Dlouho očekávaná nová tvář Škody Octavie je na světě: mladoboleslavská továrna ji minulý týden představila v Budapešti. Vylepšení vozu ale není moc razantní – nebýt odlišných nárazníků, laik by zřejmě vůbec nepoznal, že k nějakému faceliftu vůbec došlo.
Automobil má oproti současné verzi nově řešené světlomety s čirou optikou, jinak tvarované nárazníky, upravenou mřížku chladiče a boční ochranné lišty. Koncové svítilny mají nezvyklé probarvení, takzvaný briliantový a neonový efekt. Novinkou je i ozdobná lišta s osvětlením poznávací značky a zmenšené pravé boční zrcátko. Užitečným přínosem jsou systém, který automaticky přeruší přívod paliva do motoru v případě nehody, a protipylové a protipachové filtry, které budou sériově montovány do základních verzí.
Místo pro nohy.
Prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech se zvětšil o dvaadvacet milimetrů, aniž se zmenšil objem kufru. Výrobce totiž použil jinou konstrukci zadních sedadel a vyměnil výplně opěradel a sedáků. Hlavní slabina octavie, nedostatek místa na zadních sedačkách, tím však nezmizela. Vůz totiž v tomto parametru stále pokulhává za konkurencí, jejíž vozy stejné třídy jsou v zadní části o šest a více centimetrů delší.
„Octavia se výborně prodává, není důvod razantně měnit její tvář, říká člen představenstva Škody Auto Wilfried Bockelmann. „Žádnému špatnému vozu ještě facelift nepomohl k vyšším prodejům a dobrému by uspěchaný designový zásah nemusel prospět. Jeho slova dokládá statistika: celkový počet vyrobených octavií už dosáhl zhruba půl milionu. Od nových verzí, jejichž první kusy by už měly být v nabídce prodejců, se očekává další zvýšení dynamiky prodeje.
Nové označení.
Změny nepostihly jen octavii jako takovou, ale také označení jednotlivých verzí. Současná řada LX, GLX a SLX je již minulostí. Nyní se budou modely podle úrovně výbavy nazývat Classic, Ambiente a Elegance. Classic zůstane nejjednodušším autem s nezměněnou základní cenou 340 tisíc korun. Do standardní výbavy Ambiente přibyl na rozdíl od předchůdce GLX brzdový systém ABS, vůz je ale o patnáct tisíc korun dražší. Luxusní verze Elegance sériově nabízí navíc dálkově ovládané centrální zamykání.
Na přání bude možné do vyšších verzí objednat například elektricky ovládané sedadlo řidiče, světlomety s xenonovými výbojkami, senzor automatického spouštění stěračů a přípravu pro autotelefon. Model s turbodieselovým motorem o výkonu 66 kilowattů je možné mít i s automatickou převodovkou. Nabídka motorů pro Octavii Combi s pohonem všech čtyř kol má být později rozšířena o benzinový motor 1,8 Turbo o výkonu 110 kilowattů.
Dvanáct motorů.
Zájemci o koupi nové octavie si mohou vybírat z dvanácti druhů motorů – osmi benzinových a čtyř dieselů. Všechny benzinové motory jsou vybaveny elektronicky řízeným vstřikováním a zapalováním. Mají rovněž řízený třícestný katalyzátor. Nejslabší z nich je stroj o objemu válců 1,4 litru a výkonu 44 kilowattů, který je montován pouze do Octavie Classic. Jeho blok a hlava jsou z hliníkové slitiny, má třikrát uložený klikový hřídel a ventilový rozvod OHV.
Je vybaven vícebodovým vstřikováním a elektronickým zapalováním se senzorem klepání. Zcela novou pohonnou jednotkou je v nabídce motor o stejném relativně malém objemu – tedy 1,4 litru – ale s větším výkonem 55 kilowattů. Na rozdíl od slabší verze splňuje požadavky přísné emisní třídy EU 4 a v některých zemích pro něj platí daňové úlevy. Tato hnací jednotka se dodává do modelů Classic a Ambiente.
Dalšími motory jsou dva již dobře známé 1,6 l s výkonem 55, respektive 74 kilowattů, které jsou také montovány do modelů Classic a Ambiente, silnější typ také do Elegance. Objem 1,6 l má ještě zastoupení u motoru se zvýšeným výkonem na 75 kilowattů, se kterým dokáže limuzína jet rychlostí až 190 kilometrů v hodině. Po „jedna–šestkách následuje ve výkonové stupnici dvoulitr s výkonem 85 kilowattů a pak dva turbo motory 1,8 l, ve kterých se skrývá úctyhodných 110, respektive 132 kilowattů.
Tento nejsilnější pětiventilový motor je určen pro sportovní model RS, jehož nejvyšší rychlost se pohybuje kolem 230 kilometrů v hodině.
Naftové motory nezůstávají za svými benzinovými protějšky pozadu – je jimi vybavena téměř polovina všech prodávaných octavií. Pracují s technologií přímého vstřikování, mají také oxidační katalyzátor a zpětné vedení zplodin. Objem jejich válců je 1,9 litru, jednotlivé verze se liší jen výkonem. Ten se pohybuje od padesáti do jednaosmdesáti kilowattů. Nejsilnější typ dokáže octavii–limuzínu pohánět maximální rychlostí 191 kilometrů v hodině.
Větší výdrž.
Servisní intervaly se u některých motorů nových vozů prodlouží až na 30 tisíc, respektive 50 tisíc ujetých kilometrů. Dosavadní benzinové verze musí do servisu pravidelně po každých patnácti nebo třiceti tisících kilometrech. Vylepšenou Škodu Octavii by už také nemělo být tak snadné odcizit či vykrást. Bude totiž mít imobilizér nejnovější generace a rovněž konstrukce zámku dveří byla zdokonalena tak, aby je nebylo možné snadno otevřít například šroubovákem.
Škoda Auto seznámila na budapešťském Hungaroringu veřejnost s předstihem také s budoucí nejsilnější sériovou octavií, která přijde na trh počátkem příštího roku. Ta ponese označení RS a půjde vlastně o cestovní verzi závodního automobilu. Její maximální rychlost dosahuje 232 kilometrů v hodině a z nuly na stovku zrychlí za pouhých osm sekund. Výkon motoru je 132 kilowattů. Bude to nejrychlejší vůz, jaký kdy byl ve Škodě sériově vyráběn.
Hungaroring.
Na závěr ještě jedna zajímavost – jak se nové verze škodovky vlastně uvádějí do prodeje? Přestože není změna tváře výrazná, mladoboleslavská automobilka se nelekla obrovské akce. Na deset dní pronajala závodní okruh Hungaroring, na kterém každý den testovali stroje motorističtí novináři z evropských zemí. Vedle jízd na okruhu bylo možné nové modely zkoušet ve smyku, na kluzkém rovném terénu i při jízdě na vodou zalévané nakloněné rovině. Auta bylo také možné poznávat přímo v budapešťských ulicích nebo v terénu.