Není pravda, že elektrická auta vás zbaví radosti z jízdy. Můžete ji mít větší než se spalovacím motorem, říká šéfdesignér Porsche Michael Mauer
Design auta je čistě subjektivní záležitostí.
Nikdy nenaleznete auto, které by se zalíbilo všem. Jedno však mezi nimi vyčnívá. Porsche 911 se vyrábí už více než padesát let, a přestože prošlo mnoha modernizacemi, jeho styl je ve své podstatě pořád stejný. Vypadá trochu jako tvrdohlavý býk, kterého je dnes snadné zkrotit díky vyspělé technice, ale ne vždy tomu tak bývalo.
O to větší je překvapení, že člověk, který má v současnosti design modelu 911 a celé produktové řady Porsche na starost, je pravým opakem ikonického vozu. Se šéfdesignérem stuttgartské značky Michaelem Mauerem jsme se setkali na autosalonu v Ženevě. Ve své provizorní kanceláři, kterou zdobil obrovský plakát nového modelu Cayman GT4, nás přivítal příjemný a zábavný společník, který ovšem nemluví bez rozmyslu. Mauer v minulosti prošel automobilkami Mercedes či Saab a stojí například za prvním návrhem Mercedesu SLK. O svých úspěších však mluví jen velmi nerad a minulost jej prakticky nezajímá. Místo toho nás několik prvních minut přesvědčuje, že expozice čínských výrobců, kteří se do Ženevy vrátili po několika letech, stojí za návštěvu, a tamním designérům vyjadřuje úctu (navzdory naší mírné skepsi). „V Evropě máme tak dlouhou historii a oni se ji snaží dohnat během několika let. Myslím, že byste je neměli ignorovat,“ tvrdí. Máte jistotu, že to myslí vážně, přestože se u toho usmívá.
* Za chvilku odhalíte nový Cayman GT4. Viděl jsem ho včera na koncernovém večírku a někteří říkají, že to je lepší auto než ikonický model 911. Nebojíte se, že svého staršího bratra přeroste?
Ne. Nerad odpovídám na otázku, které auto je lepší a které horší. Je to stejné, jako když se ptáte rodičů, které dítě mají raději. Máte přece rád všechny své děti, ale každé z nich má jiný charakter. Pokud jde o 911 a Cayman, tak říkám, že byste si měl koupit obě. Já bych je tedy rád měl (smích).
* A máte je?
Zatím ne. Jsou hlavně pro zákazníky.
* Jaká vůbec vlastníte auta?
Momentálně mám 911 GT3. Je to auto, kterým se rád projedu v neděli místo toho, abych jezdil na motorce. Tohle nejsou auta na každodenní ježdění. Na práci v Porsche je mimochodem skvělé, že můžete jezdit ve všech těchto autech, aniž byste si je museli kupovat (smích).
* Je to důvod, proč jste se stal designérem?
Už jako malý kluk jsem měl rád auta, stejně jako můj otec. Rychlá auta a emoce s nimi spojené mě vždy fascinovaly. Ve škole mi šla výtvarná výchova, zejména pak kreslení. Hůř jsem na tom byl s matematikou nebo biologií. Můj otec objevil, že existuje profese, která kombinuje lásku k autům s kreslením. Tak jsem na tom začal pracovat.
* A teď si jen plníte sny.
To máte pravdu.
* Se šéfdesignérem Škodovky Jozefem Kabaněm jsme se nedávno bavili o inspiraci designérů. Ukazoval iPhone jako vynikající příklad designu, který ho inspiruje, když navrhuje auta. Také vás inspirují předměty denní spotřeby?
Vždy říkám, že mě inspiruje všechno. Inspirace je všude. Když se podívám na iPhone, tak mě zaujme ztvárnění některých prvků či barevná kombinace, kterou možná jednou použiji v interiéru Porsche. Podívejte se ale třeba na tuto kovovou zátku na láhvi. Může vás inspirovat k vytvoření zcela nového nárazníku na autě. Když se věnujete automobilovému designu, jste vnímavější a váš mozek spojuje pro ostatní nespojitelné. Podívejte na strop nad námi, na umístění světel v černém rámu. To by mohl být dobrý nápad na přední světla automobilu.
