Mezinárodní platforma Bolt chce do center měst vyslat robotické kurýry ve spolupráci s estonskou hi-tech firmou Starship Technologies, která patří mezi přední světové poskytovatele autonomních prostředků pro doručovací služby. Novou technologii hodlá platforma otestovat v rámci své aplikace Bolt Food ještě letos. Pokud se roboti osvědčí, posílí současnou flotilu partnerských kurýrů, kteří aktuálně doručují na kolech, koloběžkách či v autech.
„Partnerství se Starship je naším prvním krokem na cestě k zefektivnění doručování prostřednictvím jeho částečné automatizace,“ komentuje country manager Bolt Food pro Českou republiku Marek Maxa.
Stroje společnosti Starship, která vyvíjí a provozuje elektricky poháněné roboty pro takzvané doručování na poslední míli, se pohybují pouze po chodnících. Za hodinu jsou schopni urazit trasu dlouhou šest kilometrů. „Robotičtí kurýři samozřejmě nebudou doručovat přes celé město, ale jen na ty nejkratší úseky. A to v centrech měst, kde se mohou efektivně pohybovat bez toho, aby museli využívat silnice,“ vysvětluje Maxa.
Orientace v prostoru i komunikace s kolemjdoucími
Roboti jsou plně autonomní. Orientaci v prostoru jim umožňuje sada senzorů, mezi které patří GPS inerciální navigace, ultrazvukové senzory a radar. V případě potřeby jsou schopní komunikovat s chodci prostřednictvím reproduktorů. Stroje vážící 25 kilogramů unesou objednávky o hmotnosti necelé třetiny své váhy, přičemž na jedno nabití vydrží pracovat až 18 hodin.
Estonská společnost v současné době provozuje více než dva tisíce robotů. Ti zatím najeli celkem 10 milionů kilometrů a lidem ke dveřím dovezli přes čtyři miliony zásilek. „Využitím robotů Starship bychom zákazníkům chtěli nabídnout velmi rychlou a cenově dostupnou variantu doručení,“ konstatuje Maxa.
Společnost Bolt aktuálně působí ve 45 zemích světa napříč Evropou a Afrikou, kde obsluhuje zhruba 100 milionů lidí. V Česku lze jejím prostřednictvím objednat jídlo ze dvou tisíc restaurací v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Českých Budějovicích či Hradci Králové. Vzestupu se platforma dočkala zejména v době pandemie, která odvětví donášek jídla výrazně povzbudila.
Konkrétně platforma Bolt Food se do České republiky dostala se začínajícími protiepidemickými opatřeními. Řidiči alternativní taxislužby Bolt přicházeli o možnosti výdělku, a tak začali manažeři přemýšlet o tom, jak jim umožnit opět vydělávat a zároveň turbulentní situaci přežít. Sázka na donášku jídla se společnosti vyplatila, ve výrazném růstu pokračovala i po opětovném otevření restaurací.
Koncem minulého července jsme informovali o tom, že se jí povedlo meziročně zdvojnásobit počet měst, ve kterých působí, a získat 150 procent původního množství spřátelených podniků.