Kdo je nejlepší český sportovec? A podle čeho to lze poměřit? Profit se pokusil odhadnout reklamní potenciál aktuální desítky z novinářské ankety Sportovec roku 2010, jejíž pořadí bude vyhlášeno před Vánocemi. Seřadili jsme je abecedně.
Foto: ČTK
Kdo je nejlepší český sportovec? A podle čeho to lze poměřit? Profit se pokusil odhadnout reklamní potenciál aktuální desítky z novinářské ankety Sportovec roku 2010, jejíž pořadí bude vyhlášeno před Vánocemi. Seřadili jsme je abecedně.
Vstupenku do elitní společnosti jim zajistila obecná sportovní popularita. Tedy dosažený úspěch v letošním roce s jasně preferovanou olympiádou. K tomu troška zásluh z minula, hvězdná gloriola, tryskající více z kolektivních her. Přidalo se i dost sympatie, pojem vzpírající se rigoróznímu uchopení, ale zcela jistě násobený jímavým příběhem.
Přitom tady chybí ten jasně nejvíc vydělávající a zřejmě i světově nejznámější český sportovec, fotbalista Petr Čech (skončil 13.). Nebo společensky asi nejvíc uznávaný fenomén, žokej Josef Váňa (11.). Ale i muž, výsledky jasně stojící teď přinejhorším na druhém místě na světě. Jaroslav Kulhavý (14.), jezdec na horském kole, navíc v olympijské disciplíně cross-country. A jistě najdete další…
A jak shánějí peníze v Česku nejmocnější bossové sportovního byznysu? „Spolupracujeme s firmami, v nichž na vrcholných postech dělají mí kamarádi,“ prozradil jednoduchý recept Miroslav Černošek, majitel TK Plus a České sportovní. „Rozpočty na marketing spadly až o 50 procent, ale zájem trvá. A pokud Martina vydrží ještě pár let závodit, může se doživotně zajistit,“ dodal David Trávníček z firmy Sport Invest, která se stará o Martinu Sáblíkovou.
Lukáš Bauer, 33 let, zastupující agentura M-production, dvě bronzové olympijské medaile v běhu na lyžích, aktuálně: okolo 3 milionů korun.
Zhruba polovinu vydělá na odměnách od FIS a ČOV, polovinu z české reklamy (internetový obchod, finanční skupina), o níž se mu stará lyžařský kamarád. Byť tady prezentuje i mezinárodní značky (Swix, Craft, Adidas, Volvo a další…), ve světě jejich ikonou není. Běh na lyžích je příliš málo rozšířený sport a Skandinávie má své vlastní hrdinné vikingy.
Tomáš Berdych, 25 let, Česká sportovní, finalista Wimbledonu, účastník Turnaje mistrů, aktuálně: přes 10 milionů korun.
Patří do světového týmu Nike, hodně vydělá tenisem, doma je spíš tváří projektů své agentury. Každopádně bonitní značka!
Hana Horáková, 31 let, bez manažera,vůdce stříbrných basketbalistek z mistrovství světa, aktuálně: do 100 000 korun.
Hned po triumfu zmizela ve Fenerbahce Istanbul, kam ji vyštval její brněnský klub, přestože spíš uvažovala o Praze. Tam si může líp vydělat hrou, ale reklamou těžko. A z Turecka na fototermíny do Prahy asi lítat nestihne. Cena jde rychle dolů.
Filip Jícha, 28 let, část Sport Invest, nejlepší hráč ME a nejlepší střelec Ligy mistrů v házené, aktuálně: do 500 000 korun.
Nečekaná premiéra v elitní společnosti. Doma takřka nevyužit(eln)ý. Na bohatém německém trhu už je sice dostatečně proslulý, přesto má těžkou pozici v tlačenici s tamějšími hráči. Bere dost na to, aby kývl na lacinou českou nabídku.
Jaromír Jágr, 38 let, Česká sportovní, mistr světa v hokeji, aktuálně: od 10 milionů korun.
Nejhůř „spočítatelná“ a takřka nezaplatitelná osobnost. Vzhledem k věku, vydělaným penězům a téměř celoročnímu působení v Rusku. Patří do Star teamu, ale v Česku dělal letos i „obyčejnou“ reklamu na kloubní preparát GelActiv. Pomáhá otci a přátelům.
Martina Sáblíková, 23 let, Sport Invest, dvojnásobná olympijská vítězka a královna světového poháru, aktuálně: okolo 6 milionů korun.
Fenomenální příběh Popelky, co ke štěstí přišla. Ale i ten má své (ekonomické) meze, bohužel. Nezapomeňte, že nejlépe vydělávající ženy zimní olympiády byly krasobruslařky a snowboardistky, atraktivní krasavice z bohatých trhů Ameriky a Koreje. Nezničitelné dynamo ledových oválů kromě českých značek podporuje pojišťovna Aegon s kořeny v Nizozemsku, zemi tomuto sportu zaslíbené.
Ondřej Synek, 28 let, Sport Invest, mistr světa a vítěz světového poháru ve veslařském skifu, aktuálně: okolo 1,5 milionu korun.
Usměvavý sympaťák a poctivý silák, co si vydřel úspěch neúnavnými záběry mocných paží. Má potenciál k rozvíjení. Ideální scénář? Třeba jediný český vítěz z olympijského Londýna za dva roky.
Barbora Špotáková, 29 let, manažer Libor Varhaník, bronzová z evropského šampionátu v hodu oštěpem, aktuálně: okolo 2 milionů korun.
Patří do portfolia giganta Nike, ale spíš pro tuzemský trh, drží vlajku atletického svazu. Letos nebyla tak dominantní jako se zlatým olympijským příběhem á la „Jdi domů, Ivane…“ Ale trh jí není přesycen a ona umí být velmi společensky zajímavá napříč prostředími.
Zdeněk Štybar, 25 let, část Sport Invest, mistr světa v cyklokrosu, aktuálně: do 1 milionu korun.
Oblíbený a populární díky českému cyklokrosu. Jenže většinu roku žije v Belgii, kde má přítelkyni a bere solidní plat i provize z týmových reklam. Míří k horským kolům (olympiáda?) i na silnici (velký etapový závod?), ale tady by musel zářit mnohem mocnějším žárem, aby si přišel na cyklokrosovou popularitu.
Šárka Záhrobská, 25 let, Česká sportovní, bronzová medailistka z olympijského slalomu, aktuálně: okolo 4 milionů korun.
Od léta čerstvě zajištěna členstvím ve Star teamu, k tomu má trvalou přízeň rakouské Milky, odměny od rakouské lyžařské firmy Head, částečnou podporu z centrály švýcarského Scottu a vlastní české partnery. Stále společenská perspektiva velké dámy.