* Máte na starost design Porsche 911, což je možná nejslavnější auto, které momentálně jezdí na silnicích. Nejste nervózní, když měníte jeho design, který se roky drží určitých linek?
(smích) Vůbec. Existují dvě odpovědi. První z nich je, že to je „business as usual“. Máte své postupy. Pokud se tím živíte už dlouho, tak se jednotlivé činnosti pořád opakují. Na druhé straně je pravda, že cítím o něco větší tlak, protože je mi jasné, že existuje hodně lidí, kteří 911 milují. Je pak těžší se rozhodnout, jak daleko se vydáte a jak moc progresivní budete. V automobilovém průmyslu existuje spousta příkladů, kdy si lidé mysleli, že auto je natolik úspěšné, že se nemá měnit. Po několika letech ale už to auto nikdo neměl rád, protože podle nich vypadá zastarale. U jiných značek zase tvůrci byli tak progresivní, že si lidé nový model nebyli schopni spojit s tím předešlým. U 911 je komplikovanější najít správnou míru progresivity designu.
* Co je první krok, když navrhujete Porsche 911? Poslední model je podstatně širší než předchozí generace. Začínáte určením proporcí?
Máme tři základní kroky. Prvním jsou právě proporce a architektura celého auta. V této rané fázi vývoje existuje několik zainteresovaných stran s odlišnými názory. Lidé z designového oddělení říkají, že by rádi vylepšili proporce vozu. Chceme, aby vypadal širší, nižší a chceme mít větší kola. Technologové zase říkají, že chtějí širší kola a delší rozvor.
Z mnoha názorů nakonec vznikne jednotné stanovisko. Druhá fáze je styling. Přední světla by měla vypadat takto a zadní zase takto.
Ve třetí fázi řešíme jednotlivé detaily, zrcátka a podobně.
* Ovlivňují vás i rostoucí požadavky na ohleduplnost k životnímu prostředí, takzvané zelené technologie? Je těžší navrhnout „zelené“ auto?
Na design je kladena celá řada požadavků, nejen ohleduplnosti k životnímu prostředí. Věci, které se týkají legislativy, se hodně liší. Jiné jsou ve Spojených státech a jiné zase v Číně. Musíte to brát v potaz. Stejně tak musíte zvažovat výběr materiálu. Karbon, nebo hliník? Pak teprve přicházejí zelené technologie. Když chcete hybridní pohon, znamená to, že potřebujete daleko více místa, kam tyto technologie umístíte. To je opravdu velká výzva. Plně elektrická auta toto ovlivní zcela zásadně.
* Jaký je vůbec váš názor na povinné snižování emisí oxidu uhličitého? Když mluvíte s lidmi z automobilového průmyslu, tak někteří z nich jsou poměrně rozčarováni.
Neznám všechny detaily. Ale pravda je, že tu máte obrovský průmysl, který živí značné množství lidí. Mám dojem, že lidé, kteří o legislativě rozhodují, příliš dobře nechápou, kolik peněz všechny změny stojí. Životní cyklus v automobilovém průmyslu je mnohem delší než dejme tomu v případě výrobců telefonů. Vyvinout auto se všemi těmito požadavky je velmi drahé a je to dlouhý proces. Jako designér se někdy ptám sám sebe, jestli jsou si všichni vědomi, co chtějí pomocí těchto legislativních věcí dosáhnout. Možná je důležité na automobilový průmysl tlačit a my s tím musíme počítat.
* Myslíte si, že bude v budoucnosti kvůli tomu vůbec možné dosáhnout silného řidičského zážitku, který je třeba právě pro sportovní vozy rozhodující?
Během několika let jsme se přesvědčili, že to možné je. Když si vezmete snižování objemu motorů, tam můžeme nasadit jejich přeplňování. „Turba“ jsou dnes mnohem citlivější než před 20 lety. Pro mě je největší zkušenost, že i s elektrickým autem můžete dosáhnout dynamiky, která je mnohem větší než v případě spalovacích motorů. Chybí mi zvuk motoru, ale když jde o síly, které na vás působí, tak je to ještě lepší.
