DOPRAVA Podnikatelé v Ústeckém kraji podporují stavbu jezu na dolním toku Labe. Výstavba jednoho jezu namísto dvou je kompromisním návrhem ministerstva dopravy, které ho chce předložit ministerstvu životního prostředí.
DOPRAVA
Podnikatelé v Ústeckém kraji podporují stavbu jezu na dolním toku Labe. Výstavba jednoho jezu namísto dvou je kompromisním návrhem ministerstva dopravy, které ho chce předložit ministerstvu životního prostředí.
Podnikatelská sféra už nechce mlčet, proto uvažujeme o založení sdružení pro zastánce jezu, tvrdí předseda ústecké krajské hospodářské komory Jan Horák. Do sdružení by mohly vstoupit obce, města, podniky, organizace i jednotlivci. „Byla by to protiváha proti odpůrcům staveb na Labi,“ upozorňuje Horák. Proti výstavbě jezů již několik let protestují ekologické organizace.
Výhodou dopravní cesty podle Horáka je to, že umožňuje přepravovat nadrozměrné náklady, které se nevejdou na silnici ani železnici. „Některé tuzemské zboží je právě kvůli neexistenci vodní cesty ve světe neprodejné, takto by se malým i velkým firmám západní trh značně přiblížil,“ dodává Horák.
O stavbě dvou plavebních stupňů v Malém Březně na Ústecku a Prostředním Žlebu na Děčínsku se začalo uvažovat na počátku 90. let. Se stavbou se mělo začít v roce 2002. Proti projektu, jehož náklady odhadovali autoři projektu na osm miliard korun, se postavil v roce 2001 tehdejší ministr životního prostředí Miloš Kužvart.
„Ministerstvo financí trvalo na snížení nákladů na stavbu, ty se u nové varianty s pouze jedním jezem pohybují okolo tří miliard korun,“ říká zastánce stavby, bývalý náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna. Podle něj už není možné, aby posuzování vlivu stavby na životní prostředí trvalo čtyři roky jako u předchozího návrhu. „Pokud budeme velcí optimisté, jasno o jezu by mohlo být příští rok na jaře,“ uvedl. Pro ministerstvo životního prostředí je klíčové, aby nebyl ohrožen vodní ekosystém. „Pokud se podaří zajistit, že nebude narušena příroda, mohli bychom o jednom jezu uvažovat,“ potvrdila na začátku února mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
Jeden jez nezaručí celoroční splavnost Labe. „To by umožnily pouze dva stupně, ale alespoň budou podnikatelé moci využívat vodu před hranicemi s Německem,“ uvedl jednatel firmy Česko-saské přístavy Jiří Aster. Pokud dopravci prosadí stavbu jezu, stane se s děčínského přístavu velké překladiště. „Kapacita přístavu je zhruba milion tun, nyní ji využíváme asi z třetiny,“ uvedl Aster.
Foto popis| Jezy na Labi nechtžjí zejmŽna ekologovŽ.
Foto autor| foto: ČTK