Menu Zavřít

Jihočeská energie pod Černou věží

8. 7. 2004
Autor: Euro.cz

Bývalý šéf JČE stále neví, jak silně se zapojí do politiky

Zvykli jsme si už na to, že vysloužilí politici přenášejí své zkušenosti a osobní kontakty do byznysu. Kariérní pohyb v protisměru tak častý není. Jan Špika (54), donedávna generální ředitel a předseda představenstva Jihočeské energetiky (JČE), opustil vysoký manažerský post a teď se chce naplno věnovat práci na českobudějovické radnici. Dokonce se o něm spekuluje jako o budoucím primátorovi. Alespoň tak o tom píše regionální tisk. „Chci zdůraznit, že do politiky nevstupuji tím stylem, jak si mnozí představují, a byznys zcela neopouštím. Pouze jsem se s naším hlavním akcionářem dohodl na jiné formě spolupráce. V komunální politice se pohybují již delší dobu. Jedenáct let jsem členem ODS a téměř dva roky působím v radě a zastupitelstvu města České Budějovice. Ta práce mě zaujala a vnímám ji jako určitou výzvu do budoucna. Umím si představit, že se do ní ponořím v daleko větší míře a pokud by o to ódéeska projevila zájem, tak i na místě primátora. Zatím ale nejsem definitivně rozhodnut a do komunálních voleb chybí ještě poměrně dlouhá doba. Dostávám stále i různé nabídky práce od firem. Nechávám si čas na rozmyšlenou. Myslím, že rozhodnutí přijde během příštího půlroku,“ říká Špika v rozhovoru pro týdeník EURO.

Lobbing pro E.ON.

Z JČE Špika zcela neodchází. Na červnové valné hromadě se stal řadovým členem její dozorčí rady a zároveň má s majoritním vlastníkem, německým koncernem E.ON, kontrakt na poradenské služby v oblasti významných strategických projektů. „E.ON zároveň hodlá využít mých kontaktů a politické práce k tomu, abych ve prospěch skupiny pracoval i na poli společensko-politickém,“ poznamenává Špika, který se nyní jako čerstvý vlastník živnostenského listu stal drobným podnikatelem. Jeho práce pro E.ON ve veřejné sféře by klidně mohla být označena za lobbing. „Výraz lobbista nevnímám nijak pejorativně. Samozřejmě že se E.ON bude snažit mé kontakty, léta budované, nějak využít. Mám to dokonce v kontraktu s firmou smluvně zakotveno. A proč ne? Považuji ta za normální.“ Nadále zůstává také předsedou dozorčí rady prvoligového fotbalového klubu SK České Budějovice, v němž je JČE hlavním sponzorem. „Připravujeme projekt jihočeský fotbal. Máme představu, že se do něj zapojí všechny kluby z regionu, aby vytvořily určitou pyramidu, ne jejímž vrcholu je budějovické prvoligové mužstvo. Aby už malí žáčci viděli před sebou perspektivu vrcholového fotbalu,“ načrtává sportovní představy.

Syn drogisty.

Špika se v Budějovicích narodil a považuje se za patriota, který by se jen nerad z metropole jižních Čech stěhoval. „Když delší dobu nevidím Černou věž, je mi smutno,“ říká ženatý otec dvou dospělých dětí, syna Martina a dcery Lenky. Rodiště však na pár let opustil. To když na Fakultě elektrotechnické Vysokého učení technického v Brně studoval obor sdělovací technika. Titul inženýr získal v roce 1973. Poté zastával do roku 1977 v českobudějovické Krajské vojenské ubytovací a stavební správě funkci státního odborného technického dozoru v oblasti elektro. V Jihočeských energetických závodech je od roku 1977. Začal jako technolog dálkového ovládání a dlouho se pohyboval jen na nižších funkcích. Souviselo to i s politikou „Otec byl drogista. Jako rodina jsme s tím měli řadu problémů. Štěstí jsem měl ale třeba v tom, že na vysokou školu jsem se hlásil v uvolněné atmosféře roku 1968,“ vzpomíná. I později, v dobách normalizace, měl prý ovšem v kádrových materiálech napsáno „postup nežádoucí“. Zlom v jeho životě přinesl rok 1989. O rok později zvítězil ve výběrovém řízení na funkci technického náměstka ředitele. V lednu 1992 byl pověřen řízením tehdejšího státního podniku Od ledna 1994 byl předsedou představenstva a generálním ředitelem nově ustanovené akciové společnosti Jihočeská energetika. Dnes, po čtrnácti letech manažerské práce na jednom místě, cítí potřebu životní změny.

