Technický benzin přestane být pro řidiče starých aut trhákem
Do celního prostoru na česko–slovenské hranici vjíždí cisterna s technickým benzinem. Není to ten den první zásilka tohoto v Česku oblíbeného paliva. Vzhledem k tomu, že do země putuje ze Slovenska, nemusí za něj dovozce v rámci celní unie platit spotřební daň. Celník, i když ví, že je svědkem dalšího daňového úniku, jen bezmocně mávne rukou. Však na vás taky brzy dojde, vzpomene si na poznámku svého nadřízeného, že už od léta bude prý technický benzin zdaněn stejně jako ostatní benziny. Češi jsou koumáci. Technický benzin je pro řidiče, majitele starších vozů, stále nejlacinějším palivem. Každý z nich má svůj recept na vlastní směs, na kterou jezdí. Že přitom obchází zákon o spotřebních daních, který jasně říká, že směs technického benzinu s jinou látkou podléhá spotřební dani, jej už příliš netíží. Málokterý totiž ví, že by mu za to mohl správce daně vyměřit až dvoumilionovou pokutu. Při podvodech s technickým benzinem přišel stát minulý rok podle celníků na spotřební dani o půl miliardy korun. „To je náš odhad, který vychází z celkového objemu spotřebovaného technického benzinu. Škodu má na svědomí zhruba patnáct dovozců, malé společnosti, které sem vozí technický benzin ze Slovenské republiky buď pravidelně, nebo jen nahodile, řekl týdeníku EURO šéf oddělení obchodních podvodů Generálního ředitelství cel Josef Novák. I když jejich počet není velký, je pro celníky problém zjistit, kam své zboží vozí. „Abychom někoho z nich mohli sledovat, museli bychom znát přesně místo a čas, kdy pojede, a nasadit na něj sledovací skupinu s operativní technikou. To je zatraceně drahé a navíc má celní správa jen jednu, vysvětlil. Pro dovozce to tedy znamená, že riziko, kdy ho celníci nachytají při činu, je asi tak jedna ku deseti, při troše šikovnosti, jak tvrdí Novák, jedna ku padesáti. „Pokud je technický benzin ve zvláštní nádrži, tak se ještě nic neděje. Problém vzniká ve chvíli, kdy se začne přečerpávat do nádrže s normálním benzinem. Pro nás je důležité zjistit, kdo si pro to přijede nebo kam se to veze, tvrdí Novák. Marné je volání. Celníci se dušují, že bez systému užší spolupráce s finančními úřady nemohou podvodníky dopadnout. Podle nich ani Parlamentem již schválená novela o spotřební dani, která čeká na požehnání Senátu a prezidentův podpis, daňovým podvodům nezabrání. A přitom právě Zemanova vláda se bila v prsa, že po zkušenostech s lehkými topnými oleji půjde po daňových únicích velmi tvrdě. Zatím se tak nestalo. V místech, kde spolu zrovna nekamarádí celníci s lidmi z berňáků, mají podvodníci na růžích ustláno. „To, že se ani po osmi letech nepropojily systémy celní a daňové správy, považuji za opravdu ostudné, řekl týdeníku EURO zástupce ředitele finančního ředitelství v Českých Budějovicích Václav Boněk. Přiznal, že informace si s celníky samozřejmě vyměňují, úzce spolupracují, ale je to zdlouhavé a neaktuální. Boněk, zkušený pracovník berního úřadu, je přesvědčen o tom, že ani zdanění technického benzinu nebude šťastným řešením. „Češi jsou typičtí v tom, že dokážou zneužít čehokoliv, dodal Boněk. Narážel tím na refundační systém, který by měl být v případě schválení novely spotřebního zákona u technického benzinu zaveden. Vracení spotřební daně každému uživateli, který prokáže, že na technický benzin nejezdil, bude pro stát finančně i technicky složitým problémem. Boněk navíc nechápe, proč v době, kdy naše země směřuje do EU, zavádí novinky, které tam neplatí. Inspekce už to rozjela. Kontrola kvality pohonných hmot u benzinových čerpacích stanic Českou obchodní inspekcí zatím nechává podnikatele–pumpaře v klidu. I když jim za špatný benzin může ČOI udělit až dvacetimilionovou pokutu, první reportážní záběry z televizních obrazovek, ve kterých inspektoři nabírají do plastických nádob vzorky benzinů, komentují s nadhledem. Ať se ČOI stará o to, jestli prodavačka nebere housku a peníze stejnou rukou, a nepouštějí