PRAHA (tpk) - „Příběh o vzkříšení Nissanu je u konce. Plán Value-Up má jiný cíl. Vytvořit větší hodnotu pro více zákazníků, zaměstnanců i akcionářů na více světových trzích než kdy dříve,“ prohlásil šéf japonské automobilky Carlos Ghosn minulý týden při oznamování výsledků za uplynulý finanční rok (skončil 31. března). Součástí programu je zvýšení prodejů na 4,2 milionu vozů ročně do roku 2009, dosažení v průměru dvacetiprocentní návratnosti vloženého kapitálu a udržení dosavadní vysoké provozní marže. Ta loni činila deset procent a mezi výrobci osobních vozů patří na špičku. Automobilka se navíc zcela zbavila svého dluhu a na konci letošního března jí zůstalo přes 1,5 miliardy eur v hotovosti.
V roce 2004 se Nissanu opět dařilo a dosahoval rekordních výsledků. Tržby vzrostly oproti předchozímu roku o 15,4 procenta na 63,8 miliardy eur, provozní zisk šel nahoru o 4,4 procenta na 6,4 miliardy a čistý zisk stoupl o 1,7 procenta na 3,8 miliardy eur. Renaultu, který vlastní 44,4 procenta japonské automobilky, přijde z Nissanu na účty 950 milionů eur.
Základem dalšího růstu by měla být globální expanze, kterou Nissan chystá především pro svou luxusní značku Infinity. Modely prodávané v Severní Americe, na Tchaj-wanu a Středním východě se zpočátku dostanou i do Severní Koreje, Ruska a Číny. Koncem finančního roku 2007 by se měly prodávat po celém světě.