Strojírenská firma míří do Polska, ale hlavní pro ni zůstává Rusko
Česká strojírenská jednička stojí na rozcestí. „Po čtyřech letech restrukturalizace má společnost všechny předpoklady pro to, aby mohla dále růst a rozvíjet klíčové obory. To bude hlavní rys a téma pro nadcházející období,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel Škody Holding Jiří Zapletal. Firma v posledních letech zeštíhlela, propustila tisíce zaměstnanců, omezila některé výrobní programy. Navíc rozprodává některé dceřiné firmy.
Místo konkursu rozvoj.
Přitom ještě v roce 2000 se nad plzeňským podnikem vznášela hrozba konkursu, bankovní domy odmítaly společnosti půjčovat peníze. Počátkem roku 2000 si vedení firmy objednalo u poradenské společnosti AT Kearney rozsáhlou analýzu. Závěr poradce byl jasný, pokud se firma nechce v dalších letech potácet na hraně, ale naopak vykazovat růst, musí projít zásadní přeměnou. „Škodovka měla počátkem roku 2000 zhruba dvanáct a půl tisíce zaměstnanců. AT Kearney však došla k závěru, že budoucí firma bude mít něco kolem čtyř tisíc pracovníků. V té době se nám uvedené číslo zdálo jako nepředstavitelné,“ pokračuje Zapletal. Jak dodává, poradce tehdy upozornil, že propouštění ještě neznamená, že by Škoda Holding měla mít do budoucna menší obrat a podíl na trhu. „V analýze se nemluvilo o ziskovosti, to bylo slovo tehdy pro společnost neznámé. Pokud se podíváme na loňský rok, jsme na úrovni tržeb, které jsou velmi podobné tomu, co bylo v roce 2000. Počet pracovníků se přitom pohyboval kolem pěti a půl tisíce,“ konstatuje šéf Škody.
Sbírání sil.
Vedení strojíren loni rozhodlo, že se společnost v budoucnu soustředí na dva klíčové sektory, dopravní a energetické strojírenství, například výrobu turbín, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů pro metro. Zbylých šest dcer, které s klíčovými obory nesouvisí, se Škoda Holding rozhodla prodat. Pro Škodu Těžké Strojírenství již kupce našla: koupily ji Železiarne Podbrezová. Pět zbývajících dcer má znát nového vlastníka do konce letošního roku. Pro plzeňský strojírenský podnik je jejich prodej klíčovou záležitostí. Z peněz, které za firmy utrží, totiž hodlá v následujících letech financovat další expanzi. „Dokončení prodejů, aby se ulevilo práci manažerského týmu, je zásadní podmínkou, protože lidské možnosti nejsou neomezené,“ vysvětlil Zapletal. Zároveň naznačil, jakým směrem se bude expanze ubírat. „Rozhodně se podíváme i za hranice České republiky. Konkrétně máme zájem především o firmy z oboru dopravního strojírenství. To znamená získání trhu a potřebného know–how,“ uvedl. Za jednu z možných lokalit, kde se strojírenská firma hodlá porozhlédnout po zajímavých příležitostech, označil sousední Polsko.
Bez šípu ani ránu.
Ekonomové oslovení týdeníkem EURO hodnotí plány a proběhlou restrukturalizaci společnosti Škody Holding za poměrně vydařenou. Shodují se však v tom, že na oslavy je ještě brzy. „To, že se firma soustředí na hlavní obory své podnikatelské činnosti, je celosvětový trend. Zda je přesvědčení vedení Škody Holding správné, se ukáže v dalších letech,“ sdělil analytik společnosti Atlantik FT Roman Cenek.
Dosavadní změny ve firmě hodnotí kladně předseda dozorčí rady společnosti Škoda Praha Jiří Hurych. „Myslím, že se Škoda Holding vydala správným směrem. Jednotlivé firmy ze skupiny jsou velice dobře personálně obsazeny,“ sdělil týdeníku EURO. Pražská společnost s plzeňskou spolupracuje na několika projektech. „Alianci, kterou jsme uzavřeli se Škodou JS, hodnotím velice pozitivně stejně jako spolupráci se Škodou Energo na dodávkách do Číny,“ poznamenal Hurych a dodal, „bez okřídleného šípu nemáte v energetice takřka žádnou šanci něco prodat.“
Analytici považují pro další budoucnost firmy za klíčové, jak se dokáže prosadit na perspektivních východních trzích. „Značka Škoda má na východě lepší jméno než některé západoevropské renomované firmy. V kombinaci s dobrou cenou je to velká konkurenční výhoda,“ upozornil Roman Cenek.
Zaměřeno na Rusko.
Vedení Škody Holding si je stále rostoucího významu východního teritoria vědomo. Již dříve uvedlo, že hlavními zájmovými oblastmi jsou Indie, Čína a Rusko. Především v posledně jmenované zemi je společnost velmi aktivní. „V minulosti se jednalo o dodávky náhradních dílů na již dříve vyrobené lokomotivy pro Rusko. Tuto fázi máme za sebou a ani naši zákazníci po takovém druhu spolupráce netouží,“ potvrdil Zapletal. Jak upozornil, další fází je spolupráce s lokálním partnerem. „Ta může mít různé formy od jednoduché dodavatelské smlouvy až po založení společného podniku. Příkladem je dodávka elektrovýzbroje, designu a kompletního pohonu pro metro v ruské Kazani,“ vysvětlil šéf Škody Holdingu. Na kontraktu spolupracuje plzeňská firma s ruským Vagonmaš Sankt Peterburg. „Četnost našich cest do Ruska se zvýšila, jednáme s privatizovanými firmami, jež v oblasti dopravního strojírenství v Rusku podnikají. Naše schopnost proniknout v Rusku a být tam silným hráčem je velmi velká,“ dodal Zapletal.