se na tenký led. Pokud obsluha benzinky nepracuje na sto procent, pak podle nich benzin nemusí vyhovět technickým požadavkům jen z toho důvodu, že v nádržích zůstal nepořádek. Ústřední ředitel ČOI Zbyněk Suchomel týdeníku EURO potvrdil, že akce bude řádně spuštěna až od pololetí letošního roku, kdy vstoupí v platnost prováděcí vyhláška ministerstva průmyslu a obchodu. Souhrnné výsledky však budou známy až koncem roku. „Zájem na zmapování situace na trhu s pohonnými hmotami má totiž nejen ministerstvo, ale také Brusel, který k tomu vydal Směrnici EU, řekla týdeníku EURO mluvčí ČOI Miroslava Fléglová. Přihřát si polívčičku. Celníci by považovali akci České obchodní inspekce za dar z nebes, pokud by se podařilo zkoordinovat její činnost s finančními úřady a celní správou. „Na těchto kontrolách bychom se mohli přiživit i my. Podle dodavatelů jednotlivých pump by šlo lépe rozkrýt celé řetězce, myslí si Novák. Je přitom přesvědčen o tom, že míchání benzinů je záležitostí firem střední úrovně než mezinárodních řetězců. I když ani on si není zcela jist kvalitou řetězci dováženého benzinu, je přesvědčen o tom, že technický benzin do nádrží starých vozidel netankují. „Taky u nich nevidíte stojany s nápisem Technický benzin jako u těch malých, dodal. Pumpaři, kteří se chtějí vyhnout problémům s ČOI, by podle jeho názoru měli namísto pančovaného benzinu nakupovat technický benzin a ten pak dál zase jako technický prodávat. „Ovšem s tím upozorněním, že se nemá používat jako palivo, tvrdí Novák. Účel světí prostředky. Výhodou pro všechny daňové podvodníky je setrvačnost státní správy, která jako rozjetá mašina není schopna pružně vybočit ze svého směru. Než dojede do cíle, mají všichni spoustu času na to, aby bezbolestně změnili svoji taktiku. Na otázku týdeníku EURO, zda bude ČOI spolupracovat při monitoringu pohonných hmot také s celníky a finančními úřady, Suchomel odpověděl: „Pokud usoudíme, že jsou tu důvody pro smluvní spolupráci s těmito orgány, tak ano. To znamená, zda budeme mít podezření na systematické daňové úniky nebo zda se dostává přes hranici něco, co by nemělo. Pokud však osamělý pumpař o své vůli namíchá benzin s technickým benzinem, tak to ohlásíme na finanční úřad jako daňový únik, ale asi to nebude důvod pro nějakou systematizovanou spolupráci. Boněk z českobudějovického finančního ředitelství úřadu si o výsledcích kontrol ČOI nedělá žádné iluze. „Zjistit, zda se míchá technický benzin s normálním benzinem, je otázkou laboratorních zkoušek. Finančnímu úřadu nic nebrání v tom, aby vzorky odebral a nechal je zpracovat v laboratořích u celníků, kteří jsou na to vybaveni. Ovšem tento postup naráží trochu na legislativu, podotkl. Odhady celníků, že došlo k půlmiliardovým ztrátám v důsledku zneužívání technického benzinu jako pohonné hmoty, však nevyvrací. „Ve srovnání s jinými daňovými úniky, které jsou v řádech dvojnásobně vyšší, je to jen několik promile toho, co je zapotřebí řešit. Tentýž problém je s propan-butanem. Auta namísto na LPG jezdí na propanbutanovou bombu a není jich málo, vysvětlil. Machinace s LPG. Celníci upozorňují ministerstvo financí na daňové úniky, které vznikají také při dovozu plynu LPG. Plyn, který není deklarován na hranici jako pohonná hmota, nepodléhá ihned spotřební dani. „Případů, kdy je LPG na hranici deklarováno jako palivo, zaznamenáváme stále méně, tvrdí Novák z GŘC. Vysvětluje, že zatímco u přímého dovozu LPG jako paliva vzniká povinnost zaplatit spotřební daň okamžitě, u plynu propuštěného do vnitrozemí, který se později objeví jako pohonná hmota, se termín na zaplacení posunuje až na hranici tří měsíců. Kromě toho se přes další fakturace ztrácí souvislost mezi prodaným a dovezeným množstvím. Firem, které se těmito podvody zabývají, je podle Nováka podstatně více než v případě technického benzinu, ale jak se zdá, nikoho ze státních úředníků to netrápí. Podvodů kolem LPG si celníci všimli nedávno až v souvislosti s technickým benzinem.