Firma AVG z brněnských kořenů vyrostla v globální podnik hledající cestu, jak uspět v novém byznysu s mobilní bezpečností
Když společnost AVG Technologies krátce po svém vstupu na newyorskou burzu NYSE v rámci představení nového antivirového balíku vypravila do New Yorku menší delegaci z Česka, dokázala do letadla vměstnat poměrně hodně Čechů. Vypadalo to, že si jedna z největších světových firem zaměřených na počítačovou bezpečnost stále drží své výrazné české základy.
New York už ale ukázal trochu jinou stránku.
Významná část nejvyššího vedení mluvila americkou angličtinou a nebylo pochyb, že tenhle podnik má se svojí domovinou společnou hlavně historii a rozsáhlé vývojové centrum v Brně.
Nebýt postupného nabalování dravých zahraničních investorů, firma AVG by se dost možná na Wall Street nikdy nedostala. „Nebyli jsme žádní velcí světáci, spíše jsme byznys chtěli dělat tak, jak to v Česku tou dobou bývalo zvykem – tedy usedle. Příchody investorů a jejich vize více tlačit na pilu přinesly do firmy nějaké ty rozkoly a postupný odchod původních zaměstnanců,“ vzpomíná zdroj týdeníku Euro z prostředí AVG, který si nepřál být jmenován.
Exodus původního týmu Některé významné osobnosti tehdejšího AVG dnes zkoušejí štěstí v novém bezpečnostním projektu. Tomáš Hofer, Petr Bílek a další v Brně pracují na nástroji Sticky Password, chránícím uživatelská hesla, v rámci společnosti Lamantine Software, která už má několik desítek zaměstnanců. Pár měsíců po vstupu AVG na burzu se k nim připojil také dosavadní šéf virové laboratoře v AVG Pavel Krčma. S investicí přispěchal bývalý technologický ředitel Karel Obluk, jehož tehdejší roli v AVG má nyní na starost Izraelec Yuval Ben-Itzhak.
AVG je globální podnik, a jak říká jeho nový výkonný ředitel Gary Kovacs, globálním podnikem musí být. V Brně sice stále sídlí rostoucí vývojová centrála a v Praze pracují třeba na uživatelských rozhraních současných i starých aplikací, stejně tak se ale rozšiřují pobočky jinde na světě. Technologický akcelerátor například nefunguje u nás, ale v Amsterodamu. Firma s původním názvem Grisoft si na jedné z největších burz světa nevede vůbec špatně. S veřejnou emisí akcií přišla začátkem února roku 2012 a od té doby jejich hodnota vyrostla o zhruba 31 procent. AVG má nyní tržní kapitalizaci přesahující 900 milionů dolarů. Před rokem touto dobou na tom ale podnik byl ještě mnohem lépe. Oproti dnešním 17 dolarům za jednu akcii se cenné papíry obchodovaly až za více než 26 dolarů. Analytici jsou nicméně pozitivně naladění a akcie doporučují držet.
Sešup hodnoty akcií o více než 20 procent za poslední rok, který je navíc doprovázený podobným pádem tržeb a zisků, by neměl dlouho pokračovat. Gary Kovacs v rozhovoru mluví o tom, že jedna část byznysu končí a chystá se nová. Mohla by být ještě větší. Otázkou samozřejmě je, kdy se toto období proměny zlomí. O mobilní bezpečnosti, kde se AVG snaží prorazit, se hovoří už nějakou dobu a jen málokdo na ní skutečně umí vydělat peníze. S koupenou firmou Location Labs by to ale jít mohlo, minimálně totiž přináší přístup k největším americkým mobilním operátorům.
Nakupováním k růstu Společnost AVG v poslední době mohutně nakupuje. Jen za poslední měsíce uskutečnila tři akvizice; kromě Location Labs koupila také firmy PrivacyChoice a LPI Level Platform a plánuje další. Jejich začleňování a přetavování produktů do portfolia AVG musí být svižné.
Vedení AVG očekává, že díky Location Labs firmě během příštího roku naroste mobilní byznys na 60 až 70 milionů dolarů a o rok později se usadí až na 100 milionech. Narůst by měl také počet celkových uživatelů produktů firmy – ze současných 182 milionů na 250 milionů. Na nynějším počtu se 85 miliony podílejí uživatelé mobilní, ti ale do firmy přinášejí pouze malé peníze.
„Mobilní oblast je pro nás extrémně důležitá,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro týdeník Euro provozní ředitel AVG John Giamatteo, „nyní z chytrých telefonů a tabletů sice negenerujeme obrovské množství peněz, ale věříme, že budoucnost je zejména v integraci s dalšími našimi produkty.“ Jinými slovy, AVG jde v této oblasti cestou tradiční pro Silicon Valley. Nejdříve nabrat co nejvíce uživatelů a pak přijít na to, jak na nich vydělat. „Klíč je v propojenosti. Pokud si někdo nainstaluje náš bezpečnostní balíček na svůj chytrý telefon, dost pravděpodobně bude chtít se značkou zůstat i jinde, třeba na počítači a tabletu. Nebude chtít tu celistvost tříštit,“ dodává Giamatteo.
Nutnost úspěchu v mobilním byznysu do AVG přivedla také nového ředitele dozorčí rady. Tím se stal bývalý šéf významného francouzského operátora SFR Frank Esser.
AVG díky němu a právě Location Labs bude moci otevírat vrátka u mobilních operátorů a své bezpečnostní technologie prodávat přes ně. Operátoři tomu jsou v dnešní době naklonění. Byznys s voláním a SMS jim klesá, a hledají proto cesty, jak vydělat na službách přidružených k chytrým telefonům, tabletům a mobilním datům. Zabezpečení ve formě služby do toho jasně zapadá. l
O autorovi| Jan Sedlák • sedlakj@mf.cz