INTERNETOVÉ KAVÁRNY - Počítač s připojením k internetu se stává stále více samozřejmou výbavou domácností, škol i firem. Internetové kavárny tak ztrácejí své výsadní postavení. Přesto si na nedostatek zákazníků nestěžují. Některým z nich naopak klientela díky rozšíření internetu roste.
Vzhledem ke stále se zvyšujícímu rozšíření internetu v domácnostech, firmách, ale i na veřejných místech by se mohlo zdát, že internetové kavárny mají odzvoněno. Kdo by chodil surfovat do neosobního prostředí mezi cizí lidi, když může zůstat u domácího počítače? Přesto si internetové kavárny stále drží své místo na slunci a zřejmě tomu tak ještě dlouho bude.
„Pokles zájmu zákazníků nepociťujeme, naopak. Čím je internet rozšířenější, tím více lidí vyhledává naši internetovou kavárnu. Internet se stává nezbytností pro každého a stále je obrovské množství lidí, kteří nemají doma počítač,“ vysvětluje Pavel Bambásek, spolumajitel internetové kavárny InterLogic v Praze 4.
KOLIK JICH VLASTNĚ JE?
Celkový počet internetových kaváren v Česku je velkou neznámou. „V podstatě jakékoliv číslo je správné,“ říká s nadsázkou šéf společnosti Progamers provozující kavárny Cyber Café Daniel Mikšovský. Podle něj totiž žádná statistika ani neoficiální odhady neexistují. Obecně však lze říci, že kavárny mají své nejlepší období za sebou a jejich počet se snižuje. Vycházet můžeme jen z internetových databází těchto podniků. Například stránky www.netcafeguide.cz momentálně informují o 127 českých internetových kavárnách, katalag Seznam.cz pak obsahuje přes dvě stovky odkazů. Ani tato čísla ale nemají příliš velkou vypovídací hodnotu. Na jednu stranu totiž zdaleka ne všechny kavárny využily možnost registrace, na druhou stranu je řada odkazů v databázích zastaralých, odkazujících na již neexistující podniky. Počet kaváren tak lze pouze hrubě odhadnout na několik stovek.
Nová doba žádá nové služby
Ostřejší situace na trhu s internetovým připojením přesto donutila provozovatele kaváren přizpůsobit se poptávce a začít nabízet nové doplňkové služby. Někteří z nich proto ze svých kaváren udělali herny pro počítačové „pařany“. Jiní vsadili na internetovou telefonii a lákají cizince a turisty na levné volání domů. Výjimkou nejsou ani firmy, které internetovou kavárnu provozují jaksi „bokem“, jako přívěsek například k obchodu s počítačovým vybavením nebo firmě na tvorbu webových stránek. Existují i internetové čajovny cílící na lidi s alternativním životním stylem, kteří si k surfování poručí třeba veganské jídlo. Doplňkem ve většině internetových kaváren je pak nabídka kancelářského softwaru, médií k zálohování dat nebo možnost tisku a kopírování. A samozřejmě občerstvení.
Doplňkové služby však slouží hlavně jako konkurenční výhoda k přilákání nových zákazníků. Podle Profitem oslovených provozovatelů by byly internetové kavárny většinou soběstačné i bez nich. „Dvě třetiny našich tržeb tvoří běžné internetové služby. Doplňkové služby, jako školení práce na počítači, představují zbylou třetinu,“ tvrdí Jaroslav Macke z kavárny Intera v pražské Opletalově ulici. Podobné zkušenosti potvrzuje majitel internetové kavárny ViMe ve Vysokém Mýtě Vieroslav Mesarč. „Internetová kavárna jako taková si na sebe vydělá a generuje i malý zisk,“ říká Mesarč. Výdělky jsou podle něj však malé. Proto se rozhodl doplnit služby ještě o tvorbu webových stránek a prodej počítačového vybavení.
Naopak pražská firma InterLogic provozuje internetovou kavárnu jako doplněk k hlavnímu oboru firmy. „Naší hlavní činností je správa počítačových sítí a tvorba webových stránek, proto jsme také zvolili internetovou kavárnu, která má k našemu oboru blízko,“ vysvětluje spolumajitel InterLogic Pavel Bambásek. Internetová kavárna je podle něj přesto sama o sobě soběstačná a něco málo i vydělává.
Kavárny navštěvují turisté, studenti i stálá klientela
Kdo vlastně v dnešní době internetové kavárny navštěvuje? Podle provozovatelů jsou to nejčastěji turisté, cestující podnikatelé, kteří potřebují rychlejší než mobilní připojení k internetu, nebo studenti. „Do kaváren chodí také lidé vyhledávající anonymní připojení. Ti nejčastěji navštěvují různé seznamky,“ doplňuje Daniel Mikšovský z Progamers. Důležitá pro internetové kavárny je i stálá klientela. Tu lákají na slevy nebo členské karty.
Klientela dnešních internetových kaváren se tak liší především podle umístění podniku. Ve velkých a turisticky zajímavých městech tvoří velký podíl cizinci. „V létě představují cizinci přes dvě třetiny našich zákazníků. V zimě je to zhruba polovina,“ upřesňuje Jaroslav Macke z pražské kavárny Intera. V brněnské kavárně Galaxy Internet je tomu podobně. V menších městech je však o turisty nouze. „Základní klientelu tvoří především studenti místních škol,“ říká Vieroslav Mesarč z Vysokého Mýta. Doplňuje je také skupina matek na mateřské dovolené či zahraniční dělníci přechodně žijící v okolí.
CENA INTERNETU V KAVÁRNĚ
Ceny za internetové připojení se v kavárnách pohybují kolem jedné koruny za minutu. Ceny se však liší podle lokalit. Zatímco v Praze tak zaplatíte často i více než 60 korun za hodinu, v menších městech surfování může stát polovinu. Většina internetových kaváren nabízí věrnostní bonusy a slevy. Při předplatném na pět a více hodin můžete třetinu až polovinu hodinové sazby ušetřit. Ceny v počítačových hernách se pohybují od 30 do 60 korun za hodinu hraní.
Cizince láká levné volání domů
Nejlepší pozici pro provozování internetové kavárny mají podnikatelé ve městech s vysokým „výskytem“ cizinců. A to jak turistů, tak cizinců pracujících v Česku. Pro ty je největším lákadlem možnost levného kontaktu s domovem pomocí internetové telefonie. Obzvláště programy jako Skype, které umožňují volat mezi dvěma počítači na opačných koncích světa zadarmo, si získaly velkou oblibu. „Skype v naší kavárně nabízíme už pět let a zájem o něj neustále roste. Oblíbili si ho zejména zahraniční turisté, kteří v létě tvoří většinu naší klientely,“ potvrzuje Dana Loučková z brněnské kavárny Galaxy Internet.
Důkazem obliby internetového volání je také provozovna Call Point v Praze nedaleko Václavského náměstí. I zde je možné téměř v kteroukoliv denní dobu vidět hned několik lidí postávajících s přenosným telefonem u ucha a mluvících více či méně exotickými jazyky. Nedaleko na Havelském tržišti je přitom další kavárna specializovaná na internetové volání. A i v ní je většinou plno.
Internetová telefonie však není jen výsadou kaváren ve velkých či turisticky zajímavých městech. „Největší kalamitu mívám o víkendu. To si sem přijdou všichni pracující cizinci z okolí zavolat domů,“ říká provozovatel internetov