Chybí například posádky strojů, zpožďují se dodávky materiálů a vedení
stavebních firem freneticky shání každého, kdo je schopen na stavbu nastoupit.
„Výpadek zahraničních, zejména slovenských a polských dělníků, je pro nás
znatelný, ale ne natolik, abychom ho nepokryli z českých zdrojů. V současné
chvíli jsme aktivovali všechny prověřené subdodavatele a na stavbách
pokračujeme normálně dál,“ uvedl Radim Čáp, člen představenstva stavebního
gigantu Metrostav.
Podobná je situace i u ostatních velkých hráčů. Předseda představenstva
koncernu Strabag
Ondřej Novák pro týdeník Euro uvedl, že dopravní stavby zatím pokrývají
personálně i materiálně bez větších omezení. Odlišná je ale situace u pozemních
staveb. „Každým dnem se zhoršuje přístup ke stavebnímu materiálu a také chybějí
někteří pracovníci. Stejné potíže mají i naši dodavatelé,“ dodal Novák.
Firmy řeší i kritický nedostatek ochranných pomůcek. Například společnost Eurovia kvůli
tomu zastavila veškerou stavební i kancelářskou činnost na 14 dní.
Problémy mají i výrobci materiálů. Někteří řeší nedostatek vstupních
surovin, jiní jich mají naopak dost, ale chybí odbyt. „Paradoxně tak máme plné
sklady a haly a zároveň řada stavebnin zeje prázdnotou, protože jim tam nemá
materiál kdo dopravit,“ říká Nouza.
D1 prioritou
Na situaci musejí reagovat i státní investoři v čele s Ředitelstvím silnic a
dálnic (ŘSD) a Správou železnic (SŽ, bývalé SŽDC), kteří počítají s omezením
některých staveb. „Přerušení činnosti zatím oznámila jen společnost Eurovia. Na
našich stavbách však nepůsobí sama, ale ve sdruženích. I tyto stavby prozatím
běží,“ uvedl mluvčí SŽ Marek Illiaš.
Další firmy však státního investora dopředu upozorňují, že se mohou posunout
nasmlouvané termíny i platné harmonogramy, což může vzhledem ke složitému
systému výluk na železnici zkomplikovat návrat do normálu. „Je zřejmé, že
posunům smluvních termínů se nevyhneme. Budeme je řešit s ohledem na význam
jednotlivých staveb a délku jejich realizace,“ dodal Illiaš.
S omezením stavební činnosti počítá i Ředitelství silnic a dálnic. Generální
ředitel ŘSD Radek Mátl pro server zdopravy.cz uvedl, že klíčové bude udržet
stavaře na modernizaci dálnice D1, a to i za cenu zastavení ostatních staveb. I
Čáp potvrzuje, že práce na klíčové dálniční tepně jsou pro Metrostav absolutní
prioritou. „V nouzovém stavu jsme schopni udržet současné pracovní tempo ještě
určitě měsíc. Pokračujeme tak dál i na modernizaci klíčových úseků D1. A tak
jsme informovali i Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl.
Vláda musí investovat
Klíčovou otázkou je, co bude se stavebnictvím po odeznění pandemie. Nouza
například už nyní volá po jednání s dvojitým ministrem Karlem Havlíčkem, který
šéfuje vedle průmyslu i dopravě. „Předně potřebujeme nastavit jasná pravidla,
za kterých můžeme zůstat na stavbách, aby se zachovaly fungující dodavatelské
řetězce,“ apeluje na vládu šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Do budoucna se pak bojí, aby se neopakoval krizový scénář z doby před deseti
lety, kdy se sektor dostal do hlubokého útlumu. „Stát nesmí zastavit investice
i za cenu radikálních úprav legislativy včetně zákona o veřejných zakázkách,“
říká Nouza s tím, že stavební sektor aktuálně tvoří deset procent HDP a bývá v
krizích prvním zážehovým motorem, který startuje pochroumanou ekonomiku.
Podle Čápa bude vedle ekonomické podpory státu důležité, aby se výrazně
zlepšila i dostupnost pracovních víz pro občany vybraných zemí mimo EU. Máme
plné sklady a haly, ale řada stavebnin zeje prázdnotou, protože jim tam nemá
materiál kdo dopravit.
Autor je spolupracovníkem redakce