Už od uvedení na trh v roce 1956 patřila panenka Barbie k nejoblíbenějším hračkám na světě a svým tvůrcům vydělávala díky franšízovému systému miliardy dolarů ročně. Nyní její slávu znovu oživil filmový hit od Grety Gerwig s Margot Robbie a Ryanem Goslingem v hlavních rolích.
Hodnota akcií společnosti Mattel za poslední tři měsíce stoupla o celých 20 procent, aktuálně se jeden kus prodává za cenu 21,3 dolaru, tedy nějakých 465 korun. V příštích týdnech ale analytici další růst neočekávají a nejpozději od října počítají naopak s poklesem.
Příběhy značek táhnou, avšak jen krátkodobě
Barbie je bezesporu jedním z kasovních trháků poslední dekády, ale není prvním filmem, který se orientuje na příběh známého brandu. Podobně zaměřené byly i snímky House of Gucci z roku 2021 nebo Steve Jobs uvedený do kin před 10 lety. I z těchto filmů vychází analýza společnosti eToro, která na 10 příkladech ukazuje, jaký vliv má období kolem slavnostní premiéry nových snímků na dynamiku akcií daných značek.
Kromě rychlého růstu jejich hodnoty (okolo osmi procent) demonstruje studie také následný pokles, jenž v průměru dosahuje zhruba čtyř procent. Vždy přitom zohledňuje tři měsíce před slavnostním začátkem promítání a tři měsíce po něm. V případě filmu o rodině Gucci to bylo šest a třináct procent, zatímco životopisný snímek o zakladateli firmy Apple zaznamenal dokonce osmnáctiprocentní navýšení ceny a poté tříprocentní pokles.
Hlavní jsou příjmy z licence
Podle tržního stratéga eToro Bena Laidlera Barbie prezentuje i další zajímavý trend. „Dlouho očekávaný film poukazuje na dvě hlavní témata globálního mediálního trhu, tedy na rostoucí počet franšízových projektů a obrovské příjmy z product placementu,“ uvedl.
A podobný názor mají též ostatní odborníci. Například analytička a provozní ředitelka UBS Investment Bank Arpiné Kocharyanová mluvila v rozhovoru pro Reuters o tom, že film způsobil takzvaný haló efekt. Reagovala tak na výrobce spotřebního zboží, již do svého sortimentu v nedávné době zařadili produkty s motivy Barbie, i na jejich zákazníky, kteří je nadšeně kupují. Nejlépe se podle ní teď budou prodávat tematické módní kolekce a kosmetické řady, nikoli hračky, protože film cílí na starší věkovou kategorii.
Chystáte se na nový film o Barbie do kina?
„Výnosy firmy Mattel se možná nezvýší, ale pravděpodobně stoupnou její zisky. A to díky licenčním poplatkům, na kterých má marži přes 80 procent,“ řekla Kocharyanová ještě před tím, než byly ve středu zveřejněny finanční výsledky společnosti za letošní druhý kvartál.
A měla pravdu, neboť ačkoliv tržby společnosti překonaly očekávání některých jejích kolegů, v meziročním srovnání jsou na tom podstatně hůře, konkrétně 12 procent v minusu. Jejich aktuální výše činí 1,087 miliardy dolarů, tedy přibližně 23,65 miliardy korun. Samotné prodeje panenek Barbie pak klesly čtvrtý kvartál v řadě, a to konkrétně o šest procent na 282,7 milionu dolarů (6,15 miliardy korun). A propadl se rovněž upravený zisk na akcii, který nyní činí 10 centů za kus. Což je ale na druhou stranu pořád lepší výsledek, než s jakým počítali ekonomové – ti předpovídali dokonce ztrátu čtyř centů.
Vedení Mattela zůstává optimistické
Na nově zveřejněné výsledky už pochopitelně zareagovaly i akciové trhy, ty podle serveru MarketWatch hlásily bezprostředně po jejich oznámení 1,8procentní pokles. Finanční ředitel Mattela Anthony DiSilvestro si pokračující propad v prodejích oblíbené panenky vysvětluje mimo jiné stále vysokou inflací, která zvyšuje ceny základního zboží, v důsledku čehož klesá poptávka po zbytnostech, jakým jsou například právě hračky. Maloobchodníkům se tedy v uplynulých měsících nedařilo vyprazdňovat sklady tak rychle, jak by bylo potřeba. Ohledně těch příštích je však optimistický.
„V tuto chvíli věříme, že korekce maloobchodních zásob je povětšinou už za námi, a těšíme se, že se nám s našimi produkty ve druhé polovině roku, která je i díky prázdninám nesmírně důležitá, opět podaří uspokojit zákaznickou poptávku,“ pronesl.
Konec konců, je pravdou, že vzhledem k datu premiéry filmu o Barbie se jeho efekt na prodeje blonďaté panenky i dalších s ní souvisejících produktů mohl ve výsledcích za druhý letošní kvartál projevit jen omezeně a že ten největší boom přijde teprve v následujících dnech. Tím spíš když se snímku jako takovému daří na stříbrném plátně náramně. Během úvodních pěti dní, tedy od minulého pátku do úterý, utržil napříč americkými kinosály podle serveru CNBC částku 214 milionů dolarů (asi 4,65 miliardy korun), dalších 256 milionů (5,57 miliardy korun) pak přidal v zahraničí.
Pro lepší kontext toho, jak moc se Barbie v kinech daří, je dobré zdůraznit, že jde vůbec o první film ženské režisérky v historii filmu, který na domácím trhu vydělal během tří dní sumu 162 milionů dolarů (3,5 miliardy korun). Zároveň se jedná i o jeden z méně než stovky snímků, jež za úvodní promítací víkend pokořily hranici 100 milionů.