Američané cítí, že by mohli porazit Vodafone či Nokii
Pokud existuje technologie, v níž mohou mít Evropané pocit nadřazenosti, pak jsou to určitě mobilní telefony. Díky jednotným normám a technické vynalézavosti kralují bezdrátové scéně operátoři jako Vodafone a dodavatelé, jako je Nokia. Nicméně Američané začínají cítit, že přichází jejich okamžik. Mobilní telefony se totiž začínají podobat počítačům a bezdrátové systémy splývají s internetem, což jsou oblasti, ve kterých Spojené státy hrají prim.
Mezi těmi, kdo se derou dopředu, nepřekvapuje nikdo víc než Microsoft. V polovině února uspořádal softwarový gigant na konferenci o mobilní telefonii v Cannes velkou propagační akci. Při jednáních na palubě své soukromé podnikové jachty dojednával podmínky spojenectví s výrobcem čipů Intel. Microsoft chce být tím, kdo bude rozhodovat o podobě manažerských mobilních přístrojů příští generace nabízejících připojení k internetu. Šlo o rukavici hozenou výrobcům telefonů, zejména tomu největšímu, finské Nokii. Finové by si rádi udrželi svůj vliv nad bezdrátovým internetem. Microsoft tvrdí, že telefony používající jeho software budou výkonnější, flexibilnější a snáze ovladatelné než všechny ostatní systémy. „Mobilní svět se přesouvá od přenosu hlasu k přenosu dat a těm nerozumí nikdo lépe než my,“ říká Ben Waldman, viceprezident Microsoftu pro mobilní zařízení.
Giganta se sídlem v Redmontu ve státě Washington není radno podceňovat. Nicméně podle všeho nemá Bill Gates se svou snahou o zopakování úspěchu s osobními počítači velké naděje na úspěch. Pravda, díky konzole Xbox se Microsoftu podařilo prorazit v proměnlivém sektoru videoher a na krystalizujícím trhu s kapesními počítači získal jednadvacetiprocentní podíl. Mnohem méně štěstí však měl při pokusu prosadit se na stabilizovaném trhu s kancelářským vybavením a v kabelové televizi. Nejčastěji na jeho adresu zaznívá, že nabízí software, který je nepraktický a nekompatibilní s rozšířenými normami.
Největší překážkou pro ambice Microsoftu je nedůvěra potenciálních zákazníků. Výrobci mobilních telefonů nejsou žádnou výjimkou. Byli přece svědky toho, jak tento softwarový obr spolykal většinu zisků z osobních počítačů. Nyní se obávají, že něco podobného by se mohlo stát i na trhu s mobilními zařízeními. Manažer jedné telekomunikační společnosti říká: „Všichni už Microsoft nenávidí.“
Podobná nenávist ovšem známého vytrvalce těžko zastaví. Microsoft tvrdí, že je v lepší pozici než jeho soupeři. Může proto nabídnout otevřenou platformu, která třetím osobám umožní vytvářet nové atraktivní bezdrátové aplikace. „My mobilní telefony demokratizujeme,“ říká Waldman.
Ale taková tvrzení Microsoftu nepomohou. V oblasti bezdrátové komunikace zkrátka zaspal. Nyní se co nejrychleji snaží dohnat ztracený čas a uvádí na trh nové a přitažlivé produkty, včetně zjednodušené verze Windows navržené speciálně pro mobilní telefony a kapesní počítače. Tyto operační systémy, nazvané Smartphone 2002 a Pocket PC 2002, jsou plné lahůdek, jako je internetový prohlížeč nebo podpora pro digitální hudbu a fotografie. Uvedení prvního telefonu se softwarem Smartphone se však o více než rok zdrželo kvůli problémům s programem. Telefon pro fajnšmekry má barevný displej a pochází z dílny mladé britské firmy Sendo. Začne se prodávat nejdříve v polovině roku 2002 a cena přes 500 dolarů naznačuje, že o masový produkt zřejmě také nepůjde. Žádná z hlavních evropských telekomunikačních společností dosud neoznámila, že by hodlala Smartphone 2002 použít. Jedním z důvodů je, že i zjednodušené verze vyžadují osmkrát větší paměť než dnešní mobilní telefony. Stejné nároky má i pro výkon procesoru.
Ještě větší překážkou by však mohly být samy přehnané ambice Microsoftu. I když se této společnosti podaří dosáhnout svého cíle a běhen tří let se bude 25 procent všech mobilů na světě dodávat se softwarem Microsoftu, roční výnosy z jeho prodeje zřejmě nepřesáhnou dvě procenta celkových tržeb firmy. Zisk, který by stál za řeč, bude Microsoft muset vytvářet při prodeji drahého softwaru a služeb pro řízení bezdrátových datových systémů velkým telekomunikačním společnostem. Mobily „jsou pouze předsunutou pozicí“, potvrzuje Tim Daubenspeck, analytik londýnské firmy SG Cowen & Co.
Mobilní operátoři Vodafone, Telefónica Móviles, T-Mobil, Orange a mm02 oznámili, že s Microsoftem uzavřeli dohodu, nicméně rozsah jejich vzájemné spolupráce není znám. Mnozí se bojí spojit své zisky s nejistým osudem mamutí společnosti. Strach pramení především z obavy, že by mohl Microsoft odsávat část jejich tržeb, kdyby nabízel vlastní bezdrátové služby, jako jsou portály, zasílání zpráv a informace na webu. Pokud by se mu podařilo přetáhnout uživatele mobilů ke své službě MSN, mobilní operátoři by každý rok přicházeli o miliardy dolarů, jež jim v současnosti vynášejí textovky.
Také Nokia samozřejmě soupeří o zákazníky a láká uživatele na svůj portál Club Nokia. Finská společnost má ale mnohem více zkušeností s poskytováním vybavení a služeb, jaké operátoři chtějí a potřebují. A právě to může být pro Microsoft problém. Jeho potenciální zákazníci mají kromě Gatesovy vize na výběr reálné alternativy. A pokud se Microsoft nenaučí hrát podle pravidel mobilního trhu, mohl by splakat nad výdělkem.
Překlad: Libor Ott
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc