PRAHA (jpš) – Nejméně telefonující zákazníci Českého Telecomu pravděpodobně zůstanou v zajetí monopolu. Nebudou totiž moci využívat nově připravované služby volba operátora, která má umožnit prostřednictvím speciálního čtyřmístného předčíslí vést hovory skrze levnější přenosové sítě alternativních operátorů.
Český Telecom v nejnižším tarifním programu Home Mini tuto službu totiž nenabízí (považuje jej za sociální a dotovaný program). Regulátor trhu, Český telekomunikační úřad, se k tomuto stanovisku připojil. Kontroverzní opatření se dotkne asi 300 tisíc telefonních linek.
I kdyby se rozhodnutí změnilo, je otázkou, zda budou mít alternativní operátoři o drobné klienty zájem. „Zatím nejsme schopni říci, jak to bude s domácnostmi, ale je jasné, že obsluhovat někoho, kdo přes naši síť bude volat jednou měsíčně tři minuty, se nevyplatí,“ říká Ladislav Řeháček, produkt manažer hlasové služby společnosti Aliatel. Firma chce prosadit, aby Český Telecom nabídl svým klientům alespoň jeden tarifní program, který nebude obsahovat volné minuty „zdarma“. Manažeři Aliatelu tvrdí, že pokud si zákazník nemůže zkontrolovat, zda volný měsíční kredit již vyčerpal, nebude ochoten volat přes sítě jiných operátorů, protože by o neprovolané minuty mohl přijít. Službu volba operátora má Telecom podle telekomunikačního zákona začít nabízet od července.