bitcoin_skoleni

Lítost z konce JČE.

Motivem změny nemusí být jenom politika. V některých rozhovorech naznačil určité rozčarování z avizovaného konce značky JČE, která má zaniknout, stejně jako značka JME Jihomoravské energetiky, začleněním do rodiny E.ON. „Nemůžete se divit, že po 27 letech v jednom podniku a po dvanácti letech jeho řízení, kdy jsem se mu snažil dát novou moderní tvář, je mi velmi líto, že se má přetvořit v něco úplně jiného. Ovšem respektuji realitu doby a vnímám postupující světovou globalizaci. Nejsem tak naivní, abych věřil, že JČE může zůstat stranou. Však i ČEZ určitě se svými regionálními distributory naloží podobně. Chci jenom věřit tomu, že lidé z Jihočeské energetiky budou nadále moci pracovat v té nově budované skupině a budou mít možnost dalšího rozvoje,“ poznamenává.

Nepolitická politika.

Českobudějovickou radnici dnes ovládá široká koalice ODS, KDU-ČSL a ČSSD. V jedenáctičlenné městské radě mají občanští demokraté i se Špikou šest, lidovci tři a sociální demokraté dva zástupce. Primátorem je Miroslav Tetter z KDU-ČSL. „Velmi kvituji, že v radě spíše než politické tričko rozhoduje osobní věcný názor na konkrétní záležitost, rozumový pohled. Na první pohled a poslech nepoznáte, kdo jakou stranu vlastně reprezentuje. Politika a politikaření se promítají spíše do jednání zastupitelstva, kde už více vyjednávají politické kluby, více se kvůli jejich poradám přerušují jednání. V tomto směru se to trochu podobá vrcholné parlamentní politice,“ soudí Špika, kterého ale prý vyšší patra politiky nelákají, ačkoliv - jak dodává - nikdy neříkej nikdy. Za největší problém svého města považuje dopravu. „Je to asi stejné jako všude jinde. Rozmach automobilismu je neúměrný k tomu, jak byla města vystavěna. V době špiček je to i u nás zoufalé. Kritická situace je také na parkovištích. I z tohoto pohledu nás zajímá osud dálnice D3. Kdyby byl vybudován alespoň obchvat Budějovic, tak by nám to velmi pomohlo.“ Z pohledu dlouhodobé strategie považuje radní Špika za zajímavé téma i budoucí využití vojenského letiště v Plané u Českých Budějovic. „Rádi bychom je v rámci kraje využívali s armádou pro smíšený provoz, aby tam fungovala jak civilní, tak vojenská doprava. V současné době se o tom vede řada jednání.“ Nejsou to ale zdaleka jediná témata komunálních debat. „Řešíme rozvojové lokality města, uvažujeme co s kasárnami,“ načrtává některé další. Svou politickou budoucnost nevidí bývalý manažer JČE jinde než v ODS. „Nikdy předtím jsem v žádné straně nebyl a do žádné jiné bych určitě už nešel. Buď v ODS zůstanu, nebo nebudu nikde. Převlékání kabátů pro mě neexistuje,“ prohlašuje rezolutně.

  • Našli jste v článku chybu?