvaného majetku. Její odmítnutí proto znamená poškození věřitelů. Konsolidační banka je přesvědčena, že nejlepším řešením je realizovat připravené smlouvy a potom navrhnout mimosoudní vyrovnání závazků Škody, a. s. Zbývající majetek by prý mohl pokrýt až třicet procent pohledávek. Rozhodnutí mělo padnout již minulý pátek či na počátku tohoto týdne. Zakázky rostou. Oddálená restrukturalizace přitom významně ztěžuje život výrobním dcerám, jejich bilance je totiž příliš zatížena úvěrovým břemenem, a podnikům se tak nedaří získávat cizí zdroje na profinancování zakázek. Celá skupina za loňský rok získala nové kontrakty za celkem jedenadvacet miliard korun (v roce 1999 to bylo jen necelých čtrnáct miliard korun). Tato žeň však mohla být ještě bohatší, pokud by druhé kolo kapitalizace již proběhlo. Nyní je situace nepatrně růžovější, Škodovce se totiž díky pozitivním hospodářským výsledkům podařilo sehnat cizí zdroje v objemu přes miliardu korun. Úvěry nebo různé záruky poskytla například Komerční banka, Česká spořitelna, Citibank či Česká exportní banka. Ani přes uvedené zádrhele projekt nestagnoval, nový management o něco snížil úvěrové zatížení dcer a věnoval se jejich vnitřnímu ozdravení. Jako hlavní obory plzeňské skupiny se vyprofilovalo dopravní a energetické strojírenství. Například Škoda Dopravní technika měla před rokem tržby osm set milionů korun a hluboce záporné cash flow. Tok peněz se loni podařilo konsolidovat a obrat vzrostl o polovinu. Celkem společnost přijala nové zakázky za 2,7 miliardy korun. „Za loňský rok vzrostla hodnota podniku dvakrát, konstatoval šéf Škody Holding Martin Roman. Podobně šel nahoru i další pilíř plzeňské skupiny – Škoda Energo. Počet zaměstnanců loni poklesl o čtvrtinu, výrobní prostory o dvě pětiny, produktivita práce na pracovníka vzrostla o čtyřicet procent. Energo loni utržilo 3,2 miliardy korun, nově přijaté zakázky poskočily o 43 procent proti roku 1999 a hrubý zisk dosáhl dvou set milionů korun. Do černých čísel přešla i Škoda Machine Tool. I když tržby poklesly o dvě stě milionů korun na 0,7 miliardy, firma vydělala pětatřicet milionů korun (v roce 1999 vykázala dvousetmilionovou ztrátu). Letos jen menší prodeje. Management Škodovky prodal zatím tři výrobní obory: přístroje vysokého a velmi vysokého napětí koupila česká pobočka Siemensu a tabákové stroje získala britská firma Molins. Dosud nejvýznamnější prodej proběhl letos 9. března (EURO 11/2001). Britská skupina FKI koupila za osm set třicet milionů korun provoz elektrických strojů (loňský obrat zhruba šest set milionů) ze Škody Energo. Nový majitel převezme všech osm set zaměstnanců. „I letos se budeme držet studie AT Kearney z loňského roku, která doporučila najít pro dvacet oborů strategického partnera, potvrdil Roman. Zbylých čtyřiadvacet provozů je Škoda schopna sama rozvíjet. Management plánuje v tomto roce ve všech dcerách dokončit vnitřní a finanční restrukturalizaci, takže podobně významné obchody, jako byl ten s FKI, nelze očekávat. „Na prodej těch velkých oborů, jako je například Škoda Dopravní technika či Energo, kde je jen několik světových konkurentů, ještě nedozrál čas, to bude trvat déle, dodal Roman. Světlé vyhlídky. Provozní konsolidovaný zisk loni dosáhl dvě stě sedmdesáti milionů korun, a to není vzhledem ke čtrnáctimiliardovému obratu nikterak ohromující číslo. „Loni se výsledek nedal ještě zcela ovlivnit, část zakázek byla sjednána v minulosti. Dopady naší práce by se měly plně projevit až letos, tvrdí ředitel Škody Holding Roman. Očekává, že letos se do černých čísel propracují všechny velké podniky z celkem čtrnácti dcer. Na jednotlivé firmy předtím čeká náročný proces – screening aktiv. Cílem je ocenit majetek skutečně tržní hodnotou a prodej přebytečných aktiv. Plzeňský koncern dosud zeštíhlel o necelé čtyři tisíce zaměstnanců na 8300 a do restrukturalizace investoval 390 milionů korun. Hospodářský výsledek přitom ovlivňuje ještě odpis ochranné známky v roční výši 350 milionů korun a časové rozlišení hodnoty směnek.

  • Našli jste v článku chybu?