* Kde vidíte Porsche za sto let? Budete mít stále konvenční auta, nebo tu bude něco na elektřinu a s automatickým řízením?
Jeden z mých šéfů kdysi řekl, že když se díváte do budoucnosti, tak leštíte křišťálovou kouli a chcete vidět něco, co nikdo neví, zda se stane. Myslím, že Porsche bude stále výrobcem produktů pro mobilitu, které nabízejí silné emoce. Chceme být společností zajišťující mobilitu z bodu A do bodu B. Nevím, jaké budeme mít motory, ale emoce u toho určitě budou. Možná budou mít automatické řízení. Dnes máte hromadu krásných sportovních aut, ale z mého pohledu je Porsche emotivnější. Musíme najít cestu, jak si tuto vlastnost udržet. Další můj šéf říkal, že Porsche nepotřebujete, ale chcete ho. A to je důležité. Tohle auto nepotřebujete na cestu ze Ženevy do Prahy, ale bylo by to pěkné. My designéři jsme hlavní součástí téhle hry.
* V minulosti jste pracoval v Mercedesu či u Saabu. Co považujete za svůj největší úspěch? Je to například Mercedes SLK?
Znovu se vrátím ke srovnání s rodiči. Milujete všechny děti, ale ty nejmladší potřebují více pozornosti. Poslední dítě je vždy to, které považujete za svůj největší úspěch. Všechna auta, která jsem navrhl, pokládám za povedená, ale momentálně jsou moje nejúspěšnější vozy Porsche. Ať už v Ženevě představený GT3 RS, či Cayman GT4.
* Patří mezi ně i 918 Spyder? Považujete tohle auto s hybridním pohonem a obrovským výkonem za budoucnost?
Je to dva roky, co bylo představeno a spustili jsme jeho prodej. Dnes pořád reprezentuje budoucnost a ukazuje, že můžete mít supersportovní auta a zároveň být ohleduplnější k životnímu prostředí. Vzájemně se to nevylučuje.
* Je také velmi drahé, stojí více než 20 milionů korun. Přesto si ho jen v Česku koupilo pět lidí.
Když jsem ho řídil, tak jsem byl překvapený, že když s ním zrovna jedete jen na elektrický pohon, tak vás lidé na ulici zdraví. Vzhled toho auta a zároveň nulový zvukový projev je pro mě opravdu nová kombinace.
* Děláte vůbec na nějakém plně elektrickém autě?
Jako člen designového oddělení jsem zároveň členem skupiny, která přemýšlí o budoucnosti značky. Zkoumáme samozřejmě všechny možnosti. Nikdo neví, jaká bude budoucnost, ale my designéři se zabýváme tím, jaké bychom mohli mít možnosti. Neexistují žádná závazná rozhodnutí, ale Porsche se určitě dívá do budoucnosti. Jestli tohle je ta, která se nakonec objeví ve výrobě, to ještě uvidíme.
Porsche nepotřebujete, ale chcete ho. A to je důležité. Tohle auto nepotřebujete na cestu ze Ženevy do Prahy, ale bylo by to pěkné. My designéři jsme hlavní součástí téhle hry. Michael Mauer (1962) • 1982–1986: studium designu na vysoké škole v Pforzheimu, po studiích nastoupil do automobilky Mercedes-Benz • 1989: jmenován vedoucím projektu třídy V v automobilce Mercedes-Benz • 1995: šéf oddělení pro vývoj modelů A, SLK a SL • 1998: odchod do Tokyo Design Studia • 1999: šéfdesignér malého vozu Smart • 2000: odchod z Mercedesu do švédské automobilky Saab, kde zastával funkci výkonného ředitele pro design • 2003: šéfdesignér General Motors Europe • 2004: šéfdesignér Porsche • 2012: Mauerův design modelu 911 získal prestižní designérskou cenu Red Dot Podívejte se ale třeba na tuto kovovou zátku na láhvi. Může vás inspirovat k vytvoření zcela nového nárazníku na autě. Když se věnujete automobilovému designu, tak jste vnímavější a váš mozek spojuje pro ostatní nespojitelné.
O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz