Tomáš Faller
Logistická a přepravní společnost C. S. Cargo to se svou ambicí být středoevropským ČEZ v logistice a dopravě myslí vážně. Čtyři měsíce poté, co stoprocentní vlastník C. S. Carga, skupina Trifid, prodal třicet procent akcií finanční skupině UniCredit a dva měsíce nato, co C. S. Cargo převzalo autodopravu Šmidberský Transport, oznámil další růst. Se železničním nákladním dopravcem společností Viamont se dohodl na vytvoření strategického partnerství. „Je to významný signál trhu o tom, jakým směrem se v blízké budoucnosti bude ubírat nabídka služeb v oblasti logistiky a dopravy,“ řekl předseda představenstva C. S. Carga Tomáš Faller. Týdeník EURO si s ním povídal o dalších akvizicích firmy, zahraniční expanzi a rostoucích nárocích klientů.
EURO: Proč si skupina Trifid, která dříve obchodovala s cennými papíry, vybrala v roce 2004 pro investici právě odvětví dopravy a konkrétně společnost C. S. Cargo? FALLER: Rozmýšleli jsme, do kterého segmentu vstoupit. Vzhledem k tomu, kolik se v Česku stavělo nových továren a průmyslových parků, jsme viděli největší potenciál v dopravě a logistice. Poměr logistiky k HDP byl v ČR velmi nízký. Náš předpoklad, že toto odvětví bude vysoce růstové, se potvrdil.
EURO: Jak se dopravní trh za poslední roky proměnil? FALLER: Dopravní trh v tuzemsku je stále velmi roztříštěný. Je tady spousta malých dopravců, přestože jich v roce spousta zkrachovala nebo šla do konkurzů. Trh se musí začít koncentrovat do větších celků. Budoucnost je ve velkých dopravních firmách s vlastními kapacitami. Kdybych měl vývoj dokumentovat na společnosti C. S.Cargo, od našeho vstupu se firma za dva roky zvětšila na dvojnásobek jak obratu, tak v ziskovosti.
EURO: Mění se nároky klientů? FALLER: Klienti se přestávají starat o zboží ve chvíli, kdy jim sjede z linky. Už v té chvíli ho stále častěji přebíráme my, skladujeme ho, balíme a přebíráme za něj veškerou odpovědnost. Na pokyn výrobce ho následně expedujeme v daný čas do daného místa v Evropě. Takovouto komplexní službu zákazníci vyžadují a budou vyžadovat stále více.
EURO: Kolik firem je schopno vámi popsanou komplexní službu v Česku vlastními kapacitami nabídnout? FALLER: Takových firem je zde velmi málo, nedovedu teď říci, zda tři, čtyři, nebo pět. Jsou to především zahraniční řetězce typu DHL. Ani firma Šmidberský toho nebyla schopna, protože neměla vlastní sklady a logistiku, byla pouze přepravcem. K tomu, aby se firma mohla považovat za logistickou, je třeba hodně investovat do IT, protože tak obrovský tok zboží není možné sledovat jen za pomoci tužky a papíru. Například je třeba mít auta vybavená navigací, aby v systému vystupovala jako malé pohyblivé sklady a zákazníci měli neustále přehled, kde se zboží nachází.
EURO: Proč jste si pro akvizici vybrali firmu Šmidberský? V čem byla lepší než ostatní firmy, které jsou na prodej? FALLER: V tuzemsku jsou stále dva typy firem. Jedny jsou vybudované na zelené louce a jsou zdravé, druhé jsou bývalé ČSAD po privatizaci. Ty druhé nás nezajímaly, protože u nich vidíme stále velké množství problémů a zastaralý vozový park. Naším záměrem bylo koupit zdravou firmu s obratem minimálně dvě stě milionů korun, vybudovanou na zelené louce s vlastními dopravními kapacitami. Naše požadavky splňují v Česku zhruba další tři až čtyři firmy, které máme v hledáčku a se kterými chceme jednat o možné akvizici.
EURO: Kdy a kam chcete expandovat do zahraničí? FALLER: Paralelně s organickým růstem hledáme akviziční příležitosti nejen v Česku, ale i na Slovensku. Na Slovensku ale vidíme větší prostor pro organický růst, poměr logistiky k HDP je tam ještě výrazně nižší než v tuzemsku. Našimi dalšími cílovými zeměmi, do kterých chceme vstoupit, jsou Polsko, Rumunsko a Maďarsko. Na těchto trzích vyhledáváme firmy vhodné pro akvizici a jednáme s nimi. Navíc tam chceme vstoupit i s našimi klienty.
EURO: Který z těchto trhů je pro vás nejperspektivnější? FALLER: Určitě je to Rumunsko, relativně velký trh, který je navíc i novým členským státem EU. Mnoho našich klientů se do Rumunka chystá, umíme si představit situaci, že tam budeme spolu s nimi organicky růst. Naproti tomu v Maďarsku a Polsku vidíme firmy vhodné pro převzetí. Ve všech těchto zemích se chceme během několika let stát lídrem trhu. Předpokládáme, že nám při prosazování na těchto nových trzích pomůže náš nový akcionář, skupina UniCredit. Když ale uvidíme příležitosti i v dalších zemích, například v Pobaltí nebo na Ukrajině, určitě budeme zvažovat možnost vstupu i na tyto trhy.
EURO: Přiblížil se na počátku roku ohlášený záměr uvést akcie C. S. Carga na burzu? FALLER: Stále říkáme, že na burzu chceme vstoupit v horizontu tří let. Důvodem je, že chceme, aby se firma ještě před vstupem na burzu výrazně zvětšila. Myslíme si, že obrat firmy by se do té doby mohl zdvojnásobit, případné nové akvizice mohou přispět k ještě většímu růstu.