Současná generace Lexusu RX se poprvé představila před pěti lety, takže nastal čas na modernizaci. Zatímco zvnějšku se výrazněji neprojevila, uvnitř už změny poznáte – a pocítíte. Lexusu se totiž skutečně podařilo zvýšit komfort a zároveň zlepšit jízdní vlastnosti. Vděčí za to celému souboru opatření, začínajících již při výrobě karoserie, která je nyní díky vyšší míře laserového spojování, vysokopevnostního lepení a bodového svařování tužší.
Vylepšené zavěšení a stabilizátory pak doplňují nové tlumiče s technologií Friction Control Device. S pomocí gumových komponentů dokážou účinněji filtrovat vysokofrekvenční vibrace zejména od ostrých krátkých nerovností. Hbitost v zatáčkách nově podporuje aktivní asistent Active Cornering Assist. Funguje výborně.
Byť se RX ani po modernizaci nestalo štikou okresek, na poměry své velikosti a hmotnosti zatáčí vcelku čile a dobře potlačuje nedotáčivost. Teprve když opravdu zatlačíte na pilu, projeví se přirozená touha jít po tečně ven.
Citelně se nyní zlepšil komfort jízdy.
Odpružení zvládá vyhladit všechny druhy nerovností, a to i akusticky; řada konkurentů se vzduchovými podvozky by si zde měla vzít příklad. Pohodlí na palubě zvyšuje také lepší odhlučnění, na němž mají podíl třeba upravené sloupky A, snižující zejména při vyšších rychlostech aerodynamický hluk. Dojem z prvotřídního komfortu jízdy však trochu kalí složitější obsluha funkcí. Řada tlačítek je roztroušená po interiéru, například tempomat ovládáte částečně páčkou pod volantem, částečně tlačítkem na volantu…
Nadále nepotěší ani touchpad na středové konzoli, který sice není již tak vachrlatý jako v minulosti, jednotlivé položky menu na něm ale nadále trefíte spíše napodruhé. Snad bude příští generace uživatelsky přívětivější. Jisté řešení nabízí RX již dnes, displej infotainmentu je totiž nově dotykový, přesně fungující ovladač a la iDrive je ale mnohem lepší a hlavně bezpečnější volbou. Náladu vám naopak vylepší skvěle hrající audio Mark Levinson a možná i fakt, že Lexus nyní podporuje Android Auto a Apple CarPlay.
Další významnou inovací jsou maticová LED světla s technologií BladeScan, spočívající v odrážení paprsků na sklo světlometu pomocí zrcadel ve tvaru čepele rotujících rychlostí 6000/min. Mimo jiné mají umožnit přesnější (na 0,7 místo 1,7 stupně) a rychlejší vykrývání okolního provozu. Pokud jedete rovně, skutečně si ani nevšimnete, že systém vykryl například protijedoucí auto. V zatáčkách na okresce sice zaznamenáte černé „orámování“, kdy světlomety nestihnou auto „obtáhnout“ tak precizně, oproti jiným systémům ale i zde pracuje přesněji a rychleji.
Do Lexusu jsem přesedl z BMW X6 s laserovými světly, a i když RX obecně svítilo nadprůměrně dobře, přece jen se mi zdálo, že nesvítí tak jasně a tak daleko.
Podezření se potvrdilo, když jsem vypnul automatický režim (dálková světla tak musíte přepínat sami a není k dispozici maticová funkce). Poté se totiž rozsvítil ještě jeden modul, díky němuž se světelný kužel rozšířil do větší výšky i šířky a noc se konečně proměnila v den.
Automatický režim jsem od té doby zapínal (tlačítkem vlevo od volantu) jen ve chvíli, kdy se v okolí objevilo nějaké auto. Upřímně – nechápu, proč plný světelný výkon není k dispozici stále.
Naopak hybridní systém je sladěný dobře, bezestupňová převodovka e-CVT šestiválec zbytečně nevytáčí a v případě že ano, má rozhodně příjemnější zvuk než čtyřválcové jednotky. Vybrat si můžete z režimů Eco, Normal, Sport S a Sport S+, přičemž teprve v ostřejších režimech poznáte, že vůz má 230 kW neboli 313 koní. Jen tehdy se také na digitálním štítu objeví otáčkoměr, který v ostatních módech nahrazuje ekonoměr. Celkem budete jezdit za zhruba 10 litrů, ekonomický okruh (153 km, 40% podíl dálnice) dokázalo RX zajet za 7,3 l/100 km, což není špatné.
Pokud hledáte alternativu dieselových SUV, Lexus vás nezklame. Nabídne komfort, vynikající kvalitu zpracování a kultivovanost. A přidá v testu neměřitelnou veličinu: neprůstřelnou spolehlivost. Úspěšná sága může pokračovat.
Lexus RX 450h Luxury
Motor zážehový V6, 3456 cm3
Výkon 193 kW (263 k) při 6000/min
Točivý moment 335 Nm při 4600/min
Výkon/toč. m. před. el. 123 kW (167 k)/337 Nm
Výkon/toč. m. zad. el. 50 kW (68 k)/166 Nm
Syst. výkon 230 kW (313 k)
bezestupňová samočinná
převodovka, pohon všech
Pohon a podvozek kol, vpředu McPherson,
vzadu dvojité lichoběžníky.
Pneu 235/55 R 20.
Zavazadlový prostor 539/1612 l
4890 × 1895 × 1685 mm,
rozvor 2790 mm, provozní/
Rozměry užitečná hmotnost
2175/540 kg, objem palivové
nádrže 72 l.
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h 7,7 s
Spotřeba (emise CO2) 5,8 l/100 km (132 g/km)
Cena/s příplatky 2 310 000 Kč/2 372 000 Kč
O autorovi| Jan Hreňo, spolupracovník redakce