Těsně před vypuknutím miliardového sporu o dálnici D8 nemá stát dobře postavené figury.
Když přijel profesor Peter-Andreas von Wolffersdorff před pár dny do Prahy na odbornou konferenci na Akademii věd, pochvaloval si rychlost a pohodlnost severočeské D8. Prvního srpna ale v jeho posudku dálnice zazní trochu jiný tón. Začne soud s miliardovým nábojem a bude se rozhodovat o tom, kdo může za rozsáhlý zával zeminy, který se přelil přes rozestavěnou dálnici v červenci 2013. Profesor von Wolffersdorff má v odpovědnosti jasno. Podle jeho závěrů stát podcenil přípravu.
Najdi viníka
Posudek profesora von Wolffersdorffa bude hrát u soudu klíčovou roli. Na jedné straně sporu stojí Ředitelství silnic (ŘSD) a dálnic a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC, oboje podřízené organizace ministerstva dopravy) a na straně druhé firma Kámen Zbraslav. Jí patří lom ležící nedaleko místa sesuvu. Podle ministerstva dopravy existuje možnost, že právě lom se na sesuvu podílel, a chce od soudu odpověď. A spolu s ní miliardu korun jako náhradu za sanaci sesutého svahu.
To, co se po vydatných deštích v červenci 2013 stalo nedaleko severočeských Litochovic, není v Evropě, alespoň podle profesora von Wolffersdorff a, běžné. Masa o rozměrech 400 krát 600 metrů se sesunula na dálnici a oddálila její dokončení až do konce roku 2016. Zničila také část regionální trati mezi Teplicemi a Lovosicemi. Náprava stála přes miliardu korun a právě tu chce stát dostat z majitele nedalekého kamenolomu.
Do Polska po D11 až v roce 2025: Poláci nás předhonili, řekl Ťok
Podle státu může kamenolom za nestabilitu území a jeho špatné odvodnění, jehož důsledkem byl sesuv. Profesor von Wolffersdorff, který zároveň působí jako soudní znalec, ale snahy ministerstva dopravy zchlazuje. „Kamenolom byl provozován s přestávkami více než sto let. Jeho současný provoz a vznik sesuvu dálnice spolu nesouvisejí. Za svým posudkem si stojím a jsem připraven ho u soudu obhájit,“ řekl týdeníku Euro.
Co se týká argumentu o spodní vodě, stavitelé dálnice se měli přizpůsobit místním podmínkám. „Ten kamenolom sice učinil zářez do reliéfu blízkého kopce, ale pokud se budeme bavit o posledních čtyřiceti letech, jeho geometrie zůstala nezměněna. Stejně tak zasakovací poměry srážek. Kdyby bylo vedle dálnice jezero, také by se musely zohlednit jeho přítoky,“ přirovnává profesor.
Posudek tedy hovoří o odpovědnosti jednoznačně. „Když se už o této trase dálnice rozhodlo, mělo současně dojít k podrobnému sledování dotčeného území,“ míní Peter-Andreas von Wolffersdorff .
Slepí a hluší
Indicie o možných potížích tu byly. Čas od času musela být sanována trať kvůli pohybům v podloží. Navíc už v roce 1996 vypracoval Český geologický ústav pro ministerstvo životního prostředí zprávu, která před kritickým úsekem varuje. Týdeník Euro má k dispozici odborná stanoviska z té doby, která obavy geologů dokládají.
„Stavba charakteru dálničního tahu natolik zatěžuje podklad, že jev aktivizace staršího sesuvu či objevení se sesuvu nového v náchylném území je dosti pravděpodobný,“ uvádí v jednom z nich geolog Vladimír Cajz. Ministerstvo dopravy se při plánování ale opřelo, stejně jako několikrát poté, o názor profesora Jaroslava Paška z Přírodovědecké fakulty UK a dálnici přes rizikové území zakreslilo.
Připomeňte si otevření posledního úseku D8
Podle profesora von Wolffersdorffa to samo o sobě neznamenalo sázku na špatné řešení, příprava dálnice se ale měla rizikovým podmínkám přizpůsobit. Pod rizikovým územím se také plánoval tunel Kubačka, ale kraj i stát ho jako drahé řešení odmítly.
