Menu Zavřít

Jezdíte, tak plaťte!

28. 12. 2010
Autor: Euro.cz

Zpoplatní se i nižší třídy silnic?

Další stovky kilometrů silnic první třídy hodlá ministerstvo dopravy zpoplatnit pro nákladní auta už v letošním roce. Verdikt, kolik úseků a jakým systémem výběru mýtného, tudíž i s jakým dodavatelem, má podle informací týdeníku EURO padnout již v lednu. „Ministr teprve bude hned zkraje roku jednat s náměstkem, a pak padne rozhodnutí, zda se bude vypisovat nový tendr a pro jaký rozsah silnic první třídy,“ potvrdil Tomáš Dombrovský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Resort si už na podzim nechal zpracovat návrh na zpoplatnění „jedniček“ od současného provozovatele mýtného systému v Česku, společnosti Kapsch. „Předložili jsme varianty pro současně využívaný mikrovlnný i hybridní systém. Pro 2,5 tisíce kilometrů silnic I. třídy vyšel levněji mikrovlnný. Náklady na výstavbu by činily 4,8 miliardy korun a ročně by se vybralo o dvě miliardy korun více,“ uvedl David Šimoník, mediální zástupce Kapsche. Tato varianta už ale podle informací týdeníku EURO není aktuální. Ministerstvo uvažuje o zpoplatnění jen asi 800 kilometrů nejvytíženějších „jedniček“. A ani to nemusí být konečný rozsah. Stejně tak nemusí být dodavatelem Kapsch.

MM25_AI

Zdražovat se bude dál

Mýtné zdatně doplňuje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, jemuž výtěžek z jízd kamionů náleží. V roce 2010 se do Štědrého dne vybralo 6,54 miliardy korun při průměrné ceně čtyři koruny na kilometr. Za celý rok to tak bude 6,6 miliardy. Náklady ukously asi 1,5 miliardy, kdy 60 procent této částky spolykal provoz a marže Kapsche, a dalších 40 procent platby dodavatelům, například mobilním operátorům. Letošek bude ještě „tučnější“. Od ledna platí vyšší sazby mýtného, které se liší podle typu silnice a vozidla. V průměru se cena zvedla na pětikorunu za kilometr, a za celý rok by se tak mělo vybrat 7,7 miliardy korun. Nejvíce zaplatí vozidla se čtyřmi a více nápravami a s nejhorším dopadem na životní prostředí. Například kilometr na dálnici s páteční odpolední přirážkou je vyjde na 9,45 koruny. Mimo tuto špičku pak stejný kilometr bude zhruba o tři koruny levnější. A zdražování bude pokračovat. Pro rok 2013 se plánuje vybrat přibližně 9,1 miliardy korun na už zpoplatněných cestách.

Stop branám

Ministerské plány jdou ovšem ještě dál. Úředníci zkoumají možnost zpoplatnění také silnic nižších tříd. Oslovili třináct společností, aby ve dvou variantách zpracovaly návrh na hybridní systém výběru mýta. Projekty se týkají zhruba 5,5 tisíce kilometrů silnic 1. třídy a dvou různých rozsahů placení na silnicích 2. a 3. třídy. Sešla se desítka nabídek. Náklady na výstavbu takové systému podle těchto návrhů se pohybují od tří do 19 miliard korun. „Po analýze těchto návrhů se teprve bude rozhodovat o dalším postupu. Vše bude také záležet na dohodě s hejtmany, zejména v jakém rozsahu by se systém poptával,“ vysvětluje Dombrovský. Silnice nižších tříd totiž spadají do působnosti krajů. Ministr Vít Bárta (VV) se nechal slyšet, že na zpoplatnění veškerých „jedniček“ trvá. Navíc uvedl, že každý nový systém, ať už bude dodavatel jakýkoliv, musí probíhat ve spolupráci s Kapschem, aby tu nebyl „Kocourkov“. Právě to a současná diskuse o zpoplatnění části „jedniček“ v letošním roce stojí za fámami, že už je o vítězi rozhodnuto. A bude jím Kapsch a s mikrovlnnou technologií. Konkurence okamžitě začala bít na poplach. „Podpora mikrovlnné technologie znamená zmaření státní investice desítek milionu korun na podporu české vědy a výzkumu a navíc ztrátu téměř miliardy korun, kterou stát investoval do přípravy hybridního systému výběru mýta,“ uvedl šéf společnosti Princip Vladimír Vejvoda. Firma za podpory ministerstvo průmyslu a obchodu vyvinula hybridní palubní jednotku, která je schopna komunikovat se satelitem i mýtnými branami. Nejvíce rozhořčena byla společnost SkyToll, která zavádí mýtné na Slovensku. „Zdá se, že ministerstvo bez vyhodnocení předběžných nabídek a ještě před zveřejněním avizované koncepce rozvoje dopravy České republiky sahá po dílčím a nekoncepčním řešení zpoplatnění pouze tisíce kilometrů silnic,“ řekl Matej Okáli, generální ředitel SkyToll. Jak silná je vazba Kapsche a ministerstva se může ukázat už v lednu, až přijde rozhodnutí o části „jedniček“.

  • Našli jste v článku chybu?