Pro ministerstvo dopravy je posudek drážďanského profesora špatnou zprávou. Hlavně proto, že je už několikátým, který Kámen Zbraslav zcela vyviňuje z odpovědnosti za sesuv. Obhajoba ještě přišla s posudkem z Ústavu hydrogeologie, inženýrské geologie a užité geofyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, který doslova říká, že „při přípravě, projektování i výstavbě účastníci výstavby, to jest zejména investor, projektant a průzkumná firma, podcenili existující geotechnická rizika, jež byla dobře známá. Nepostupovali dostatečně profesionálně a s využitím všech postupů, které jsou v takových náročných situacích obvyklé a které byly k dispozici.“
1 037 471 114,88 Kč |
---|
Přesně taková je žalovaná částka, kterou chce stát vysoudit na firmě Kámen Zbraslav, pokud se její lom podílel na sesuvu svahu na dálnici D8. ŘSD si v žalobě říká zhruba o 797 milionů korun, SŽDC žádá odškodnění ve výši přibližně 240 milionů. |
Kámen Zbraslav má k dispozici ještě stanovisko experta na sesuvy profesora Rolfa Katzenbacha, který říká, že „příčinou sesuvu je skutečnost, že dálnice D8 zde probíhá rozsáhlým sesuvným územím a že svahu, který je už beztak ohrožený sesuvem, byla zářezem odebrána nezbytně nutná opora paty, aniž by byla zajištěna opora jiná. Zářez dálnice D8 vytvořený bez nutné podpory je jedinou příčinou sesuvu.“
Stát oproti tomu dosud tají, čím chce v srpnu před soudem uspět. Znám je jen posudek z Akademie věd, ale když ho ministr dopravy Dan Ťok zmínil ve svůj prospěch, dostalo se mu z instituce nepříjemné odpovědi. „Jakožto zpracovatelé posudku nemůžeme souhlasit se současnými jednostrannými výstupy ministerstva dopravy, které označují za jediného viníka sesuvu na dálnici D8 lom Dobkovičky,“ napsal podle Hospodářských novin ministrovi ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd ČR Josef Stemberk.
Nepříjemnými zprávami se ale ministerstvo dopravy nenechává rozhodit. „Pokud jde o zmiňované znalecké posudky, byly zpracovány na základě požadavku žalované strany a nejsou v tuto chvíli relevantním podkladem pro rozhodování ŘSD o dalším postupu ve věci. ŘSD i SŽDC tedy na podané žalobě trvají,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
D8 nekonečná
Nehledě na soudní řízení má kauza D8 další pokračování. I když je místo někdejšího sesuvu ředitelstvím silnic monitorováno, kvůli nestabilnímu území má potíže jeden z přilehlých mostů. Odborníci zaznamenávají pokles podpěr mostu a deformaci náspu větší, než by měla být při obvyklém „sedání stavby“. Doprava v místě je proto omezena, ŘSD stav podrobně měří a nechává most zpevnit a jeho okolí odvodňuje. Všechny čtyři pruhy měly být průjezdné na konci ledna. Později byl termín o další dva měsíce posunut. Nyní je jasné, že auta nevjedou na celý profil dálnice ani v příštích měsících.
Děkujeme, nechceme. Češi si sami zabouchli dveře k miliardám z EU
Zajímavé je také personální pozadí onoho špatně rozmyšleného stavebního příběhu. Současný šéf ŘSD Jan Kroupa měl coby někdejší šéf pražského závodu ŘSD na starost přípravu D8 v inkriminovaném úseku. Nynějším šéfem Závodu Praha ŘSD je zase Tomáš Gross, který zodpovídal za technický dozor ještě v dresu soukromé společnosti Infram, která na úseku působila ve sdružení s firmou Valbek. Pokud se u soudu prokáže, že lom na sesuvu žádnou vinu nemá, oba muži by měli být hned v druhém sledu mezi těmi, kteří by nesli odpovědnost.
Ministerstvo dopravy se v minulosti snažilo dosáhnout s firmou Kámen Zbraslav smíru, podmínkou ze strany státu byl ale odkup lomu a k dohodě nakonec nedošlo. „Pokud jde o mimosoudní jednání, účastníci řízení v tuto chvíli taková jednání o mimosoudním řešení nevedou. ŘSD se nebrání smírnému vyřešení celé věci, a to tak, aby dostálo své povinnosti uplatňovat škodu vzniklou na majetku státu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Podobných situací, jaká nastala v Českém středohoří, bude zřejmě přibývat, a to nejen v Česku. „Celosvětově evidujeme nárůst sesuvů kvůli klimatickým změnám. Je stále více extrémních srážek, které se na tom podílejí,“ říká Peter-Andreas von Wolffersdorff. Tak snad u Litochovic zrovna nebude moc pršet.
O sesuvu na dálnici dále čtěte: